Tech-rajongói körökben a mesterséges intelligenciánál talán csak egy izgalmasabb téma létezik, mégpedig a csoportos együttműködésre bírt MI. Vagyis, az MI-ügynökök, amelyek már nem csupán egy-egy részfeladatot végeznek el, hanem komplexebb, akár döntési szituációkat is magába foglaló “küldetéseket” hajtanak végre.
Ha pedig valaki már bevezette és használja az MI-t, a fejlődés következő állomása csakhamar az ügynöki intelligencia bevezetése lehet.
A gépi asszisztencia non-plusz-ultrája
Bár a felhasználók többségükben lelkesek, most – némileg kiábrándító – eredményekkel állt elő egy kutatása nyomán a Gartner.
A nemzetközi tanácsadó cég szerint az MI-ügynöki projektek annyira korai fázisú kísérletnek számít, hogy a projektek több mint 40 százaléka mintegy bukásra van ítélve.
A Gartner szerint ezeket az ügynöki MI-projekteket 2027 végéig törölni fogják. Az okok eltérők lehetnek, de általánosságban a növekvő költségek, a nem egyértelmű üzleti érték vagy a nem megfelelő kockázatkezelés miatt bukhatnak el a kezdeményezések.
A hype elvakít
A legtöbb ügynöki MI-projekt jelenleg korai fázisú kísérlet vagy koncepció-kísérlet. Ezeket Anushree Verma, a Gartner vezető elemzője szerint többnyire a hype vezérli, emiatt pedig gyakran rosszul alkalmazzák.
A hype elvakíthatja a szervezeteket az MI-ügynökök méretarányos telepítésének valódi költségeivel és összetettségével kapcsolatban. Ez pedig megakasztja a projektek termelésbe való átmenetét.
A szakértő szerint a szervezeteknek le kell válniuk a hype-ról, hogy körültekintő, stratégiai döntéseket hozhassanak a feltörekvő technológia alkalmazásának helyéről és módjáról.
Nem minden ügynök, amit annak neveznek
A Gartner idén januárban több mint 3400 webináriumon részt vevő személy körében végzett felmérést. Ennek eredményei szerint 19 százalékuk azt mondta, hogy szervezete jelentős beruházásokat eszközölt az ügynöki MI-be.
A válaszadók 42 százaléka konzervatív beruházásokat hajtott végre. Nyolc százalékuk még nem indított ilyen, míg a fennmaradó 31 százalék bizonytalan az ügynöki MI-beruházást illetően.
Sok gyártó azzal járul hozzá a hype-hoz, hogy “ügynökmosást” folytat – állítja a Gartner. Ez azt jelenti, hogy átnevezi meglévő termékeket, például MI-asszisztenseit, a robotizált folyamat-automatizálást (RPA) és a chatbotokat – anélkül, hogy érdemi ügynöki képességek állnának mögötte.
A Gartner becslése szerint a több ezer ügynöki MI-szolgáltató közül csak mintegy 130 valódi.
Nincs valódi érték
A legtöbb ügynöki MI-ajánlatnak nincs jelentős értéke vagy megtérülése (ROI). Ennek oka, hogy a jelenlegi modellek nem rendelkeznek a komplex üzleti célok önálló eléréséhez vagy az árnyalt utasítások hosszú távú követéséhez szükséges érettséggel.
A kezdeti kihívások ellenére az ügynöki MI irányába mutató trend ugrásszerű előrelépést jelent az MI-képességek és a piaci lehetőségek terén.
Az ügynöki MI új eszközöket biztosít az erőforrás-hatékonyság növelésére, az összetett feladatok automatizálására és új üzleti innovációk bevezetésére. Mindezek a szkriptelt automatizálási botok és virtuális asszisztensek képességein túl elérhető előnyök.
A Gartner előrejelzése szerint 2028-ra a mindennapi munkával kapcsolatos döntések legalább 15 százalékát autonóm módon, ügynöki MI segítségével hozzák majd meg. Ez az arány tavaly még nulla százalék volt.
Emellett 2028-ra a vállalati szoftveralkalmazások 33 százaléka tartalmaz majd ügynöki MI-t, szemben a 2024-es kevesebb mint egy százalékkal.
Vigyázzunk a produktivitásra!
Ebben a korai szakaszban a Gartner azt ajánlja, hogy az ügynöki MI-t csak akkor alkalmazzák, ha az egyértelmű értéket vagy megtérülést biztosít.
Az ügynökök integrálása a régi rendszerekbe technikailag összetett lehet, gyakran megzavarja a munkafolyamatokat és költséges módosításokat igényel. Sok esetben a munkafolyamatok ügynöki MI-val történő újragondolása az alapoktól kezdve az ideális út a sikeres megvalósításhoz.
Ahhoz, hogy az ügynöki MI valódi értéket képviseljen, a szervezeteknek a vállalati termelékenységre kell összpontosítaniuk, nem pedig csak az egyéni feladatok növelésére – állítja a Gartner szakértője.
Verma szerint kezdhetik azzal, hogy MI-ügynököket használnak, amikor döntésekre van szükség. Az automatizálást a rutin munkafolyamatokhoz, az asszisztenseket pedig az egyszerű visszakereséshez célszerű alkalmazni.
(Kép: Dall-e)