A redmondi székhelyű óriáscég tulajdonképpen repülőrajtot vett az MI-korszak kezdetén azzal, hogy saját vállalati körein belülre csábította a ChatGPT atyját. Ez az amit most már a befektetők is elkezdtek honorálni, ugyanis minden fronton lenyomta az elemzői várakozásokat a Microsoft elmúlt, a vállalat számozása szerinti 2023/2024-es első pénzügyi negyedéve.
A cég forgalma a tavalyi év azonos időszakához képest 13 százalékkal 56,5 milliárd dollárra nőtt, üzemi eredménye 25 százalékkal 26,9 milliárd dollárra ugrott. A Microsoft nyeresége még ennél is nagyobb mértékben, 27 százalékkal 22,3 milliárd dollárra emelkedett, egy részvénye jutó eredménye pedig szintén 27 százalékkal 2,99 dollárra nőtt. A növekedés motorja egyértelműen a felhőalapú számítási egysége, az Azure volt: a szegmens forgalma 29 százalékkal 24,3 milliárd dollárra ugrott, közel egymilliárd dollárt verve ezzel az elemzői várakozásokra.
A teljesítmény mögött elsősorban a teljes tech szektort lavinaként letaroló mesterségesintelligencia-fejlesztések állnak, melyek sok esetben még csak a vállalat tervezőasztalán léteznek. A vállalat ügyfeleinek azonban mindez már elégnek bizonyult ahhoz, hogy a Microsoft felhőalapú számítási szolgáltatásait válasszák igényeik kielégítéséhez, készülve ezzel a mesterségesintelligencia fronton várható áttörésekre, melyek tekintetében Bill Gates vállalata minden bizonnyal piacvezető lesz, hála a ChatGPT atyjával, az OpenAI-jal való együttműködésének.
Van akinek bejön és van akinek nem
A tech világában történő napi események mindegyikére fel lehetne húzni egy sztorit. Például erre a szép pénzügyi teljesítményre is. Emlékezetes, hogy az okos telefonok előtti időszakban a Nokia tervező asztalain már olyan megoldások léteztek (2010 előtt), amelyekkel végül az Apple futott be. Ilyen volt például a mobiltelefonos nagy felbontású videó hívás, a mobil applikációk egyszerűsítése, a nyomógombok elhagyása. Vagyis számos olyan terv, amelyek meghatározták később a mobiltelefon és a hozzá kapcsolódó szoftver piacot. A babérokat mégis az Apple aratta le azzal, hogy elsőként dobta piacra érintő képernyős telefonját, ami műszakilag közel sem számított a csúcsnak. Az eszköz fejlesztésével azonban kifogta a szelet a Nokia vitorlájából és a finn techóriás kénytelen volt redukálni vállalatát. No plána épp a napokban jelentette be a cég, hogy további elbocsátásokat tervez, mert a mobiltelefon eladásai nem úgy alakultak, ahogy tervezte. Cserébe viszont fejleszti a kutatás és fejlesztés üzletágát (így például a magyar leányvállalatot nem érinti a döntés), aligha véletlenül. Ez az időszak pont olyan, mint a mobiltelefónia hajnala, csak ma az eszköz nem zsebben, hanem például a telefonban hordható. A MI egyelőre a lehetőségek tárházát jelenti. Kérdés, hogy a Microsoft hogyan, mikor jelenik majd meg azokkal a fejlesztésekkel, amelyeken jelen pillanatban dolgozik.
Felső és a MI
Egyetlen negyedév alapján persze nem lehet biztos trendekről beszélni. Ami viszont kiderült a Microsoft adataiból az az, hogy a felhőszolgáltatása nyer teret a versenytársakkal szemben. Az is jól látszik, hogy ezen a területen a cég képes ügyfeleket elhódítani a versenytársaktól, tehát a növekedés nem pusztán organikus. Egyszerűen kannibalizál. Mindezt pedig az MI-kommunikációjával. A potenciális ügyfelek egyre komolyabban veszik a cég szolgáltatását.
A vállalat más üzletágai viszont a vártnál gyengébb eredményt értek el, a reklámbevételek például lassabban növekednek az átlagnál, de a cég MI-szoftverei, mint a Copilot nevű irodai asszisztense, (havi 30 dollárért érhető el a fogyasztók számára), valósággal berobbant a piacra. Mindennek persze ára volt és nem is kevés. A Microsoft a növekvő felhasználói igények kielégítésére 500 millió dollárral többet költött az egy évvel korábbinál (11,2 milliárd dollár), hogy előre hozza az MI-hez szükséges adatközpontok kapacitás növelését.
A cég gyorsjelentés szerint a negyedév során 9,1 milliárd dollárt juttatott vissza a befektetők részére a profitból részvény-visszavásárlás vagy osztalékfizetés formájában. A Microsoft a második negyedévet is hasonlóan erősre várja: az Azure bővülési ütemét 26-27 százalék közé teszik, a Windows-alapú üzleti szegmens bevételeit 16,5-16,9 milliárd dollárra, míg a Linkedint is tartalmazó ágazat bevételét a 18,8-19,1 milliárd dollár közti sávba várják.