Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Százhatvan év munkája ment a kukába – egy gyenge jelszó miatt

A mai digitális világban - a jelek szerint - egyetlen rosszul megválasztott jelszó elég ahhoz, hogy egy ransomware-banda tönkretegyen egy nagyjából százhatvan éves vállalatot. Az incidens miatt egyszeriben 700 ember került az utcára.

A northamptonshire-i KNP közlekedési vállalat is egyike annak a több tízezer brit vállalkozásnak, amelyet ransomware-támadás ért.

Mondhatnánk illusztris névsorhoz csatlakozott a KNP, mivel az elmúlt hónapokban olyan nagy nevek váltak hasonló támadások áldozatává, mint az M&S, a Co-op vagy a Harrods. 

Szédületes veszteségek, szivárgások

A KNP esetében azt tartják a legvalószínűbb forgatókönyvnek, hogy a hackerek egy alkalmazott jelszavát törték fel és így jutottak be cég számítógépes rendszerébe. 

Ott aztán titkosították a vállalat adatait és lezárták a belső rendszereket.

Paul Abbott, a KNP igazgatója a BBC-nek azt nyilatkozta, nem közölte az érintett alkalmazottal, hogy valószínűleg az ő kompromittált jelszava vezetett a vállalat csődjéhez.

A KNP 2023-ban még 500 teherautót üzemeltetett – többségük a Knights of Old márkanév alatt futott.

A vállalat szerint informatikai rendszere megfelelt az iparági szabványoknak, és biztosítást kötött a kibertámadások ellen.

Ötmilliós csúszda a csődbe

Miután egy Akira nevű hackercsoport behatolt a cég rendszerébe, a munkatársak nem tudtak hozzáférni az üzletmenethez szükséges adatokhoz. 

A hackerek az adatok visszaszerzésének egyetlen módjaként a váltságdíj-fizetést ajánlották fel.

A hackerek nem neveztek meg pontos árat, de egy ransomware-tárgyalásokra szakosodott cég becslése szerint az összeg akár ötmillió font is lehetett. 

Ekkorra összeg nem állt rendelkezésre a KNP-nél, és az incidensben végül a valamennyi adatuk elveszett. A vállalat csődbe ment.

Nincs ebben semmi újdonság

Minden napra jut egy jelentős támadás – jelezték a brit Nemzeti Kiberbiztonsági Központnál (NCSC). A központ a GCHQ, vagyis az MI5 és az MI6 mellett az Egyesült Királyság egyik legnagyobb hírszerző ügynökségének részeként működik. 

Az NCSC egyik szakembere a BBC által is idézett forrásnak azt mondta, a hackerek tulajdonképpen nem csinálnak semmi újat. “Mindössze” gyenge láncszemeket keresnek, aztán kihasználják őket.

A kiberbiztonsági központ ügynökei hírszerzési eszközöket és forrásokat felhasználva próbálják felismerni a támadásokat. Egyúttal igyekeznek a hackereket kitiltani is a számítógépes rendszerekből, még azelőtt, hogy ransomware-t telepíthetnének.

Az NCSC ugyanakkor csak egy védelmi réteget tud biztosítani. Miközben a ransomware folyamatosan növekvő és igencsak jövedelmező “üzletágnak” számít kiberbűnözői körökben.

Nem tudni, mennyi az annyi

E támadási forma kiterjedéséről és az esetek tényleges volumenéről nincsenek pontos adatok.

A vállalatoknak ugyanis az Egyesült Királyságban nem jelenteniük a támadásokat, ahogy azt sem, fizettek-e váltságdíjat. 

A brit kormány kiberbiztonsági felmérése szerint tavaly – becslések szerint – 19 ezer ransomware-támadás történt a szigetországban.

Iparági kutatások szerint a tipikus váltságdíj követelés négymillió font körül van, amelyet a vállalatok körülbelül egyharmada ki is fizet.

Richard Horne, az NCSC vezérigazgatója szerint a vállalatoknak egyértelműen javítaniuk kell kiberbiztonságukat. Ha a megelőzés nem működik, a Nemzeti Bűnüldöző Hivatal (NCA) egy másik csapata igyekszik kézre keríteni a bűnözőket.

A legrosszabb év a Királyságban

A hackelés egyre gyakoribb – jegyezte meg Suzanne Grimmer, az NCA egyik csapatának vezetője, aki az M&S feltörésének első értékelését is vezette.

A szakértő szerint az incidensek száma csaknem megduplázódott az elmúlt két évben. Hetente nagyjából 35-40 incidens történik.

Ha ez így folytatódik, akkor a ransomware-támadások szempontjából ez lesz a legrosszabb év az Egyesült Királyságban – fogalmazott Grimmer.

Az M&S hackerei egyébként blagging, vagyis csalás útján törtek be a vállalat rendszerébe. Ez a vásárlók körében is zavart okozott, mert késtek a szállítások, egyes polcok üresen maradtak, és bizonyos ügyféladatokat is elloptak.

A zsarolás a leggyakoribb fenyegetés

James Babbage, az NCA fenyegetésekért felelős főigazgatója szerint ez a fiatalabb generációs hackerek jellemzője. Ők ugyanis “valószínűleg a játékok révén kerülnek kapcsolatba a kiberbűnözéssel”.

Babbage azt állítja, a fiatalok rájöttek, hogy a képességeiket felhasználva átverhetik a help deskeket, így pedig hozzáférést szerezhetnek a vállalatokhoz.

Miután bejutottak, a hackerek a dark weben vásárolt zsaroló szoftverekkel ellophatják az adatokat és lezárhatják a számítógépes rendszereket.

A zsaroló szoftverek jelentik a legnagyobb kiberbűnözési fenyegetést – állítja az NCA szakembere.

Bár arról, hogy egy ransomware áldozatnak kell-e fizetnie vagy sem, megoszlanak a vélemények. Szakértők többsége ugyanakkor azon a véleményen van, hogy a megtámadott cégek ne fizessenek a támadóknak. Már csak azért sem, mert a váltságdíj kifizetése táplálja ezt a bűncselekménytípust.

(Kép: Unsplash/David Pisnoy)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!