A gyerekek képernyőidejének csökkentése mindannyiunk felelőssége, és ennek sikeréhez a szülők, pedagógusok és gyerekekkel foglalkozó szakemberek együttműködésére van szükség.
Indul az Analóg November
A konferencia szervezői a folytonos online jelenlét mérséklésére és az offline élményszerzésre egy játékos akció keretében buzdítanák a fiatalokat.
Így a Szent István Intézet, a Kapcsolj ki! mozgalom, valamint az Out! applikáció fejlesztőcsapatának együttműködésével néhány héten belül elindítják a diákokat és iskolai közösségeket célzó Analóg November kampányt.
“Az egészen kicsi gyermekek a szülő, különösen az anya tekintetéből és mimikájából tanulják meg a figyelem irányítását, az érzelemszabályozást és a kapcsolódást” – mondta Kepe Nóra társadalomkutató. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója a konferencián hangsúlyozta: “ehhez elengedhetetlen a rendszeres, kölcsönös szemkontaktus és az egymásra figyelés.”
Három év alatt minden káros
A Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom által szervezett eseményen kiderült: a túlzott képernyőhasználat minden életkorban negatív hatású lehet.
A 3 év alatti gyermekek idegrendszeri érését mindenfajta képernyőhasználat negatívan befolyásolja.
“A kisgyermekkori fejlődésben a szabad mozgás és a játék elsődleges szerepet tölt be. A túl sok ülve, képernyő előtt töltött idő a gyerekek alvási és étkezési ritmusának megváltozásához és a nagymozgások elmaradásához vezet – márpedig mindez a finommotorikus készségek fejlődéséhez is elengedhetetlen” – magyarázta Várfalvi Marianna, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetségének elnöke.
Veszélyben a kamaszok is
A digitális eszközök túlzott használata nemcsak az egészen kicsi gyerekekre, de a kamaszokra is rendkívül káros lehet. A még formálódó identitású serdülők esetében a közösségimédia-használat által gerjesztett társas összehasonlítás torzíthatja a tinédzserek önképét. Így akár testképzavarhoz, szorongáshoz vezethet, valamint növelheti a függőségek és a szerhasználat kialakulásának kockázatát is.
“A gyermekeket érő digitális ártalmakat csak úgy tudjuk hatékonyan csökkenteni, ha új társadalmi normákat állítunk fel. Ehhez szükség van a szülők, pedagógusok és diákok bevonására és összefogására. Célunk, hogy segítsük az online térben töltött idő visszaszorítását, valamint ösztönözzük a gyerekeket az offline időtöltések tartalmas, a testi-lelki egészségüket és szociális fejlődésüket támogató eltöltésére. Ezért hirdetjük meg a jövő hónapban az Analóg November nevű kampányunkat, amelyhez reményeink szerint minél több magyarországi általános és középiskola csatlakozik majd” – fogalmazott Máthé Zsuzsa, a Szent István Intézet vezetője, a konferencia házigazdája.
A november 3-án induló, közel egy hónapig tartó Analóg November célja, hogy az online jelenlét helyett a gyerekek minél több valós, offline élményt szerezzenek.
A kampány során a résztvevők az egyetemisták által fejlesztett Out! mobilalkalmazást használják majd arra, hogy a telefonmentes perceiket regisztrálják. Az így összegyűjtött időt mindenki hozzárendelheti a saját iskolája nevéhez, a legtöbb offline időt gyűjtő oktatási intézmények pedig értékes nyereményeket vehet majd át.
Az Analóg November széleskörű szakmai összefogás nyomán, a Szent István Intézet, az a Kapcsolj ki! mozgalom és az Out! csapatának együttműködésében valósul meg. Az akció szakmai partnere a Bethesda Gyermekkórház, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége, az Oktatási Hivatal. Emellett piaci szereplők, így a Libri és a Decathlon is a kezdeményezés mögé álltak.
(Kép: Unsplash/BBC Creative)