Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Podcast és monetizáció: avagy hogy csináljunk üzletet a hangos műfajból?

MEGOSZTÁS

A podcast szolgálhat egy B2B cég számára kreatív lehetőségként, egy adott terület szakmai platformjaként vagy marketingeszközeként is. Mivel számos technológiai lehetőség van a monetizálásukra, komoly jövedelemforrásként és hirdetési felületként is szolgálhatnak. Akár már van közönségünk, akár még csak most indítottuk el podcastunkat, érdemes megnézni, hogy 2023-ban hogyan lehet pénzzé tenni olyan stratégiák segítségével, mint a szponzorálás, a social media és társai.

(Kiemelt kép: Unsplash)

Ha most kezdtünk el egy podcastot, vagy éppen indítani szeretnénk, vagy a meglévő epizódjainkat szeretnénk népszerűsíteni, akkor talán elgondolkodtunk arról: Hogyan tűnhet ki a podcast a hatalmas médiazajból? Hogyan tudhatnának minél többen a műsorról? Hogyan tudunk majd pénzt is keresni vele? Annak érdekében, hogy egy podcastot olyan helyzetbe hozzunk, hogy könnyen pénzt is kereshessünk vele, először is gondolkodjunk el néhány márkaépítési és marketingstratégián. Ez azért fontos, mert így nagyobb és hűségesebb közönségre tehetünk szert, melyet potenciálisan fizető hallgatókká alakíthatunk idővel (szorgos munkával is persze). Lehet, hogy keményen megdolgoztunk egy egyedi, kiváló minőségű podcast elkészítésével, de ha az emberek nem kattintanak a „lejátszás” gombra, ez a tudat egyáltalán nem fog segíteni. Meg kell győzni a potenciális közönségünket arról, hogy a podcastunk megéri a drága idejüket. A „fülbemászó” név és az érdekes koncepció jó kiindulási alap, de néha ezek nem elegendőek, szükség van egy jó podcast-borítóra is. A tetszetős borító valószínűleg több embert vonz majd a műsorhoz, mivel gyakran ez az első dolog, amit a leendő hallgatók észrevesznek, amikor egy alkalmazáson belül új podcastokat keresnek a Spotify-on vagy az Apple Podcaston.

Podcast és monetizáció: avagy hogy csináljunk üzletet a hangos műfajból?
Lehet, hogy keményen megdolgoztunk egy egyedi, kiváló minőségű podcast elkészítésével, de ha az emberek nem kattintanak a „lejátszás” gombra, ez a tudat egyáltalán nem fog segíteni (Fotó: Unsplash)

SEO, kulcsszavak és hangátirat

A keresőoptimalizálás (SEO) a weboldalra, blogbejegyzésre vagy videóra irányuló forgalom mennyiségének és minőségének növelését jelenti a nem fizetett keresőmotorok találatain keresztül. A podcastingra kivetítve a SEO a tartalom optimalizálását jelenti, hogy a podcastot megtalálják azok is, akik ténylegesen az ilyen témájú és érdekes tartalmakat szeretnék hallgatni. Végső soron a SEO segít abban, hogy szélesebb közönséget érjen el és kitűnjön a sok hasonszőrű műsor közül. Számos intézkedést tehetünk a tartalom optimalizálása érdekében. Az egyik legkézenfekvőbb segítség lehet első lépésként a hanganyagunk átírása, mely növelheti a podcast kereshetőségét, mivel pontos képet ad a keresőmotoroknak az epizódokban tárgyalt témákról. Az átiratok azt is lehetővé teszik, hogy ezek az oldalak indexeljék a podcastunkat a jobb keresési eredmények érdekében. A hanganyag átírásával könnyebben elmagyarázhatjuk a közönségünknek, hogy miről is szól az adott epizód a műsorjegyzetekben. A Sonix, a Trint és a GoTranscript mind olyan eszközök, melyeket érdemes megnézni a hanganyagaink átírásához. Sőt vannak olyan szolgáltatók, melyek már saját, beépített átiratkészítővel is rendelkeznek. Bár a hang (és a videó) kulcsfontosságú egy podcastban, a további virtuális és írott tartalmakkal még nagyobb értéket adhatunk az epizódokhoz. A műsorjegyzetek tartalmazzák az epizód során a hangos történetek leírását, valamint minden olyan további forrást, mely kiegészíti a podcast során tárgyalt tartalmat (pl. közösségi csatornák, cikkekre mutató linkek, a vendégek életrajzai…).

A műsorjegyzetek használata nagyban javíthatja a SEO-erőfeszítéseinket, mivel a releváns kulcsszavakra és keresésekre rangsorolnak, így mások könnyebben megtalálják majd remélhetőleg a podcastunkat. Sőt egy landing- vagy weboldal az összes általunk létrehozott tartalom központjaként is szolgálhat: a hanganyagot is tartalmazza és azon túl is nyújt információkat. De a podcast weboldalának megléte növeli a műsorunk felfedezhetőségét, mivel megkönnyíti a keresőmotorok számára a podcast indexelését is. Fontos, hogy szándékosan használjuk a podcastunk kulcsszavait is. Még ha az epizódok tematikailag hasonlóak is, az egyes műsorok esetében eltérő fókuszú kulcsszó használata tovább növelheti az eléréseket. Hogyan válasszunk kulcsszavakat okosan? Keressünk „nagy sűrűségű” szavakat (azaz olyan kifejezéseket, melyeket gyakran használnak egy weboldalon). Az olyan eszközök, mint a Google kulcsszótervezője is segíthetnek ebben. Ha a fentiek után mindenre kiterjedt a figyelmünk, elkezdhetjük megkeresni a podcastunk pénzzé tételének módjait is. Vagyis a podcast promóciós stratégiájának megvalósítását, mivel ezek csak fokozzák a monetizálást.

Podcast és monetizáció: avagy hogy csináljunk üzletet a hangos műfajból?

Szponzorációk és partnermarketing

Ha már megvan a podcastunk, azon tűnődhetünk, hogy tudunk végre valamit kapni is befektetett erőfeszítéseinkért cserébe. Egy sikeres podcast elkészítéséhez meg kell érteni a közönségünket, és mindig azt kell nyújtanunk nekik, amit ők szeretnének. Ahhoz azonban, hogy nyereséges legyen, további lépésekre van szükség. A szponzorációk nem csak népszerűsítik a podcastunkat, de jól is fizethetnek érte. Az (affiliate) partnermarketinggel jutalékot kaphatunk, ha más cégekhez irányítunk hallgatókat. Bár ezek a módszerek igen jövedelmezőek lehetnek, a kreativitásunknak bizonyos korlátokat is szabhatnak, mivel a nagyobb márkák feltételeket támaszthatnak azzal kapcsolatban, hogy milyen tartalmakkal szeretnének egyáltalán kapcsolatba kerülni. Egy másik módja a pénzkeresésnek, ha közvetlenül arra kérjük a közönségünket, hogy a podcastunkat egy előfizetés keretében hallgassák.

Ennek a megközelítésnek a hátránya a megnövekedett munkaterhelés: ki kell találni egy vonzó jutalmazási rendszert az adományozóink számára, legyen szó exkluzív epizódokról vagy ingyenes árucikkekről. A podcastot arra is használhatjuk, hogy a közönségünk a saját fizetős tartalmainkra irányítsuk. Akár árut, akár online tanfolyamot, könyvet vagy a szakterületünkkel kapcsolatos coaching foglalkozásokat árulunk, a podcastunk közvetítőként összekapcsolhatja a szolgáltatásainkat azokkal, akiket érdekelhet a megvásárlásuk. Ne feledjük, hogy a túl sok „eladás” viszont hamar el is fordíthatja a közönségünket. Egy podcastnak ma még mindig valami olyasmit kell nyújtania a hallgatóságának, amiért azok hajlandóak lesznek az idejüket is rá „elfecserélni”. Ha az eddig sorolt megoldások a podcastunk tematikájához nem passzolna alternatívaként kérhetünk a közönségünktől adományokat is, hogy támogassák a műsor elkészítését és fennmaradását. A Patreon a tartalomkészítők körében mára népszerű és szinte kötelező adományozási oldallá vált. Ez a módszer azonban akkor működik a legjobban, ha már szilárd közönségbázisunk van.

Podcast és monetizáció: avagy hogy csináljunk üzletet a hangos műfajból?
Egy podcastnak ma még mindig valami olyasmit kell nyújtania a hallgatóságának, amiért azok hajlandóak lesznek az idejüket is rá „elfecserélni” (Fotó: Unsplash)

Használjuk a közösségi médiát és a közönségünket

Ma már több millió podcast létezik a világon (de hazánkban is minden sarkon van már egy-egy podcast minden cégnél), így ha azt szeretnénk, hogy a sajátunk elérjen némi figyelmet, érdemes egy kis időt szánnunk a megfelelő promócióra is. Mindenekelőtt jó minőségű tartalmat kell mindig létrehozni. Nyilván ez egy ordas közhely, de ha valaki ma komolyan gondolja a podcastingot, akkor fektessen be jó „felszerelésbe”, hogy javítsa a hang- és videófelvételeit (vagy használjon profi stúdiót). Töltsünk mindig egy kis időt kutatással, és törekedjünk arra, hogy tényleg értéket nyújtson a közönségünknek: ez akár jelentheti azt, hogy valami újat tanítunk meg nekik, akár azt is, hogy szórakoztatjuk őket. A podcast műfaja egyfajta türelemjáték, több hónapba is beletelhet, míg a „termékünk” jelentősebb figyelmet kap, ezért ne csüggedjünk el már az elején. Az értékes és vonzó tartalmak következetes előállítása hosszú távon fizetődik csak ki. Mindezek mellett különböző módokon növelhetjük műsorunk elérését is.

Podcast és monetizáció: avagy hogy csináljunk üzletet a hangos műfajból?
Az üzleti vagy marketinggel kapcsolatos podcastok esetében például a LinkedIn megléte kulcsfontosságú (Fotó: Unsplash)

Talán nyilvánvalónak hangzik, de ma már a social media használata a legfontosabb lépés a kreatív tartalmak népszerűsítéséhez. A közösségi média olcsó, könnyen használható, és óriási hatósugárral rendelkezik. A Facebook és a Twitter a podcastolók által használt legnépszerűbb közösségi médiaplatformok közé tartozik, de a választás a célközönségtől és magától a podcast jellegétől is függ. Az üzleti vagy marketinggel kapcsolatos podcastok esetében például a LinkedIn megléte kulcsfontosságú. Ha vizuálisabb megközelítést keresünk, fontoljuk meg az Instagram használatát is. Remek módja annak, hogy minél többen lássák, ha megkérjük a vendégeinket, hogy ők is osszák meg a podcastot a saját közösségi médiacsatornáikon. Jó eséllyel azok az emberek, akik követik őket, meghallgatják a podcastot, és követni kezdik, ha tetszik nekik (különösen, ha más, számukra vonzó vendégeket is szerepeltetünk majd).

Podcast és monetizáció: avagy hogy csináljunk üzletet a hangos műfajból?
A műsorunkat mindig a statisztikai visszajelzésekhez igazítsuk, így leszünk képesek javítani is majd az epizódjainkat (Unsplash)

Megfelelő számú hallgató is kell a podcast pénzzé tételéhez

Hogy mennyi ez a bűvös szám, azt az iparága mondja meg. Valójában erre nincs pontos szám, de tartsuk szem előtt, hogy minél több hallgatónk van, annál könnyebb lesz általában a podcastunkat pénzzé tenni. Ha például szponzorokat vagy hirdetőket keresünk, akkor érdemes először körülbelül 1000 hallgatóval rendelkeznünk. Gyakran CPM-arányosan fizetnek, ennek egyik legfontosabb lépése a podcast legfontosabb mérőszámainak megértése. A műsorunkat így mindig a statisztikai visszajelzésekhez igazítsuk, így leszünk képesek javítani is majd az epizódjainkat. Miután eldöntöttük, hogy milyen platformokat fogunk használni, kezdjük el a frissítéseket posztolni. Tudassuk a követőinkkel, hogy mikor jelenik meg a következő epizód, hogy mire számíthatnak és hogy milyen témákat fogunk érinteni az évadban. Az epizódok után tegyünk közzé néhányat a legjobb idézetek közül vagy a megtárgyalt tanulságokból, kérdezzük meg a követőinket, hogy mi tetszett nekik a műsorban, és hozzunk létre egy vitafórumot (Discord pl.) egy adott témáról („Mit gondolsz a…?”). Hagyjuk, hogy az emberek interakcióba tudjanak lépni és ki tudják fejteni a véleményüket, és amikor ezt megteszik, válaszoljunk is a kérdéseikre és „lájkoljuk” is a hozzászólásaikat. A követőinkkel való aktív kapcsolattartás hatására nagyobb valószínűséggel fogják követni a műsort mások is! Egy másik módja a közönséggel való interakciónak az ajándékok és versenyek létrehozása. A közösségi médiacsatornáinkat felhasználva arra ösztönözhetjük követőinket, hogy vegyenek részt különböző ilyen tevékenységekben, hogy nyerjenek valamit. Az ilyen típusú promóciók nagyon hatékonyak lehetnek, mert kétféleképpen is népszerűsítik a podcastot: a közönség hálózatán keresztül hirdetnek, és lehetőséget teremtenek arra, hogy a követőink interakcióba és kapcsolatba is lépjenek velünk.

Podcast és monetizáció: avagy hogy csináljunk üzletet a hangos műfajból?

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!