Az MI, amely bármilyen feladatban felveszi a versenyt az emberrel, még messze van. Demis Hassabis, a Google DeepMind vezérigazgatója szerint azonban csak idő kérdése, hogy mikor válik valósággá.
Bonyolult, akár az ember
Hassabis hétfőn a DeepMind londoni irodájában tartott tájékoztatóján elmondta, hogy szerinte az általános mesterséges intelligencia, amely ugyanolyan okos vagy okosabb, mint az ember a következő öt-tíz évben jelenhet meg.
“A mai rendszerek nagyon passzívak, de még mindig sok mindent nem tudnak” – fogalmazott Hassabis. A Google DeepMind vezetője szerint a következő öt-tíz évben sok új képesség kerül majd előtérbe, és folyamatosan afelé, amit mesterséges általános intelligenciának nevezünk.
Hassabis olyan rendszerként definiálta az AGI-t, amely rendelkezik az összes olyan bonyolult képességgel, mint az emberek.
“Itt még nem tartunk, de ezek a rendszerek bizonyos dolgokban nagyon lenyűgözők. Vannak dolgok, amiket még nem tudnak, ezért sok kutatómunka vár még ránk” – mondta Hassabis.
Hassabishoz hasonlóan más szakértők is úgy vélik, hogy az AGI megjelenése még eltart egy darabig. Tavaly a kínai tech-óriás, a Baidu vezérigazgatója, Robin Li azt mondta, hogy szerinte az AGI-re még több mint tíz évet kell várni. És vannak persze, akik szerint már ennyit sem.
A fontolva haladók és a három fő fázis
Hassabis prognózisa az időbeli ütemezést illetően hosszabb távra vonatkozik, mint amit iparági kollegái felvázoltak.
Dario Amodei, az Anthropic AI startup cég vezérigazgatója a CNBC-nek januárban azt mondta, hogy szerinte az AGI már a következő két-három évben megjelenhet.
Jeetu Patel, a Cisco termékigazgatója szerint egyfajta “demóverziót” már idén is láthatunk majd. “Az MI-nak három fő fázisa van” – mondta Patel a CNBC-nek a barcelonai Mobile World Congressen. “Van az alapvető MI, amit már sokan használnak. Aztán van az általános mesterséges intelligencia, ahol a kognitív képességek találkoznak az emberekével. Aztán jön majd a mesterséges szuperintelligencia” – mondta Patel.
Patel szerint nem kell éveket várni, az AGI már 2025-ben értelmes bizonyítékát adja majd a várható képességeknek. Patel szerint a szuperintelligenciára kell néhány évet várni.
A mesterséges szuperintelligencia (ASI) várhatóan az AGI után érkezik majd, és felülmúlja majd az emberi intelligenciát. Azt azonban “senki sem tudja”, hogy mikor következik be egy ilyen áttörés – mutatott rá Hassabis.
Tavaly Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azt jósolta, hogy az AGI valószínűleg 2026-ra lesz elérhető. Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója szerint egy ilyen rendszer a “viszonylag közeli jövőben” fejleszthető ki.
Csókolom, AGI van?
Hassabis szerint az AGI legfőbb kihívása, hogy a mai MI-rendszereket eljuttassuk arra a szintre, hogy megértsék a valós világ kontextusát.
A játékok világában – például a Go nevű komplex stratégiai társasjátékban – sikerült olyan rendszereket kifejleszteni, amelyek képesek problémákat megoldani és feladatokat önállóan elvégezni. Azonban egy ilyen technológiát nehezebb átültetni a való világba.
A kérdés az, hogy milyen gyorsan tudják általánosítani a tervezési ötleteket és az ágens jellegű viselkedést, a tervezést és az érvelést. Ezután mindezt általánosítani kell a valós világban való munkavégzésre, olyan dolgokra, mint a világmodellek. Ezek olyan modellek, amelyek képesek megérteni a minket körülvevő világot – mondta Hassabis.
“Az elmúlt néhány évben jó eredményeket értünk el a világmodellekkel” – tette hozzá a DeepMind vezérigazgatója. Most az a kérdés, hogy mi a legjobb módja annak, hogy ezt kombinálják a tervezési algoritmusokkal.
Hassabis és Thomas Kurian, a Google felhőalapú számítástechnikai részlegének vezérigazgatója is úgy véli, a színfalak mögött egyre nagyobb teret nyernek az úgynevezett “multiagent” MI-rendszerek.
Hassabis szerint már a jelenlegi fejlődési szakasz elérése is rengeteg munkát igényelt. Példaként említette a DeepMind munkáját: itt az MI-ügynökök például már rájöttek, hogyan kell játszani a Starcraft stratégiai játékot.
A játék során egy MI-ügynökökből álló ligák kooperálnak, illetve versenyeznek. A DeepMind célja, hogy az ügynököket kommunikációra tanítsa. Ha pedig meglesz az interfész ahhoz, hogy egy ügynöknek kérdést lehessen feltenni, akkor más ügynökök is kommunikálhatnak majd vele.
(Kép: Dall-e)