A mesterséges intelligenciával (ChatGPT) a szálláshelykereső oldalakon is visszaélnek a kiberbűnözők, a kiberbiztonsággal foglalkozó nemzetközi informatikai cég, az ESET elemzése szerint.
Egyre meggyőzőbb és hatékonyabb csalási módszerek jelennek meg a világhálón. A nyelvtanilag helyes, a szövegkörnyzethez illő és a tipikus figyelmeztető jelektől mentes adathalász e-mailekkel pedig könnyen rávehetik az embereket és a vállalkozásokat, hogy adattolvaj kártevőket töltsenek le az eszközeikre, érzékeny információkat osszanak meg velük, illetve pénzt utaljanak át.
Kilőttek az utazási csalások
A Booking.com az elmúlt 18 hónapban 500-900 százalékos növekedést tapasztalt az utazási csalásokban. A növekedést nagyrészt az okozza, hogy a kiberbűnözők 2022 novembere óta olyan eszközökkel is visszaélnek, mint a ChatGPT.
A közlemény idézi Csizmazia-Darab Istvánt, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértőjét, aki elmondta: a honlap kiberbűnözéssel kapcsolatos tapasztalatai azért is általánosíthatók, mert a csalók mindig nagy forgalmú online szolgáltatásokat keresnek, hogy célba vegyék áldozataikat.
Hozzátette, az ilyen típusú csalásgyanús ajánlatoknál is hasznos az az általános megközelítés. Ha valami túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, különösen körültekintőnek kell lenni.
Nem minden arany, ami fénylik
A közlemény szerint a csalók gyakran magukat jó hírű platformnak vagy vállalatnak kiadva hitetik el az áldozatokkal, hogy az adott oldal, szervezet hivatalos képviselőjével kerültek kapcsolatba.
Gyakran állnak elő olyan hihető történetekkel, amelyekben egy ártalmatlannak tűnő, ámde rosszindulatú linken keresztül történő fizetésre vagy az adatok állítólagos ellenőrzésére, módosítására szólítják fel az áldozatot. Ellenkező esetben a foglalás törlését is kilátásba helyezik.
Több kárvallott is beszámolt olyan esetekről, amikor a támadók a platform üzenetküldő rendszerén keresztül próbálták meg becsapni őket. A támadók bejutottak azon szálláshelyek fiókjaiba, ahol a vendégek a valóságban is foglaltak felszólították őket, hogy fizessenek a foglalás megerősítése érdekében.
A csel szerint egy állítólagos hiba történt az előző tranzakciónál, ami miatt ismét fizetniük kell az áldozatoknak, hogy ne maradjanak le a nyaralásról. Az átverés más változataiban a csalók hitelkártya- vagy személyes adatokat kértek a foglalás ellenőrzéséhez vagy megerősítéséhez.
A nem létező szálláshelyekkel is csalnak
Az elemzés szerint nem létező szálláshelyekkel is csalnak a kiberbűnözők. Az elmúlt években sok nyaraló esett áldozatul hamis hirdetéseknek. Ezekben a kiberbűnözők alacsony áron bérelhető luxusnyaralót reklámoznak, és arra biztatják az embereket, hogy fizessenek, akár hivatalos oldalakon keresztül is. Érkezéskor aztán kiderül, hogy a szálláshely nem is létezik, vagy az ingatlan nem kiadó.
A szakértők több tanácsot is adnak a csalók kiszűrésére, így például:
- az ügyfelek mindig ellenőrizzék, hogy az e-mailek a hivatalos domainről érkeztek-e, és ha bármilyen gyanús üzenetet kapnak, közvetlenül a weboldalt keressék fel, hogy ellenőrizzék az információkat
- az ügyfelek mindig a hivatalos platformon fizessenek, és soha ne adjanak meg részletes hitelkártya- és személyes adatokat vagy jelszavakat.
- a foglalás előtt érdemes más hiteles és részletes véleményeket is figyelembe venni
- keressenek rá a szállás adataira és képeire más utazási weboldalakon vagy értékelő platformokon
- ha bármilyen gyanús tevékenységet tapasztalnak, jelentsék a problémát a platform ügyfélszolgálatának
- a fizetési adatokkal való visszaélés gyanújakor pedig az illetékes bannak vagy a hitelkártya-szolgáltatónak.
(Kép: pxhere/Oleg Magni)