Komoly viták vannak a gyerekek képernyőidejét illetően, hiszen az idegrendszeri érést és a figyelmi képességeket is befolyásolja a képernyőhasználattal töltött idő, és önmagában már az eszköz használata is.
Svédország olyan komolyan veszi a fiatalok megóvását a túlzott internet és kütyühasználattól, hogy a hétfőn bejelentett iránymutatásban a svéd közegészségügyi hatóság, a Folkhälsomyndigheten előírja, hogyan kell a szülőknek szabályozniuk a képernyő előtt töltött időt.
Eszerint a két- és ötévesek naponta egy órát tölthetnek el képernyőnézéssel, míg a hat és 12 év közötti gyermekek maximum két órát. A 13-18 évesek körében a korlát napi három óra.
Jelentős csökkenéssel kell számolni
Ez jelentős csökkenést jelent a svéd gyermekek és fiatalok képernyőhasználati szokásait tekintve. A jelenlegi átlagos képernyőzés ugyanis 9 és 12 évesek esetében napi négy órát, a 17 és 18 évesek esetében pedig napi több mint hét órát tesz ki.
„Túl sokáig hagytuk, hogy a képernyők és az alkalmazások elrabolják az időt és a figyelmet annak rovására, amiről tudjuk, hogy a jó közérzethez szükséges. Tudjuk, hogy a digitális média használata negatív egészségügyi hatásokkal járhat, beleértve a rosszabb alvást és a depresszió tüneteit”
– mondta Jakob Forssmed szociális miniszter.
Hozzátette, hogy ezekkel az életkornak megfelelő ajánlásokkal fontos támogatást kapnak a szülők és gondviselők a digitális média egészségesebb, tudatosabb és felelősségteljesebb használatához.
A javaslatnak az is fontos részét képzi, hogy a gyermekek lefekvés előtt ne nézzenek kékfényt árasztó képernyőket, a hálószobában pedig egyáltalán ne legyenek digitális eszközök.
„A gyermekek egészsége fizeti meg az árát a technológiai cégek profitjának” – mondta Forssmed.
A felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt szóló iránymutatás motivációt és tanácsokat is tartalmaz, hogy hogyan gondolkodjanak a kérdésről.
Hogyan befolyásolja a fejlődő agyat a kütyüzés?
- Idegrendszeri fejlődés
Ebben a korban az agy gyorsan fejlődik, és a képernyőidő befolyásolhatja az agyi kapcsolatokat. A túl sok képernyőidő csökkentheti azokat az időszakokat, amikor a gyerekeknek lehetőségük van felfedezni a környezetüket és interakcióba lépni másokkal, ami létfontosságú az agyi fejlődés szempontjából.
- Figyelem és koncentráció
A gyorsan változó képernyőképek és a villogó fények túlzott stimulációt jelenthetnek a gyerekek számára. Ez ronthatja a figyelmi és koncentrációs képességüket, ami hosszú távon nehézségeket okozhat a tanulásban és a teljesítményben is.
- Alvásminőség
A képernyő kék fénye gátolja a megfelelő melatonin termelést, ami az elalvás és az alvás minőségéért felelős.
- Szociális készségek
A képernyőidő csökkentheti azokat az időszakokat, amikor a gyerekek személyes interakciókban vesznek részt, ami kulcsfontosságú a szociális készségek fejlődése szempontjából. A szemtől szembeni kommunikáció és a közös játékok segítik a gyerekeket az empátia, a problémamegoldás és a társas kapcsolatok kialakításában.
- Motoros és szernzoros készségek
A képernyő előtt töltött idő kiváltja az aktív játékot, ami elengedhetetlen a szenzoros készségek fejlődéséhez. A futás, mászás, építés és rajzolás mind hozzájárulnak a gyerekek fizikai fejlődéséhez.
A különböző érzékszervek fejlődése, mint a tapintás, látás, hallás és mozgásérzékelés, szintén gátolva lehet a képernyőhasználat által. A gyerekeknek szükségük van a valós világban szerzett tapasztalatokra, hogy megfelelően fejlődjenek.
(Kép: pickpik.com)