(kiemelt fotó: EnvatoElements)
Kétségkívül az elmúlt hónapok egyik legtöbbet emlegetett alkalmazása a ChatGPT, amiről már többször írtunk az ictglobal.hu-n is, és ami érezhetően felpörgette a mesterséges intelligenciával kapcsolatos közbeszédet és valószínűleg a technológia terjedését is. A svájci bankóriás, a UBS friss elemzése szerint pedig úgy tűnik, hogy az OpenAI fejlesztése a történelem eddigi leggyorsabban fejlődő applikációja, legalábbis a felhasználók számát vizsgálva – írja beszámolóban a businessinsider.com.
A tanulmány szerint a ChatGPT idén január végére elérte a havi 100 millió aktív felhasználót (MAU). Ez egészen elképesztő eredmény, ha figyelembe vesszük, hogy mindössze novemberben kezdte meg hódító útját. Érdemes megnézni azt is, hogy egyéb, napjainkban népszerű alkalmazásoknak mennyi időre volt szükségük ennek a mérföldkőnek az eléréséhez.
A TikTok talán most a legnagyobb „sztár” a közösségi felületek között, ma már nem csak a fiatalok körében rendkívül népszerű, de kezd megkerülhetetlenné válni a marketing kampányokban is, illetve a B2B szegmensre fókuszáló cégek közül is egyre többen kezdenek kísérletezni az általa kínált lehetőséggel. Nos, a kínai hátterű appnak kilenc hónapba telt elérni a százmilliós havi felhasználói számot. Szintén közkedvelt közösségi felület és egyben marketingeszköz az Instagram, viszont a most a Meta (a Facebook anyacége) által birtokolt szolgáltatásnak annak idején két és fél évbe telt, hogy átlépje a százmilliós határt. A zenehallgatást és egyben a zeneipart is új útra terelő, ma pedig már a podcastok világában is egyre inkább megkerülhetetlen Spotify-nak pedig 4,5 évig tartott a 100 milliós érték elérése a Similar Web adatelemező cég adatai alapján.
“Húsz év alatt, amióta követjük az internetes teret, nem emlékszünk gyorsabb felfutásra egy fogyasztói internetes alkalmazás esetében” – írták a jelentésben a UBS elemzői. Az elemzés szerint a ChatGPT havi aktív felhasználóinak száma majdnem megduplázódott a december 57 millióhoz képest. Emellett az alkalmazás január végére átlagosan 13 millió egyedi látogatót ért el naponta, szemben az előző havi mintegy hatmilliós értékkel. A chatbotot novemberben indították el, és népszerűsége gyorsan nőtt, mivel az eddigi megoldásokhoz képest sokkal inkább képes az emberhez hasonlóan képes csevegni, levelet írni, kódolni, vagy akár vizsgákat letenni. Mindössze öt nap alatt egymillió felhasználót gyűjtött össze.
Friss hír a megoldás kapcsán az is, hogy az OpenAI a héten bevezette a ChatGPT Plus nevű, havi 20 dollárba kerülő előfizetési csomagot, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy bármikor hozzáférjenek a platformhoz, valamint gyorsabb válaszokat kapjanak a chatbottól.
Üzleti lehetőség
A múlt héten az ictglobal.hu is beszámolt arról, hogy a Microsoft több milliárd dollár értékű befektetést hajt végre a mesterséges intelligencia (MI) fejlesztés kapcsán az OpenAI-al meglévő partnerség meghosszabbításával. A ChatGPT chatbotot megalkotó céggel való együttműködésnek ez már a harmadik fázisa lesz, és a vállalat az üzleti szektornak és a fogyasztói piacra szánt termékeiben egyaránt használná a technológiát. A Microsoft még 2019-ben már befektetett egymilliárd dollárt az Elon Musk és a technológiai befektető Sam Altman által alapított OpenAI-ba. A kiterjesztett partnerséget bejelentve a cégnél úgy látják, hogy a mesterséges intelligencia „a személyi számítógép, az internet, a mobileszközök és a felhő” kapcsán is jelentős hatást fejt majd ki.
Miközben tavaly 136 milliárd dollárra értékelték a globális MI-piacot, az előrejelzések szerint 2030-ra – vagyis alig 8 év alatt – ez az összeg elérheti az 1581 milliárdot. Mindezen persze egyáltalán nem csodálkozhatunk, hiszen a mesterséges intelligencia képességeiből előnyt kovácsoló cégek szerint produktivitásuk 40 százalékkal növekedett a technológia bevetésével.