Nemrég egy kiváló dokumentumfilm járt utána annak a jelenségnek, amit akkor tapasztal az ember, ha egymás után legalább 20-30 néhány tizedmásodperces, vagy perces videót megnézett. A Semmit sem érzek című dokumentumfilm bemutatja a videók okozta érzelmi túlingerlést, a hirtelen kimerülést, és az a végtelen unalmat, ami a görgetés befejeztével is velünk marad. Ennek a pszichológiai hátterét, a Journal of Experimental Psychology című szakfolyóiratban most megjelent tanulmány meg is magyarázza.
Az unalom szörnyét a görgetés hizlalja
Mit csinálsz, ha unatkozol? A legtöbben már nyúlnak is a telefonjukért.
2023-ban egy átlagos felhasználó napi körülbelül 10-15 videót nézett meg mobil eszközön. Világszerte pedig összesen 1 milliárdot. Az igazi hardcore videófogyasztók megállás nélkül pörgetik a TikTok, YouTube és Instagram tartalmakat, őket pedig főként a fiatalabb generáció tagjai teszik ki, akik 4-7 órát töltenek telefonnyomkodással.
A végtelen nyomkodás mögött pedig legtöbbször az az érzés áll, ami elől szinte menekülünk: az unalom. A Scarborough-i Torontói Egyetem kutatásának eredménye azonban arra jutott, hogy a videónézés nem segít az unalom elűzésében, sőt.
Beletekerni, átugratni – csak fokozza az unalmat
Az 1200 résztvevővel végzett kísérleteiben megfigyelték, hogy az emberek videónézés közben is unottak maradtak, unalmukat pedig egy, az algoritmus által dobott új videóval próbálták elűzni. Utóbbi még nagyobb frusztrációhoz vezetett.
Az egyik kísérletben résztvevőknek 10 percig ugyanazt a videót kellett nézniük. Majd hét rövidebb videót kaptak, és lehetőségük volt ezek között ugrálni. Az eredmények szerint a résztvevők átlagosan nyolcszor ugrottak tovább. Mégis arról számoltak be, hogy jobban unatkoztak, kevesebb elégedettséget éreztek és kisebb volt az elköteleződési szintjük, mint amikor egyetlen videót néztek.
Hasonlóan rossz eredményeket tapasztaltak, amikor egy 10 perces dokumentumfilmet nézettek a résztvevőkkel. A csoport egyik fele feltudta gyorsítani a filmet, a másik fele zárolt panellel volt kénytelen végig ülni. A csoport azon tagjai, akik kontrolállhatták a videó sebességét, és beleugrathattak, jobban unatkoztak, mint azok, akik megszakítás, és beletekerés nélkül nézték végig azt a 10 percet.
A kutatás arra mutatott rá, hogy a folyamatos videónézés, és a videók közötti random görgetés oka a közösségi média egyre intenzívebb jelenlétével párhuzamosan csökkentő figyelem és fókuszáltság. Az elmerülés és a figyelem hiánya.
Illetve a folyamatos pörgetés pillanatok alatt vált ki rengeteg különféle érzelmet, amivel az idegrendszer túltelítődik és kimerül.
Az unalom egyértelmű jelzés arra, hogy valami kellemesebb elfoglaltság után nézzünk. A kutatás szerint az pedig nem a videók között ugrálás és scrollozás.