(Kiemelt kép: Unsplash)
Az egyik legfontosabb ok a külsős marketingre, amikor projekt specifikus, avagy eseti alapon szerveznek ki egy-egy munkát a cégek, legyen szó akár egy kampányról vagy új kezdeményezésről, amit tesztelni szeretnének külsősökkel. Más szóval, akkor szervezik csak ki a feladatot, amikor ténylegesen szükségessé válik, és nem veszik igénybe állandóan vagy rendszeresen egy-egy ügynökség szolgáltatásait. Érdekes módon ma ez rendkívül népszerű szemléletmóddá vált a vállalkozások körében. Lehet, hogy ugyan van dedikált marketingcsapatuk, de az is lehet, hogy nincs, egyes kisebb cégek „több feladatú” avagy „reneszánsz” munkatársakat alkalmaznak, és vannak olyan vállalkozók, akik maguk végzik el a marketinges feladatokat (de ezek túl soknak bizonyulnak egy idő után). De vannak, akik alkalmanként, de kiszerveznek egy nehezebb projektet egy ügynökségnek, különösen ha ez egy nagyobb ívű munka, és meghaladná a rendelkezésükre álló kapacitást.
Nehéz jó belső marketingeseket találni
Nem titok, 2023-ban már nehéz jó marketingtehetségeket találni a piacon. Mivel a legtöbb nagyszerű és kiváló marketingszakember általános jellemzője, hogy a változatosságot kedveli, gyakran így ügynökségek alkalmazzák őket (vagy szabadúszóként tevékenykednek), így érthető, hogy a vállalkozásoknak miért szenvednek hiányt a megbízhatóan tökéletes és mindenre kapható tehetségekből. Viszont az is tény, hogy az ügynökségek költséghatékonyabbak, mintha egy-egy tehetséges marketingszakembert (aki már bizonyított a piacon) vennének fel. Egy saját céges marketingcsapat eltartása sokkal költségesebb, mintha egy egész ügynökséget bérelnénk ki a egy-egy feladatra. Nem beszélve arról, hogy mennyire nyilvánvaló, melyik megoldást választaná a legtöbb döntéshozó néhány perces mérlegelés után a mai gazdasági helyzetben.
Minden cégnek szüksége van egy külső szemre
A marketingügynökségek nagy előnye (amiről sokan elfeledkeznek), hogy friss szemléletet és kreativitást tudnak nyújtani egy-egy márkának. A külső nézőpontok elengedhetetlenek már 2023-ban, és a kreativitás gyakran befullad, ha nap mint nap ugyanazokkal a termékekkel és szolgáltatásokkal foglalkozunk rutinszerűen. Sok vállalkozás ezt tekinti az egyik fő oknak arra, hogy ügynökség segítségét vegye igénybe. Ez természetesen azt is jelenti, hogy előbb vagy utóbb minden vállalat számára elérkezik az a pont az életciklusában, amikor is növelnie kell a marketingtevékenysége színvonalát. Vagyis több organikus tartalmat és cikket kellene közzétenniük, többet frissíteniük weboldalaikat, és aktívabbnak lenni a közösségi médiában, és ezek végrehajtáshoz így már érthető, hogy külső segítségre lesz szükségük.
Nincs elég saját erőforrás és szakértelem
A vállalatoknak ma már, a recesszió idején nehézséget okozhat, hogy időt és egyéb erőforrást különítsenek el kizárólag csak a marketing tevékenységekre. Amikor az üzlet éppen fellendül, vagy akár akkor is, amikor éppen stagnál és veszteséges, a szervezetnek minden kézre szüksége van, és gyakran nincs elég idő és emberi erőforrás ahhoz, hogy csak a marketingre koncentráljanak. Ez a második legismertebb ok, ami miatt a kiszervezés felmerülhet ma. Ez persze azt is jelenti általában, hogy nem áll rendelkezésre megfelelő marketinges szakértelem sem az aktuális és égető feladatok megfelelő kivitelezéséhez sem. A vállalatok ma a legtöbb esetben mindig elégedetlenek a saját marketingtevékenységük bizonyos aspektusaival. Az első legégetőbb ok így, amiért a cégek ügynökségek szolgáltatásait veszik igénybe, hogy több szakértelemre és jobb eredményekre lenne már szükségük. Mivel az ügynökségek teljes mértékben a marketingre összpontosítanak, gyorsan és hatékonyan észlelik és értelmezik a kurrens piaci helyzeteket, például a növekvő trendeket, az új technológiákat vagy az iparági változásokat. Közelebb vannak a problémákhoz, és így a lehetséges megoldásokhoz is. Ez lehetővé teszi számukra, hogy sokkal hamarabb végrehajtsanak egy cselekvési tervet és alkalmazkodjanak a megváltozott követelményekhez is. Ráadásul a sokszínű ügyfélkörük révén szinte minden ágazatról és iparágról rendelkeznek know-how-val és naprakész információkkal.
Milyen szolgáltatásokat érdemes kiszervezni?
A legtöbbször a döntéshozók tanácstalanok, hogy mit is érdemes kiszervezni és mit nem. A „bevállalósabb” közepes és kisebb vállalakozás ma már bátran merik kiszervezi a marketingstratégiájuk megtervezését és végrehajtását is (igaz itt a bizalom is feltétlenül szükséges és a megfelelő partneri viszony megléte is). De a tartalomkészítést is, például az e-könyvek, esettanulmányok, blogbejegyzések, videók, infografikák elkészítését. Divatos már a digitális marketing külső kezekbe adása is, így az onboarding, jelentéskészítés, e-mail kampányok, landing oldalak, CTA-k is menedzselhetők így. Valamint a social media feladatok, sőt a honlaptervezés is, a SEO, a különböző sablonok, ezek karbantartása és újratervezése. Ehhez kapcsolódhat az elemzések eleve objektív külső partnerrel való elvégeztetése: az értékesítési tölcsér, a forgalom, a konverziók, az egyes jelentések, és a kulcsszókutatás. De sokan már a márkaépítést és tervezést is kiadják, a pozicionálás, a vevői személyiségek, és versenyelemzéssel egyetemben. Illetve végül, de nem utolsó sorban a marketinghez kapcsolt PR is kiszervezhető már, a sajtóközlemények, és befolyásos szereplők (influenszerek és márkanagykövetek) felbérlése.
Szabadúszók vagy ügynökség?
Az első (és legfontosabb) kérdés, amit fel kell tennie magának egy vezetőnek, amikor a marketing kiszervezése mellett dönt, hogy szabadúszókat vagy szakértői ügynökségeket vesz fel. Egy szabadúszó olcsóbb, mint egy ügynökség, de kapacitásuk és elérhetőségük korlátozottabb, és nehéz egyetlen szakembernek a marketing minden területén rendelkeznie az összes szükséges tudással és készséggel. Ez jó megoldás lehet egyetlen projekt vagy egy adott terület esetében, de ha átfogó segítségre van szüksége, akkor a legjobb megoldás egy profi ügynökség felbérlése. Ezek költségei viszont mindig valamivel magasabbak, de több garanciát nyújtanak ezért, és a marketing számos területére specializált profillal rendelkeznek, ami globális megközelítést biztosít. Ezenkívül nagyobbak az erőforrásaik, és a legújabb technológiákkal operálnak már.