A brit üzleti lap terjedelmes írást közölt a streaming-piaci verseny állásáról, pontosabban a néhány évvel ezelőtt megrendült Netflix jelenlegi helyzetéről. Azt követően ugyanis, hogy a Netflix mintegy tíz esztendőn át rakéta üzemmódban növekedett, 2022-ben megtört a lendület, és a streaming-szolgáltató több százezer előfizetőt veszített.
A streaming-háború egyre látványosabb és intenzívebb lett, és nem csupán a Disney+, hanem valamennyi hollywoodi stúdió a Netflixet igyekezett utolérni. A cég ekkor állt elő nyilvánosan azokkal az intézkedési tervekkel, amelyek az előfizetői szám olvadását voltak hivatottak megállítani. Ettől a felhasználói oldal nem volt felhőtlenül boldog. Ekkor került szóba a fellépés azokkal az előfizetőkkel szemben, akik megosztották jelszavaikat barátaikkal vagy rokonaikkal. De ekkor merült fel a reklámok beemelése a platformra. (Voltaképpen a háttérben már évek óta fontolgatták ezeket a lépéseket.)
Valami véget ért
Az előfizetők tömeges távozása és a részvények beszakadása jelezte a „Nagy Netflix-korrekció” néven ismert időszak kezdetét.
Persze a Netflix alapítóit sem kellett félteni: egy sikeres stratégiaváltásnak köszönhetően a szolgáltató még növelni is tudta előnyét a hagyományos szórakoztatóipari cégekkel szemben, amelyek voltaképpen még mindig a profitabilitás megteremtésével, és a rentábilis üzleti működés biztosításával voltak elfoglalva, főként, hogy addigra már dollármilliárdokat öntöttek a streaming-bizniszbe.
A Netflix sikeresen váltott: a 2023 májusában tartott “nagy jelszó-razzia” óta a cég 45 millió fizető előfizetőt gyűjtött. A részvényárfolyam több mint 300 százalékkal emelkedett a korrekciót követő mélypontról, és nemrégiben új történelmi csúcsokat döntött.
De mi is történt az elmúlt mintegy két évben? A Netflix 2022 óta nulláról felépítette hirdetési üzletágát, befektetett a videojáték-üzletágba, az élő közvetítések beindítása mellett pedig olyan népszerű műsorokat kínálnak, mint a Bridgerton, a Tintahaljáték és a Stranger Things. Persze az új kottát egy felfrissített cégvezetés vezényelte le: a nyugdíjba vonuló cégalapító Reed Hastings helyét Greg Peters és Ted Sarandos közösen vette át az operatív vezetés élén.
Valakinek még mindig fáj
Míg a Netflixnek sikerült a váltás, a hagyományos hollywoodi csoportoknak nem ment ilyen simán. A nagy Netflix-korrekció idején a befektetők elvesztették türelmüket a streaming-piaccal kapcsolatban, és mostanra a Disney az egyetlen a hagyományos szórakoztatóipari csoportok közül, amely pénzt is keres ebben az üzletágban. (A szolgáltatás idén nyáron vált nyereségessé.)
Ahogy a Netflix hatalma egyre nőtt Hollywoodban – részben Sarandos kiterjedt filmipari befolyásának köszönhetően -, a céggel szembeni iparági ellenszenv is csúcsra ért. Főként azért, mert felforgatta a szórakoztatóipar gazdaságát. (Az Akadémia néhány, szavazati joggal rendelkező tagját továbbra is bántja, hogy a Netflix az Oscar-esélyes filmjeit nem forgalmazza széles körben. Ezeket inkább csak korlátozott ideig, kiválasztott mozikban vetíti, csak annyi ideig, amennyi az Oscar elnyeréséhez szükséges.)
Bár a jelszó-kontrollal kapcsolatban sokan szkeptikusak voltak, ehelyett – úgy tűnik – határozottan bejött a lépés. A legutóbbi negyedévben a teljes előfizetői szám elérte a 277,6 millió főt, ami 16,5 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Öt éve indult a streaming háború
Nem egész öt évvel azután, hogy a Disney+ elindítása kirobbantotta a streaming-háborút, a Netflix továbbra is az élen áll mind az előfizetők, mind a szolgáltatáson töltött idő tekintetében. Júliusban az amerikai képernyőidő mintegy 8,4 százalékát szerezte meg, míg legközelebbi hollywoodi riválisa, a Disney 4,8 százalékot. A többi hollywoodi stúdió – a Warner Bros Discovery Max, a Comcast Peacock és a Paramount+ – által üzemeltetett streaming-szolgáltatások a képernyő előtt töltött idő kevesebb mint 2 százalékát tették ki.
A jelszómegosztás visszaszorításából eredő növekedés kezd lassan lecsengeni. Az elemzők kérdéseket vetnek fel a Netflix növekedésének következő szakaszával kapcsolatban. A másik nagy kezdeményezésének – a reklámozásnak – több időre lesz szüksége, mielőtt érdemben hozzájárulna az eredményhez.
A Netflix partnerségre lépett a Microsofttal, hogy annak „stackjét” – a digitális reklámok közvetítésére szolgáló rendszert – használja. 2022 őszére 12 országban indította el reklámokkal támogatott szolgáltatását. A Netflix idén közölte, hogy fokozatosan leállítja a “Microsoft-verem” használatát, és helyette saját hirdetési platformot épít. A cégnél jelenleg úgy vélik, a reklám 2026-ig valószínűleg nem lesz a bevétel-növekedés „elsődleges hajtóereje”.
Mi lesz a gyengébb streaming szolgáltatókkal?
Az FT cikke szerint Hollywoodban és a Wall Streeten arra számítanak, hogy a gyengébb streamingszolgáltatók vagy egyesülnek, vagy megszűnnek a következő 18-24 hónapban. De még ha meg is történne egy átrendeződés, a szélesebb streaming-közönség körében akkor is intenzív küzdelem folyik majd a nézőkért.
A 2022-es előfizetőszám-krízis után a Netflix 17 milliárd dollárban maximalizálta tartalombüdzséjét, bár a tavalyi hollywoodi sztrájkok idején a kiadások 13 milliárd dollárra csökkentek. Igaz, az előfizetések a sztrájkok alatt is folyamatosan nőttek, dacára, hogy nem sok friss tartalommal jelentkezett a társaság.
Nem kell annyi új tartalom
A Netflix azt a tanulságot vonta le a sztrájk tapasztalataiból, hogy nem kell annyi új műsort gyártania, mint korábban.
A Netflix élő eseményt közvetítő képessége karácsonykor az eddigi legnagyobb próbatétel elé néz, amikor egy NFL-meccset fog közvetíteni. A lépés olyan spekulációkat váltott ki, amelyek szerint az Amazonhoz és az Apple-höz csatlakozhat a sportjogokért folytatott versenyben, bár Sarandos ragaszkodik ahhoz, hogy nem érdekli az egész szezonra szóló jogok kifizetése, amelyeknél a pénzügyi előnyök nagy része a másik partnerhez kerül.
Bár a Netflixet sok kritika érte a műsorok minőségével kapcsolatos is, a múlt hétvégén mégis 24 díjat hozott el az Emmy-díjkiosztóról. Hollywood legfőbb díja, a legjobb filmnek járó Oscar-díj a Netflixet annak ellenére elkerülte, hogy 2019 óta több millió dolláros marketingkampányt indított nyolc (jelölést kapott) filmjének népszerűsítéséért.
Díjak ide vagy oda, a Netflixnek egyelőre – még az ingyenes streaming fenyegetésének dacára is – sikerült megszilárdítania pozícióját Hollywood csúcsán.
(kép: unsplash.com/Venti Views)