A ChatGPT Atlas közvetlenül a Google Chrome dominanciájára tör – írta beszámolójában a Reuters.
Felhívás keringőre
Az OpenAI abból igyekszik tőkét kovácsolni, hogy hetente 800 millió aktív ChatGPT-felhasználót szolgál ki.
Mindeközben a cég egyre több területen jelenik meg a felhasználók online életében.
Mint arra a Reuters tudósítása is rámutat: többek között azzal, hogy böngészési szokásaikról adatokat gyűjt.
Az Atlas elindítása felgyorsíthatja az átállást az MI-alapú keresésre, hiszen egyre többen választják az olyan beszélgetésalapú eszközöket, amelyek összefoglalják és rendszerezik az információkat. Ahelyett hogy hagyományos, kulcsszavas keresésekre hagyatkoznának.
A tőzsdén is nyomot hagyott
Mindezzel tovább élesedik a verseny az OpenAI és a Google között.
Az Alphabet, a Chrome anyavállalatának részvényei 1,8 százalékkal estek a keddi kereskedés során.
A Reuters korábban már beszámolt az OpenAI új böngészőjének tervéről. Az Atlas egy igencsak zsúfolt mezőnybe érkezik.
Itt már olyan MI-böngészők működnek, mint a Perplexity Comet, a Brave Browser vagy az Opera Neon.
Ezek a versenytársak is olyan funkciókat építenek be, mint az oldalösszefoglalás, űrlapkitöltés vagy kódkészítés, hogy minél több felhasználót vonzzanak.
Extra ajánlat az oldalsávban
A ChatGPT Atlas lehetővé teszi, hogy a felhasználók oldalsávként megnyissák a ChatGPT-t bármely weboldal mellett. Így összefoglalhatják a webes tartalmakat, termékeket hasonlíthatnak össze, vagy adatokat elemezhetnek közvetlenül az adott oldalról.
A fizetős felhasználók számára elérhető az “agent mode” is, amely pedig lehetővé teszi, hogy a ChatGPT a felhasználó helyett hajtson végre műveleteket. Olyan tevékenységek válnak elérhetővé, mint a kutatás, az ár-összehasonlítás, vagy az online vásárlás.
A keddi bemutatón az OpenAI fejlesztői demonstrálták, ahogy a ChatGPT megkeres egy online receptet, majd automatikusan megvásárolja az összes hozzávalót.
A böngésző mostantól világszerte elérhető macOS-en. A Windows-, iOS- és Android-verziók pedig a közeljövőben érkeznek.
Kvázi MI-élmény
Az OpenAI 2022 végén forradalmasította a technológiai ipart a ChatGPT megjelenésével. A kezdeti sikert követően azonban a vállalat komoly versenybe került a Google-lel és az Anthropic startup-pal, így most új növekedési területeket keres.
A Google eközben folyamatosan próbál alkalmazkodni a ChatGPT megjelenése óta megváltozott keresési szokásokhoz.
Ma már sok keresésnél a találati oldalakon MI-áttekintés is megjelenik a hagyományos linkek mellett. Ezzel kvázi chatbot-élményt kínálnak.
A Google a múlt hónapban integrálta Gemini modelljét a Chrome böngészőbe – az amerikai felhasználók számára -, és tervezi, hogy a modellt az iOS Chrome-appba is beépíti.
A következő lépés a hirdetés
A Google számára kedvező fejlemény volt, hogy szeptemberben egy amerikai bíró kimondta: a vállalatnak nem kell eladnia a Chrome böngészőt.
A növekvő verseny ellenére a Google Chrome továbbra is őrzi piacvezető szerepét: szeptemberben 71,9 százalékos globális piaci részesedést mértek a StatCounter adatai szerint.
Elemzők ugyanakkor úgy látják, az OpenAI új böngészője komoly kihívást jelenthet a hirdetési piac számára.
A chat integrálása a böngészőbe előkészíti az utat ahhoz, hogy az OpenAI reklámokat kezdjen értékesíteni.
Ha ez megtörténik, az jelentős szeletet hasíthat ki a keresési hirdetésekből, amelyek területen a Google jelenleg a piac 90 százalékát uralja.
(Kép: Unsplash/Zac Wolff)