A vállalat a fizetős előfizetők számára (a SearchGPT várólistás felhasználóival együtt) elérhetővé tette a valós idejű információszolgáltatást.
A kereső-szolgáltatás a beszélgetésekben, az ingyenes, vállalati és oktatási felhasználók a következő hetekben kapnak majd hozzáférést.
A webes keresés nem külön termékként indul, hanem azt a ChatGPT meglévő felületébe integrálták. A funkció a lekérdezések alapján határozza meg, hogy a webes találatokat mikor “csapolja le”, bár a felhasználók manuálisan is indíthatnak webes keresést.
Az OpenAI is megérkezett a klubba
A ChatGPT keresőintegrációjával az OpenAI olyan riválisokhoz zárkózik fel, mint a Microsoft Copilot vagy a Google Gemini, amelyek már régóta kínálnak valós idejű keresést az AI-beszélgetésekben.
Egy korábbi demóban Adam Fry, az OpenAI ChatGPT keresésért felelős vezetője az Apple részvényeinek és a vonatkozó híreknek a keresésével mutatta be a funkciót. A demóban így már láthattunk interaktív részvénygrafikont, információt az Apple várható nyereségéről, híreket, illetve kattintható hivatkozásokat, amelyek az eredeti forrásokra mutattak. (A releváns webhelyek listája egyébként a források oldalsáv görgetésével is látható.)
Egy másik példában Adam Fry San Francisco-i olasz éttermekre keresett. Az eredmény: egy interaktív térképen “gombostűk” (pin) jelezték az ajánlott éttermeket.
Mindkét példában Fry további kérdéseket tett fel, hogy finomítsa az eredményt. Például olyan éttermekre szűkítette a keresést, amelyek „lazábbak” és jobban illeszkednek a helyi miliőbe.
Az új keresési funkció az összes ChatGPT platformon elérhető lesz: iOS és Android alatt, valamint az asztali alkalmazásokban is.
A keresési funkcionalitás voltaképpen kereső-technológiák egyfajta keveréke – mondta Fry.
Az OpenAI blogbejgyezése szerint a keresési modell a GPT-4o finomhangolt változata. A SearchGPT prototípusát tízezer felhasználóval tesztelték idén nyáron.
A frissítés előtt a ChatGPT “tudása” a modelltől függően 2021 és 2023 közötti határértékre korlátozódtak.
Az OpenAI szóvivője, Niko Felix elmondta, hogy az élő keresés aktiválása mellett is folytatja a vállalat a képzési adatok frissítését, hogy hozzáférést biztosítspn felhasználóinak a legújabb fejlesztésekhez. Ez ugyanakkor „elkülönül” a vállalat modelljeinek képzésétől.
Felbolydult a keresőpiac
Az OpenAI bejelentésével egy időben más tech-cégek keresőfejlesztéseiről is érkeztek hírek.
A Meta állítólag saját AI keresési megoldást fejleszt. A Google nemrég több mint 100 országra terjesztette ki AI áttekintő funkcióját.
Az OpenAI egyik nagy versenyelőnye a Google Search-csel szemben az lehet, hogy a SearchGPT nem jelenít meg hirdetéseket. Emellett a kiemelt helyeken (a találati lista első helyein) sem szponzorált találatok jelennek meg.
Az közismert, hogy a Google vagyonokat markol a keresési eredmények között megjelenő hirdetéseken, Fry szerint az OpenAI-nak jelenleg „nincsenek tervei” a ChatGPT-ben történő reklámozásra.
Az MI-vel támogatott keresés működtetése azonban drágább, mint a hagyományos keresésé, és egyelőre nem világos, hogy az OpenAI hogyan fogja finanszírozni a SearchGPT működtetését.
Várható például, hogy a ChatGPT-ben elérhető egyes szolgáltatásokhoz hasonlóan az ingyenes felhasználóknak bizonyos korlátokat szabnak majd arra, milyen gyakran használhatják a keresési modelleket.
(Kép: unsplash.com/Taras Shypka)