Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Leiskolázták a kínaiak a Tesla akksiját

Kínai tudósok olyan lítium-fém akkumulátort fejlesztettek, amely kétszer annyi energiát képes tárolni, mint a Tesla legfejlettebb elektromosjármű-akkumulátora. Az új fejlesztés a BYD akkumulátorainál négyszer nagyobb teljesítményre képes. Bár a technológia egyelőre csak laboratóriumi prototípus, a kutatók szerint áttörést jelent a lítiumfém-kémiában.

A Tiencsini Egyetem kutatói olyan akkumulátort fejlesztettek ki, amelynek energiasűrűsége meghaladja a 600 wattóra/kilogrammot (Wh/kg).

Egységnyi tömegben tárolt energia

Az energiasűrűség határozza meg azt, hogy egy eszköz mennyi energiát képes eltárolni. Minél nagyobb az energiasűrűség, annál kisebb és könnyebb lehet az akkumulátor – mutat rá beszámolójában a The Independent.

A lítium-fém akkumulátorokról ismert, hogy elméleti energiasűrűségük magasabb, mint a hagyományos lítiumion-akkumulátoroké.

Éppen emiatt a jövő egyik legígéretesebb megoldásának tartják őket.

A most elért 600 Wh/kg kétszerese a Tesla celláiban mért 300 Wh/kg értékéek, és jóval meghaladja a BYD Blade 150 Wh/kg-ját is.

Az eddigi legnagyobb energiasűrűséget az Ampriusnak sikerült elérnie. A lítium-szilikon technológiával ezt az értéket megközelítőleg 500 Wh/kg-ig tudták feltornázni.

A Nature folyóiratban publikált eredmények a jelenlegi lítium-fém akkumulátorok energiasűrűségéhez és élettartamához képest 200–300 százalékos javulást mutatnak.

A lítiumfém-akkumulátorok egyik fő akadályát eddig az elektrolitok jelentették, amelyek nehezen tudtak egyensúlyt tartani az energiasűrűség, az élettartam és a biztonság között. 

A lítium-akkumulátorok elektrolitjai jellemzően szolvatációs szerkezetekre épülnek. Itt az oldószermolekulák rendezett módon veszik körül a lítiumionokat. 

Ez ugyan stabilizálja az ionokat, de akadályozza az egyenletes és gyors lítium-lerakódást töltés közben, így csökkenti az akkumulátor élettartamát, biztonságát és energiasűrűségét.

Áttörést jelentő szakítás

A kutatók szerint a lítium-fém akkumulátorok gyakorlati alkalmazásait jelenleg korlátozza, hogy az elektrolitok többsége domináns szolvatációs struktúrákra épül.

Most a kutatók azonban szakítottak a hagyományos „szolvatációs struktúrával”. 

Az új fejlesztés során a tudósok újragondolták a lítiumionok szolvatációs környezetét, és kifejlesztettek egy „delokalizált elektrolitot”, amely rendezetlenebb, sokkal inkább delokalizált mikrokörnyezetet hoz létre. 

A gépi tanulással optimalizált elektrolit ráadásul fluorint is tartalmaz, ami extrém hőmérsékleti és mechanikai körülmények között is biztonságossá teszi az akkumulátort. Így például -60 °C-on is működőképes, és tűz hatására sem gyullad ki.

Mindez csökkenti az iontranszport akadályait, növeli a stabilitást, és javítja az akkumulátor teljesítményét és ciklus-élettartamát.

A kutatók a technológiát nagykapacitású lítiumfém “pouch” cellákban tesztelték, ahol a rendszer példátlan, 604,2 Wh/kg energiasűrűséget ért el. 

A kísérleti tesztek során a drónok repülési ideje mintegy háromszorosára nőtt, miközben az akkumulátor 90 töltési ciklus után is stabil maradt. 

Ha a technológia ipari méretekben is megvalósíthatóvá és alkalmazhatóvá válik, alapjaiban formálhatja át az elektromos járművek és a légi közlekedés jövőjét.

(Kép: Unsplash/Markus Spiske)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!