(Kiemelt kép: Unsplash)
A közösségi média mára megkerülhetetlen lett, egyre népszerűbb és a hirdetők számára szerencsére folyamatosan növekszik is. Teszi mindezt több mint 4,74 milliárd aktív felhasználójával, ami 4,2%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez azt jelenti, hogy a világ népességének 59,3%-ka aktívan részese a social media-nak (és jól „targetálható” marketinges nyelven szólva). A 2020-ban kezdődött világjárvány kétségtelenül legalább részben felelős a közösségi médiafelhasználók ilyen hatalmas számáért. Az adatok is ezt igazolják, hiszen az emberek egyre több időt töltenek az általuk preferált közösségi csatornákon.
A több felhasználó azt is jelenti, hogy nagyobb piaci részesedést lehet megcélozni, ugyanakkor fokozott versenyt is, mivel ma még divat az, hogy egy-egy vállalat minden erőfeszítése csak néhány nagy közösségi médiacsatornára összpontosul kizárólagosan. Ami gyorsan a tartalom telítődéséhez, a felhasználók elkötelezettségének kifáradásához és a céges költségvetések túllépéséhez vezethet. Vessünk tehát egy pillantást arra, hogy hova érdemes a legjobban összpontosítani idén a marketingtevékenységünket. Az olyan közösségi trendek kihasználásával, melyekkel biztosan kitűnhetünk vetélytársaink közül, és növelhetjük márkánk láthatóságát, piaci elérését és nem utolsó sorban a felhasználóink (követőink) elkötelezettségét is.
A hitelesség lehet a kulcs
A videótartalmak mellett, melyek az elmúlt néhány évben folyamatosan szerepeltek a trendek listáján, a hitelesség a közösségi médiaplatformok sikerének meghatározó tényezőjévé vált. A túlságosan „szerkesztett” képek és videók, valamint az „ügyfelek cinizmusának” idején a hitelesség, a valós idejű posztok és az olyan tartalmak melyekkel az ügyfeleink is azonosulni tudnak, ma már kötelezően ajánlott igénnyé vált, mintsem elvárássá. A TikTok és az egyre növekvő BeReal platform népszerűsége pontosan ezt mutatják, a szűrőmentes tartalmak és a valós, átélhető helyzetek és személyiségek iránti igényt. Ez a trend lassan elsőbbséget élvez a hagyományos, szűrt „Insta”-szerű, színes és szagos „műanyag” tartalmakkal szemben.
Rövid videók és kevesebb figyelem
Ha már a videós tartalmaknál tartunk, természetesen a YouTube továbbra is vezető szerepet tölt be ezen a területen. Különösen így van ez a marketingesek 92%-ka számára, akik hajlamosak arra, hogy ezt a marketingstratégiájuk elengedhetetlen (néha egyetlen) részének is tekintsék. A videós lendület csak fokozódik, ahogy a nagy közösségi médiaplatformok, mint a Facebook, a Twitter és a LinkedIn is egyre jobban fejlesztik videós képességeiket, hogy felzárkózzanak a növekvő népszerűséghez és az új trendhez. Egy érdekes új csapásirány folyamatosan nőtt a TikTok felemelkedésével. A rövid formátumú videók népszerű jelenséggé váltak a fiatalabb közönség körében. A Z generáció a vezető demográfiai csoport e trend mögött, de mások is követik a példát. És az is világos, hogy miért terjedtek el annyira a rövid, magával ragadó videók. Könnyű elkészíteni őket, és meglehetősen olcsók, ami nagyszerű felhasználók által generált tartalmakat (UGC) eredményez. Az Instagram is megtette a lépést a rövidebb videóformátumok felé, és bevezette a platformján az Instagram Reels formájában. Bár a fő demográfiai csoportjuk különbözik, ez a fajta videós „mikrotartalom” náluk is népszerűségnövekedést hozott. És ahogy a figyelmet felkeltő képesség generációról generációra csökken, ez a tartalomtrend csak erősödni fog.
Mikroinfluenszerek és a költséghatékonyság
Az influenszer marketing témakörében meg kell mindenkit nyugtatni, ez a trend idén még fontosabb lesz. Mivel egyre több felhasználó vásárol otthonról, egy-egy márka promóciós stratégiáját az influenszerekkel való partnersége fogja alapvetően már meghatározni elsősorban a közönségük számára. Bár az influenszer marketing hatékony közösségi marketingstratégia, költséges is lehet a legtöbb esetben. A jól ismert „véleményvezérek” magas árat kérnek egy-egy brand népszerűsítéséért, ebben az esetben viszont a kisebb vállalkozások fontos piaci részesedéstől es(het)nek el. Ezért lehet jobb, ha az adott piaci résen belül a kisebb influenszereket keressük meg. Mivel a makroinfluenszerek is hatalmas követőkkel rendelkeznek, nehezen tudnak valóban kapcsolatba lépni már a követőikkel. A mikroinfluenszerek viszont kisebb közönséggel rendelkeznek, de nagyobb az elköteleződési arányuk. Ráadásul olcsóbb velük együttműködni is. Több kisebb véleményvezérekkel való együttműködés így jobb, különösen, ha ezek jobban illeszkednek a releváns piacunkhoz, így jobb megtérülést biztosíthat a vállalkozásunk számára is idén.
A közösségi média és az email marketing összekapcsolása
A különböző digitális marketingcsatornák közötti határok egyre vékonyabbak. Annak érdekében, hogy minél több adatot gyűjtsenek és hatékonyan használják fel, a marketingesek át akarják hidalni a köztük lévő szakadékot. Ez egy többcsatornás megközelítést eredményez, melynek célja, hogy a felhasználók számára teljes márkamélységet nyújtson. Ahhoz, hogy ez a marketingstratégia működjön, meg kell határoznunk a márkánk hangnemét, és ahhoz is ragaszkodni kell, hogy összehangoljuk a közösségi és az e-mail kampányainkat, hogy jól együtt is működjenek. A két csatorna kombinálásának nagyszerű módja, ha különböző célokra használjuk őket. A közösségi médiaplatformok kiválóan alkalmasak a márkaismertség és a közönség érdeklődésének növelésére, míg az e-mail marketing a konverzióra összpontosíthat. Egy csatornákon átívelő kampány, például egy ajándékozás a közösségi oldalakon az e-mail hírlevélre való feliratkozásért cserébe így jó kezdet lehet. Fordítva is megtehetjük ezt, ha egy szegmentált e-maillistát töltünk fel a közösségi médiára, hogy jobban kapcsolódjunk a felhasználóinkhoz és újakat is találjunk közben.
A kiterjesztett valóság és az MI tarolhat már idén
Az úgynevezett jövőtechnológiák, mint például a virtuális valóság (VR) és a kiterjesztett valóság (AR) idén úgy tűnik ténylegesen integrálódni fog végre a közösségi médiába, nagyobb elkötelezettséget kínálva az ügyfeleknek. Míg a VR bevezetése még a kezdeti szakaszában van, az AR-t már használják az Instagramon és a Snapchaten a megosztott vizuális tartalmak feldobására. A Snapchat például AR-t használ az összes fotószűrőjéhez, de a kiterjesztett valóság alkalmazások sokkal többet tudnak a már unalomig elcsépelt fotószűrőknél. Az emberek előre is kipróbálhatnak termékeket például általuk. A fogyasztók megnézhetik, hogyan illeszkednek a bútorok a szobájukba, vagy virtuálisan felpróbálhatnak egy napszemüveget vagy ruhát is már.
A 2023-as év nagy év lesz az MI számára, és a Forrester előrejelzése szerint az MI-szoftverek 50%-kal gyorsabban fognak növekedni, mint a teljes szoftverpiac. A vállalkozások MI tartalomkészítő szoftvereket (például a ChatGPT, CopyAI és Jasper) használhatnak a közösségi média posztjaik megfogalmazásához és tökéletesítéséhez. Az MI segíthet a szövegírásban, de nem helyettesítheti az emberi író személyre szabott és hiteles tartalmát még azért. A mesterséges intelligencia segíthet így a tartalom megfogalmazásában: a meglévő „ alap kontent” felvázolásával vagy átformázásával más médiumok, például a közösségi média vagy az e-mail kampányok számára. Több vállalkozás használhat MI-eszközöket a felhasználói elkötelezettség növelésére vonatkozó ajánlásokhoz is, hogy a célközönségük eléréséhez pontosabban testre szabhassák a posztokat és a videós feliratokat.
A LinkedIn „kreátorok” felemelkedése
Meglepő tény: a LinkedIn idősebb, mint a Facebook. Akkor miért szerepel a 2023-ban megszívlelendő közösségi média trendek listáján? Két szó miatt, ami az idei évet erősen meg fogja határozni: ez pedig az „organikus elköteleződés” (tessenek megjegyezni!). A kreatív alkotók magukhoz ragadják remélhetőleg idén a kissé porosodó és elhanyagolt B2B platformot, és egyedi személyiségüket is beleviszik a posztjaikba, hogy a saját területük szakértőiként tűnjenek fel végre.
Már az a trend is megfigyelhető, hogy a LinkedIn „Power Userek” egyre többször alkalmaznak bérelt szellemírókat, hogy az elköteleződést biztosító rendszeres tartalmakat megkapják hűséges követőik. Ha a múltban figyelmen kívül hagyta a cége a LinkedInt, lehet, hogy itt az ideje átgondolni most a dolgot. Nagyon úgy tűnik, hogy ez lesz az a felület, ahol ténylegesen a B2B végre magára találhat a közösségi médiás „botor kalandozásai” után. Láthatóan a social media platform urai is rájöttek, ezt a hatalmas lemaradást be kell idén hozniuk, de szerencsére minden meg van 2023-ban arra, hogy végre az legyen ez a platform is, aminek eredetileg szánták létrehozói: az üzleti elit közösségi médiás csatornája.