A közelmúltban Amerikában betiltott biztonsági szolgáltató éves összefoglalója azt vizsgálta, hogy mely cégek követik a legintenzívebben az emberek internetes, online tevékenységét. És persze adatait is.
A Kaspersky a Do Not Track (DNT) plugin segítségével végzett anoním adatgyűjtés a felhasználói körében – 2023 júliusa és 2024 júniusa között.
A DNT-t minden Kaspersky-termékbe beépítették, de alapértelmezetten kikapcsolt állapotban van. Ez a szoftver akadályozza meg, hogy a felhasználók által látogatott weboldalakon a nyomkövetők betöltődjenek. A leggyakoribb nyomkövetők a cookie-k, a pixelek, a közösségi média trackerek és a webanalitikai eszközök.
Adatvédők nem igazán kedvelik a viselkedésalapú nyomkövetőket, és jobbára azzal érvelnek, hogy az összegyűjtött felhasználói adatok masszívan sérti a privát szférát.
A Kaspersky DNT eszköze a vizsgált 12 hónapban mintegy 39 milliárd alkalommal lépett működésbe.
Ezen adatok alapján az oroszországi székhelyű cég összeállított egy listát a 25 leggyakrabban észlelt trackerről. Nyolc nyomkövető rendszer szinte az összes vizsgált régió TOP 25-ös listáján szerepelt – olvasható a jelentésben. Ezek közül négy a Google-hoz tartozott.
Onlline vagy? Ott a Google a legnagyobb “nagy testvér”
Mint arról a jelentés alapján a The Register is beszámolt, a négy legintenzívebb online nyomkövető a Google Display & Video 360, a Google Analytics, a Google AdSense, és a YouTube Analytics.
A Google Display & Video 360-nak volt a legnagyobb részesedése a Top 25 ázsiai nyomkövető rendszer között. Dél-Ázsiában a DNT-indítók 25,47 százalékát, Kelet-Ázsiában pedig 24,45 százalékát adta. Alegkevesebb DNT-kioldó erre a rendszerre vonatkozóan (8,38 százalék) a Független Államok Közösségéből (FÁK) érkezett.
A Google Analytics kis mértékben növelte a kelet-ázsiai (13,83 százalék) és a FÁK (9,36 százalék) DNT-triggereket az egy évvel korábbihoz képest, de más régiókban csökkent. A Google Analytics nyomkövetőinek két legintenzívebb régiója Latin-Amerika (14,89 százalék) és a Közel-Kelet (14,12 százalék), míg a legalacsonyabb arány Észak-Amerikában volt (8,42 százalék).
Az AdSense legnagyobb részesedése a Közel-Keleten (6,91 százalék) és Dél-Ázsiában (6,85 százalék) volt. A legkisebb részesedést Óceániában (3,76 százalék) és a FÁK-ban (2,30 százalék) mérték.
Mint azt a Kaspersky összefoglalójában megjegyzi, a YouTube Analytics „feltűnően” szaglászó tevékenységet jelzett minden régióban. A legelterjedtebb régiók közé Dél-Ázsia (12,71 százalék) és a Közel-Kelet (12,30 százalék) tartozik, míg a legkisebb arányban Európa (5,65 százalék) és Észak-Amerika (4,56 százalék).
A The Register megkereste a témában a Google-t, de a tech-óriás nem válaszolt a lapnak.