Nyitókép: rawpixel.com
A beszélgetésalapú mesterséges intelligencia, az MI chatbot az információkeresés (és megtalálás) hatékony módja. Olyannyira az, hogy elvileg a webes keresést is helyettesítheti. A piacvezető Google-nak értelemszerűen lépnie kellett, és a következő hónapokban meglátjuk, hogy az óriáscég és nem kevésbé óriás versenytársai, hogyan használják ki a beszélgető felhasználói interfészekben rejlő lehetőségeket. A potenciál óriási, túl is mutat a keresésen.
Keresőbe kell integrálni a chatbotokat, vagy sem?
Eddigi gyakorlatához hűen, a Google igyekszik termékeibe integrálni az MI-t. A koncepció jegyében a terület cégen belüli zászlóshajóit, a globális fejlesztésekben is vezető szerepet betöltő Braint és a DeepMindot nemrég egyetlen egységbe integrálták. A cél egyértelmű: az MI-alapú kutatásfejlesztések a mostaninál is dinamikusabbá tétele, felpörgetése.
Klasszikus Google-keresés (Kép: Pixabay)
A felpörgetést több tényező indokolja. Egyrészt, márciusban olyan híresztelések kaptak szárnyra, hogy a Google-nak a kereső telefonkészülékeken történő használata miatt jelentős licencösszeget fizető Samsung a Microsoft Bingjére vált. Másrészt, még februárban, a ChatGPT riválisának szánt Bard egy nyilvános bemutatón olyan súlyos tárgybeli tévedéseket vétett, hogy a nagyvállalat részvényei azonnal nyolc százalékot estek. Harmadrészt, a Microsoft a Bing az OpenAI technológiájával (akkor még csak) tervezett frissítésére vonatkozó terveire reagálva, a vezetőség 2022 decemberében megkongatta a vészharangot.
Kérdés, hogy a chatbotokat a keresőmotorba kell integrálni, vagy külön termékek legyenek? Úgy tűnik, a Microsoft és a Google külön utat jár – előbbi beszélgető-modellje a Bing szerves része, a Bard viszont, egyelőre legalábbis, önálló. Figyelembe véve a beszélgetés és a keresés közötti különbségeket, a chatbotok és a kereső külön-külön használata ugyanúgy logikus, mint a Microsoft lépése.
Project Magi
Kiszivárgott belső információk alapján, a válasz világosabb, de csak világosabb. A Magi projekt – százhatvan mérnök dolgozik rajta – a keresőmotor feljavítása automatizált beszélgetéssel, az új funkciók mögötti modellekről viszont szinte semmit nem lehet tudni.
Nyári mocktail recepteket is ismer a Bard (Kép: Pexels)
A feljavított keresőmotor a beszélgetés válaszai mellett hirdetéseket is tartalmaz, és a válaszok számítógépes kódok is lehetnek. Például, ha ruhákat keresünk, reklámot kapunk a linkekhez. Ha pedig, mondjuk, Python program iránt érdeklődünk, a kereső kódot generál, és a kód után jön a hirdetés. A Chrome böngésző chatbotja, a Searchalong webes keresést követően válaszol majd a lekérdezésekre.
A Google alkalmazottjai belső teszteken vizsgálják a funkciókat, limitált nyilvános bevezetés valamikor májusban várható. Az új funkciók első körben egymillió, év végéig harmincmillió amerikai számára lesznek elérhetők. A távolabbi tervek egyébként túlmutatnak a Magi projekten, és a Bard chatbot által felturbózott új keresőmotor is szerepel közöttük.
A Google MI-tervei természetesen nemcsak az online keresésről szólnak. A Google Képekhez képgeneráló modellt (GIFI) fejlesztenek, míg a Tivoli Tutor chatbot a nyelvtanulásban fog segédkezni.