Az év utolsó három hónapjában pedig további, akár 30 százalékot meghaladó növekedésre is számítani lehet. Ez azért érdekes, mert 2023-ban a magyar családokat, felhasználókat nagyjából 30 milliárd forintnyi kár érte különféle online csalásokhoz köthetően, ami azt jelenti, hogy naponta kb. 80 millió forintot húztak ki a kiberbűnözők az emberek zsebéből. És ez csak az ismert károk összege. Ugyanez a szám világszinten 8000 milliárd USD volt 2023-ban.
Kiberkockázatokatok vs karácsony
Számtalan valódi akciós kínálat jelenik meg, de nem árt óvatosnak lennünk, mert ezt a kiberbűnözők is pontosan jól tudják, sőt kiemelten készülnek erre az időszakra. Abban a felfokozott érzelmi állapotban, amiben ilyenkor a felhasználó, a vásárló van, könnyebben lehet figyelmetlen az ember, és kattinthat olyan ajánlatra, linkre, amire amúgy nem tenné, mert első olvasásra is látszik, hogy az átverés.
A régóta hangoztatott jelmondat:
Valamivel minden esetben fizetni fogunk. Nem feltétlenül pénzben, hiszen a lopás tárgya lehet akár az adataink, személyes szenzitív információink is. Résen kell lenni, különösen ezen időszak során, mert könnyen belefuthatunk nem csak hamis ajánlatokba vagy silány minőségű termékekbe, hanem olyan módszerekkel is szembesülhetünk, melyek elsőre, de még másodikra is teljesen valódinak tűnnek. Ilyenkor ezek az ajánlatok kéretlen e-mail-ek, SMS-ek formájában is érkezhetnek, de akár a közösségi média felületeken is sokszor találkozhatunk velük, leggyakrabban Facebookon és Instagramon.
Az örök klasszikus: a futárszolgálatos csalás
És nem feledkezhetünk meg az örök klasszikusról sem: a jellemzően futárszolgálatok nevében megjelenő hamis szállítási díjakról. Már most is küldenek ál-értesítéseket a „visszafordított csomagok”-ról, vagy „blokkolt csomagok”-ról, esetleg valamilyen pontosítást kérnek a házhozszállítással kapcsolatosan, például azt állítják a csalók, hogy a házszámot rosszul rögzítette a felhasználó / vásárló a megrendeléskor és pontosítani kell, különben nem érkezik meg a csomag.Ez esetben pár száz forintos „kezelési díjat” kérnek a futárszolgálatok nevében a csalók és egy hamis oldalon keresztül kell befizetni a pénzt. Az oldal megtévesztésig hasonlít egy nagyobb futárcég honlapjára.
Ezek az esetek már egész jó magyarsággal bírnak, így tényleg könnyű belefutni a pofonba.Érdemes beszélni a hamisított oldalakról is, amelyek népszerű márkákat felületeit utánozzák le. Ezek az oldalak szinte megszólalásig hasonlítanak az eredetire (sőt, igazából egyre jobbak és jobbak). Az ilyen honlapok általában hihetetlen kedvezményeket kínálnak, de vásárlás után semmit nem fogunk kapni, miközben elveszíthetjük a pénzünket és a személyes adatainkat.
Hogyan védhetjük meg magunkat a csalásoktól?
Az internetes webáruházak közti böngészés, a legjobb ajánlat megtalálása segíthet egy kicsit: töredék energiát és időt igényel, hiszen azonnal válthatunk két webshop között. Ennek még gyorsabb, még hatékonyabb kihasználásában a különböző ár összehasonlító oldalak is segítséget nyújtanak.Az ilyen oldalakon szereplő áruházak bizonyos mértékű garanciát jelentenek, ám ehhez is célszerű szkeptikusan hozzáállni.
Annak kisebb a kockázata, hogy egy adott terméket megvásárolva a kereskedő eltűnik a pénzükkel, azonban sokkal nagyobb az esély, hogy nem megfelelő minőségű szolgáltatást nyújt (például hibás vagy másfajta terméket küld, gondok vannak a kiszállítással vagy visszaküldéssel, hónapokig húzódik a pénzvisszatérítés stb.).