Gátlástalan mesterséges intelligencia használat jellemzi a brit felsőoktatást. A tanulmányi integritás megsértését vizsgáló felmérés a 2023-2024-es tanévben mintegy hétezer esetben bizonyította, hogy mesterséges intelligenciát használtak csalásra. A The Guardian vizsgálata szerint a gyakoriság 5,1 eset volt ezer diákra vetítve.
Ez az arány a megelőző évben még csupán 1,6/1000 volt.
Gyorsan változó környezet
A májusig terjedő adatok szerint ez a szám csak emelkedik – becslések szerint már 7,5 esetről lehet szó ezer diákra vonatkoztatva. Ráadásul szakértők szerint a regisztrált esetek csak a jéghegy csúcsát jelentik.
A Guardian adatai is rávilágítanak, hogy az egyetemek gyorsan változó kihívással kell megküzdjenek. Vagyis, az értékelési módszereket olyan technológiák megjelenéséhez kell hozzáigazítani, mint a ChatGPT és más MI-alapú “íróeszközök”.
A generatív MI széles körű elterjedése előtt (2019-2020) a plágiumok az összes tudományos vétség mintegy kétharmadát tették ki. A világjárvány idején a plágiumok száma felerősödött, miután számos tevékenység átkerült az internetre.
Ahogy azonban az MI-eszközök kifinomultabb és általánosan hozzáférhető lett, a puskázás jellege is megváltozott.
Kevesebb a plagizálás
A felmérés szerint a hagyományos plágium igazolt esetei 19-ről 15,2-re csökkentek (ezer diákra vetítve) 2023-2024-ben. A jelenlegi tanév előzetes adatai alapján pedig további csökkenést valószínűsítenek (8,5 eset/ezer diák).
A Guardian összesen 155 egyetemmel vette fel a kapcsolatot, és kért tőlük adatokat az elmúlt öt év igazolt csalási eseteiről, valamint plágium- és MI-vel kapcsolatos visszaélésekről. A megkeresett intézmények közül 131 intézmény küldött adatokat.
A megelőző tanévben az egyetemek több mint 27 százaléka még nem tartotta nyilván az MI-vel való visszaéléseket, vagyis a helyzetkezelésben van még mit pótolniuk az iskoláknak.
Mint arra a lap beszámolójában rámutat, az MI-csalások egy tekintélyes része észrevétlen maradhatott.
A Higher Education Policy Institute februári felmérése szerint a hallgatók 88 százaléka használt MI-t az értékelésekhez. Tavaly a Reading Egyetem kutatói az intézmény saját értékelési rendszereit tesztelték, és az esetek 94 százalékában képesek voltak az MI-generált munkákat észrevétlenül benyújtani.
Mindig csalnak
Dr. Peter Scarfe, a Readingi Egyetem pszichológia docense és a tanulmány társszerzője szerint mindig is volt mód a csalásra. Az oktatási ágazatnak alkalmazkodnia kell az MI-hez, amely alapvetően más problémát jelent.
Az igazolt esetek persze csak a jéghegy csúcsát jelentik. Az MI észlelése azonban különbözik a plágiumtól, ahol a szövegmásolást pontosan meg lehet erősíteni.
Egy olyan helyzetben azonban, amikor az MI használatára gyanakodnak, szinte lehetetlen bizonyítani a csalás tényét. Függetlenül attól, hogy egy MI-ellenőrző metódus hány százalék esélyt jelez a csalásra – ha egyáltalán használnak ilyet az adott intézményben.
Azoknak a diákok, akik generatív MI segítségével szeretnének észrevétlenül csalni, rengeteg online anyagból meríthetnek. A Guardian munkatársai tucatnyi olyan videót találtak a közösségi médiában, amelyek MI-alapú esszéíró eszközöket reklámoznak a diákoknak. Ezek az eszközök a ChatGPT által generált szöveg “humanizálásával” segítenek a diákoknak megkerülni az egyetemeken elterjedt MI-detektorokat.
(Kép: Unsplash/Priscilla du Preez)