(Kiemelt kép: Unsplash)
Az első legmegdöbbentőbb trend lehet, hogy idén újra a blogok és a hosszabb formátumú tartalmak lehetnek ismét a jelentősek. Tartalommarketing-eszközként a hosszabb tartalmak felbecsülhetetlen értékűek, mivel passzív módon sokkal több forgalmat generálnak a SEO-optimalizálás és a jobb keresési algoritmusok megjelenése révén. A legnagyobb hatást így újra a jelentések, a hosszabb formátumú cikkek és szakértői elemzések gyakorolhatják. Már a Content Marketing Institute 2021-es jelentésében is a válaszadók 48%-ka mondta azt, hogy a kutatási jelentések hozták meg számukra a legjobb eredményeket marketingtevékenységük során. A tartalomgyártóknak így arra kell törekedniük, hogy ismét minőségi tartalmakból álló és változatos kínálatot felvonultató „könyvtárakat” építsenek ki. Az ezekbe való befektetés sokkal kevesebb még így is a potenciális megtérülésükhöz képest, melyet az ilyen jellegű tartalmakon landoló és a termékekben és szolgáltatásokban elmerülő „kíváncsiak forgalma” hozhat.

A rövid formátumú videók éve
A mai médiakörnyezetben a videó még mindig a „király”. Az átlagos felhasználó már hetente 19 órányi videótartalmat néz. A videó azonban nem új trend, ezt a legtöbb marketinges már tudja, hogy mennyire fontos és nélkülözhetetlen a túléléshez. A videó így a B2B marketing első számú csatornája lesz, és az új megatrend a rövid formátumú videózás. A TikTok, az Instagram Reels és a YouTube Shorts ma már a legnépszerűbb médiumok közé tartoznak a márkák számára, köszönhetően a fogyasztók csökkenő figyelmi idejének (és a hatalmas médiazajnak és szemétnek). Valójában a rövid formátumú videók teszik ki a teljes mobil adatforgalom 80%-át már, de a rövid videók a márkának is nagyszerűek. Hiszen kevesebb idő alatt több tartalmat készíthetnek, ráadásul a nézők nagyobb valószínűséggel fogyasztanak olyan videókat, melyek rögtön a lényegre is térnek. 2023-ban már legfeljebb 10 perces videótartalmakat kell készíteniük, és ez még mindig elég hosszú, ezért talán vegyünk példát a TikToktól, és vágjuk inkább a videókat egy percnél rövidebbre. Alapszabály, hogy mindig érdemes leforgatnunk egy hosszabb videót, majd rövid részekre szabdalhatjuk azt, hogy időt takarítsunk meg.

Empátia és emberközpontú tartalom
Valamikor a fogyasztók azt akarták, hogy a vállalkozások professzionálisnak és hivatalosnak tűnjenek, így tudták őket csak komolyan venni. Ez a megközelítés 2023-ban már nem fog működni. A pandémiát követően a fogyasztóink már nem akarják úgy érezni, hogy korlátok állnak köztük és az általuk kedvelt márkák között. Így kerüljük csak az üzletre összpontosító vagy csak a hivatalos üzleti kommunikációt előtérbe hozó anyagokat. A tartalmaknak nyilvánvalóvá kell tennie, hogy közvetlen kapcsolatban állunk az ügyfelekkel, különben nem fog célba találni az üzenetünk a közönségénél. Támaszkodjunk az átélhetőségre, az érzelmekre és az empátiára. Ez a kulcsa annak, hogy valódi és kölcsönös kapcsolatot építsünk ki követőinkkel. Ez nem csak arról szól, hogy jó minőségű tartalmakat hozzunk létre. A fogyasztók közel 95%-a hűségesebb az átlátható és őszinte márkákhoz és 75%-kuk többet is fizetne azért, hogy „valódi” márkákat támogasson. Ha igazi elköteleződést és támogatást akarunk szerezni ügyfeleink körében, az „emberközpontú” tartalom ma már elengedhetetlen. Ez azt is jelenti, hogy fel kell hagynia a keményen csak az eladással és az eladói nyelvezettel. Meg kell találni a természetes hangot. Ha ez azt jelenti, hogy módosítani kell a márka irányelvein vagy a hangnemén, akkor mindenképpen el is kell végezni a szükséges változtatásokat és finomhangolásokat. Ebben sokat segíthet az, ha iparághoz kapcsolható influenszerekkel működünk együtt vagy egy márkanagykövettel, akik ezt a szempontot valóban érvényre is tudja juttatni.

Értékorientáltság és adatok a középpontban
2023-ban a tartalomnak már mindenképpen meg kell felelnie az ügyfelek igényeinek, és hozzáadott értéket kell teremteni élményükhöz. A márkák manapság annyi tartalmat készítenek, hogy a mezei felhasználóknak egyszerűen nincs idejük már a nem megfelelő anyagok „megemésztésére” és befogadására. Csak akkor fognak interakcióba lépni a tartalmainkkal, ha úgy gondolják, hogy azok valóban hasznosak lesznek a számukra. A személyre szabás a megoldás erre (2023 a perszonalizáció éve is állítólag), ez teszi lehetővé, hogy a tartalmat közvetlenül az adott ügyfél igényeihez és szükségleteihez igazítsuk. Ez az egyetlen módja annak is, hogy garantáljuk, a tartalmat annak a közönségnek szolgáltatjuk, amelyik a legértékesebbnek találja majd azt. Természetesen ez nem megy adatok nélkül. Egy intelligens CRM vagy adatmegoldás segítségével lehet csak nyomon követni a közönség igényeit, így tartalmi stratégiánkat arra lehet építheti, ami valóban érdekli az embereket.

Használjuk ki az MI-t, az automatizálást és a metaverzumot
Ezek 2023 egyik legújabb és a marketingesek számára a legijesztőbb, de legfontosabb tartalmi trendjei. Míg maga a tartalom (a céges üzenet) alapvetően nem fog változni évről évre, ennek a létrehozásához rendelkezésre álló technológia (a csomagolás) viszont rohamos ütemben fejlődik. Ez lehetővé teszi, hogy hatalmas mennyiségű adatot gyűjtsünk, ami segíthet a tartalmak hiper-személyre szabásában és a nagyobb eredmények elérésében is. A mesterséges intelligencia (MI) képes új tartalmat létrehozni vagy kiegészíteni a már meglévő üzleti üzeneteket is, lehetővé téve a márkák számára, hogy kevesebb idő alatt több értékes anyagot hozzanak létre. Az MI ugyan (bármit is mondanak a korifeusai) nem elég jó még ahhoz, hogy az összes tartalmat megírja helyettünk, de mindenképpen segíthet a marketingeseknek több anyag előállításában és ami a legfontosabb, mindezt kevesebb idő alatt. Az automatizálás okos módja a tartalomgyártás bizonyos aspektusai racionalizálásának is. Az olyan egyszerű beállítások, mint az IFTTT vagy a Zapier képesek a projektmenedzsment szoftverekben a tartalmi feladatokat továbbítani, automatikusan generálni a videók feliratát és még sok minden mást. Bár még csak az év elején járunk, rengeteg más újonnan megjelenő technológia is javíthatja a tartalmat idén. Az AR, a VR és a metaverzum jelenleg csak a nagyvállalatok számára életképes, de jó, ha tervezünk ezekre a platformokkal is előre (pilot projektekben teszteljük őket belső körben), hogy ne késlekedjünk, amint elérhetőbbé válnak.
A podcastok továbbra is megkerülhetetlenek
A nagy podcasting-boom már ugyan elmúlt, de ez a szektor még mindig évről évre növekszik. Az aranykorszak 2021-ben volt, amikor az amerikai fogyasztók 15 milliárd órányi podcastot hallgattak. Idén a podcastok még mindig az értékesítés ösztönzésének hihetetlenül hatékony eszközei maradnak, hiszen a hallgatók 60%-a számolt be arról, hogy azután keresett egy terméket, hogy egy podcastban hallott róla. A többi tartalommarketing trendhez hasonlóan fontos, hogy a podcastokat is úgy közelítsük meg, mint egy olyan módot, mellyel értéket tudunk nyújtani ügyfeleinknek. Ne összpontosítson túlságosan az értékesítésre, ehelyett inkább hasznos információkat vagy szórakoztatást kínáljunk, hogy a hallgatóinknak legyen okuk arra, hogy maradjanak és kövessék a műsort. Jelenleg még mindig a podcastok a domináns „hangos” tartalommarketing trend, de ez változhat idővel. Az élő chatszobák, vagy a LinkedIn Audio Events, a podcastok élő jövőváltozatát kínálják már a hallgatóknak. Az olyan platformok, mint a Clubhouse és a Discord is egyre népszerűbbek, ezért ne becsüljük alá az élő hangos tartalommarketing értékét.