A Reuters Intézet kutatásából az is kiderült, hogy a közösségi média és a videóhálózatok első alkalommal váltak a hírek fő forrásává a tengerentúlon.
Tévét sem tévézésre vesznek
A megkérdezetteknek már csak a fele figyeli a híreket a televízióból, ezzel szemben két éve még a válaszadók háromnegyede nézett hírműsorokat.
Mostanra az emberek 54 százaléka már olyan platformokon olvas, néz, illetve hallgat híreket, mint a Facebook, az X és a YouTube.
A nyomtatott újságok részesedése ugyanebben az időszakban 47 százalékról mindössze 14 százalékra csökkent. Ez pedig már kevesebb, mint a podcastot hírforrásként használók 15 százalékos aránya – írja a kutatási eredményekről a The Independent.
Még csak most indul be igazán
A Reuters Institute 48 országban mintegy százezer médiafogyasztót kérdezett meg hírfogyasztási szokásaikról. A Digital News Report szerint a hagyományos hírforrások, például a televízió és a nyomtatott sajtó az elmúlt évtizedben jelentősen veszítettek piaci részesedésükből.
Ez a tendencia valószínűleg csak még tovább erősödik az olyan új hírforrások, mint a MI-chatbotok vagy a podcastok térnyerésével.
A jelentés szerzői szerint a klasszikus hírforrásoktól való eltávolodás teret ad a politikai populizmusnak, ez pedig alááshatja a demokráciát.
Töredezett médiakörnyezet
A közösségi médián és a videóplatformokon keresztüli médiafogyasztás gyorsuló tendenciája tovább csökkenti az “intézményes újságírás” befolyását. Emellett felerősíti a podcasterek, YouTuberek és TikTokerek sokaságát tartalmazó, széttöredezett alternatív médiakörnyezetet – fogalmazott Nic Newman, a jelentés szerzője.
A szakértő szerint a populista politikusok egyre inkább képesek megkerülni a hagyományos újságírást. Ehelyett a baráti, pártos médiát és influenszereket részesítenek előnyben, akik gyakran különleges hozzáférést kapnak, de ritkán tesznek fel nehéz kérdéseket. Sokan közülük hamis narratívák terjesztésében is érintettek – figyelmeztet Newman.
A TikTok a leggyorsabban növekvő hálózat világszerte, az emberek 17 százaléka használja hírforrásként. Ezzel szemben az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban az X tudott jelentős növekedést felmutatni.
A jelentés szerint sokkal több jobboldali beállítottságú ember, különösen fiatal férfiak, özönlöttek az X hálózatára, mióta Elon Musk 2022-ben átvette a platformot.
A jobboldali szellemiségű tartalmak fogyasztása az USA-ban megháromszorozódott ebben az időszakban. Az Egyesült Királyságban mintegy megduplázódott a jobboldali médiafogyasztás az X-en.
A baloldali beállítottságú felhasználók körében népszerűbb rivális platformok, mint például a Bluesky és a Mastodon a jelentés szerint globálisan gyengébbenk, a megkérdezettek kevesebb mint két százaléka használja ezeket hírforrásként.
(Kép: Unsplash/Felicia Buitenwerf)