Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Először a történelemben nem a sajtóból tájékozódnak az emberek

Az Egyesült Államokban ma már többen tájékozódnak podcastokból, mint újságokból - derül ki egy új felmérésből. A 48 országban végzett felmérés szerint egyre erősebb a széttöredezett alternatív médiakörnyezet. A TikTok nő a leggyorsabban.

A Reuters Intézet kutatásából az is kiderült, hogy a közösségi média és a videóhálózatok első alkalommal váltak a hírek fő forrásává a tengerentúlon.

Tévét sem tévézésre vesznek

A megkérdezetteknek már csak a fele figyeli a híreket a televízióból, ezzel szemben két éve még a válaszadók háromnegyede nézett hírműsorokat. 

Mostanra az emberek 54 százaléka már olyan platformokon olvas, néz, illetve hallgat híreket, mint a Facebook, az X és a YouTube.

A nyomtatott újságok részesedése ugyanebben az időszakban 47 százalékról mindössze 14 százalékra csökkent. Ez pedig már kevesebb, mint a podcastot hírforrásként használók 15 százalékos aránya – írja a kutatási eredményekről a The Independent.

Még csak most indul be igazán

A Reuters Institute 48 országban mintegy százezer médiafogyasztót kérdezett meg hírfogyasztási szokásaikról. A Digital News Report szerint a hagyományos hírforrások, például a televízió és a nyomtatott sajtó az elmúlt évtizedben jelentősen veszítettek piaci részesedésükből.

Ez a tendencia valószínűleg csak még tovább erősödik az olyan  új hírforrások, mint a MI-chatbotok vagy a podcastok térnyerésével.

A jelentés szerzői szerint a klasszikus hírforrásoktól való eltávolodás teret ad a politikai populizmusnak, ez pedig alááshatja a demokráciát.

Töredezett médiakörnyezet

A közösségi médián és a videóplatformokon keresztüli médiafogyasztás gyorsuló tendenciája tovább csökkenti az “intézményes újságírás” befolyását. Emellett felerősíti a podcasterek, YouTuberek és TikTokerek sokaságát tartalmazó, széttöredezett alternatív médiakörnyezetet – fogalmazott Nic Newman, a jelentés szerzője.

A szakértő szerint a populista politikusok egyre inkább képesek megkerülni a hagyományos újságírást. Ehelyett a baráti, pártos médiát és influenszereket részesítenek előnyben, akik gyakran különleges hozzáférést kapnak, de ritkán tesznek fel nehéz kérdéseket. Sokan közülük hamis narratívák terjesztésében is érintettek – figyelmeztet Newman.

A TikTok a leggyorsabban növekvő hálózat világszerte, az emberek 17 százaléka használja hírforrásként. Ezzel szemben az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban az X tudott jelentős növekedést felmutatni.

A jelentés szerint sokkal több jobboldali beállítottságú ember, különösen fiatal férfiak, özönlöttek az X hálózatára, mióta Elon Musk 2022-ben átvette a platformot.

A jobboldali szellemiségű tartalmak fogyasztása az USA-ban megháromszorozódott ebben az időszakban. Az Egyesült Királyságban mintegy megduplázódott a jobboldali médiafogyasztás az X-en.

A baloldali beállítottságú felhasználók körében népszerűbb rivális platformok, mint például a Bluesky és a Mastodon a jelentés szerint globálisan gyengébbenk, a megkérdezettek kevesebb mint két százaléka használja ezeket hírforrásként.

(Kép: Unsplash/Felicia Buitenwerf)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!