(Kiemelt kép: Unsplash)
Ahhoz, hogy versenyképesek legyenek, a B2B vállalkozásoknak képesnek kell lenniük arra, hogy akkor és úgy lépjenek kapcsolatba a potenciális ügyfelekkel, amikor és ahogyan azok akarják. Ebben a trendben pedig a chatbot marketingstratégia hozzáadása a vállalkozások weboldalához nagyban segíthet. A chatbotok olyan kompakt szoftveralkalmazások, amelyeket a weboldalakra (de social media felületeken is természetesen már megjelentek) telepíthetünk: valós idejű online beszélgetéseket tesznek lehetővé az oldal látogatói és egy előre megírt automatizált forgatókönyv vagy egy emberi ügyfélszolgálati értékesítő között. A mesterséges intelligencia (MI) segítségével ez a technológia már támogatja a marketing, értékesítési és ügyfélszolgálati csapatokat, miközben a webhely látogatóinak a személyes ügyfélélményhez hasonló kiváló online kiszolgálást is nyújt.
A chatbot marketing előnyei
A chatbotok már a pandémia óta nagy szerepet töltenek be a digitális üzleti életünkben, az Outgrow szerint 2021-ben már a B2B vállalatok 58%-a használt valamilyen chatbot alkalmazást az oldalain. A legnagyobb előnyét abban látták ennek a nóvumnak, hogy 30%-kal csökkentette az üzleti költségeket, de akár 67%-kal megnövekedett értékesítés és 55%-kosra nőtt a jobb leadek esélye is használatukkal. Nem beszélve arról, hogy a chatbotok 24/7-es ügyfélszolgálatot tesznek lehetővé, így egy jól kivitelezett chatbot marketingstratégia időt és pénzt takaríthat meg. A digitális gépi asszisztensek képesek automatizálni a gyakori támogatási megkereséseket (a chatbotok az összes kérdés akár 80%-át is képesek megválaszolni már), ez felszabadítja a támogató személyzet idejét, hogy más üzleti igényekre összpontosíthasson, például az olyan ügyfélproblémák mélyebb támogatására, amelyek direkt és kizárólagos emberi interakciót igényelnének.
Miközben a chatbotok minden felmerülő GYIK-re válaszolnak, beprogramozhatjuk őket arra is, hogy a látogatóinknak utólagos e-mailt küldjenek, vagy egy támogatási várólistára helyezzék őket, ha a bot úgy ítéli meg, hogy a felhasználó kérdésére nem tud önállóan válaszolni, és nincs éppen elérhető személyzet (ha van elérhető munkatárs, akkor a chatbotot úgy is programozhatják, hogy munkaidőben a megfelelő ügyfélszolgálati csapathoz irányítsa a felhasználót, és továbbítson minden olyan adatot, amelyre a csapatnak szüksége van a jobb támogatás érdekében.)
Az üzlet és a hatékonyság mindenek előtt
A chatbotok nagy mértékben támogatják a leadgenerálást: a marketing- és értékesítési csapatoknak szükségük van a weboldal látogatóinak adataira, hogy betekintést nyerjenek olyan háttér információkba is, amely segíthetnek nekik abban, hogy személyesebb, tartalmasabb módon lépjenek kapcsolatba a látogatókkal. Ezek az adatok a következők lehetnek: honnan származik a webhely látogatója, milyen iparágban dolgozik, milyen problémát szeretne megoldani, milyen megoldásokat kerestek már ezek megoldására. De az is kiderül így, hogy mennyi időt töltenek az adott weboldalon, és ennek mely oldalait nézegetik a legtöbbet. A chatbot kiváló eszköz az ilyen jellegű adatok rögzítésére, miközben kérdéseket tesz fel a látogatóknak, felméréseket is végez egyben. Ezáltal a marketingesek több időt tudnak fordítani arra, hogy jobban megértsék a közönségüket, és jobb kampányokat és programokat futtassanak, melyek alkalmazkodnak a weboldal látogatóihoz, beleértve a személyre szabott chatüzeneteket és tartalmi ajánlatokat is. A chatbot-üzenetek személyre szabása nemcsak arra ösztönzi a látogatókat, hogy elköteleződjenek a webhely iránt, de javíthatja a konverziós cél teljesítését is alkalmazásuk.