Az Egyesült Államokból eredeztetett Fekete Péntek története még a 19. századra nyúlik vissza. Hagyományosan a Hálaadást követő pénteket tartják az “igazi” Black Fridaynek, amely egyébként a karácsonyi bevásárlási időszak kezdetét jelzi.
A modern kori Black Friday intézményére rátelepedtek további diszkont-időszakok is – így a Cyber Monday, illetve a Cyber Week is. Az elmúlt években nem egyszer volt példa arra, hogy egyes kereskedők vagy szolgáltatók egész novemberben különleges akciókat tartottak.
Ahogy a kereskedelmi őrület az utóbbi években elharapódzott, és az üzletek ajánlatai bevették az internetet is, úgy jelentek meg a különböző kamuajánlatok is. A visszaélések az utóbbi években rendkívüli mértékben megszaporodtak.
Mit jelent egy-egy leárazás valójában?
Az UFC-Que choisir francia fogyasztóvédelmi szövetség igazgatója a tavalyi diszkont-időszakban egyenesen azt állította, hogy már több a csaló szándékú ajánlat az interneten, mint a valódi leárazás.
A francia fogyasztóvédők kutatásuk során azt találták, hogy a Black Friday-akciók tengerében alig-alig lehet megtalálni a valódi diszkont-ajánlatokat.
Persze ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy csak a Black Friday-ajánlatok többsége csapda lenne. Csupán azt, hogy az akció nem minden esetben jelent valódi leárazást. Vagyis a kereskedők elvileg kötelesek lennének feltüntetni a megelőző harminc nap legalacsonyabb árát egy adott termékre vonatkoztatva.
Ezt sajnos a legtöbb kereskedő elmulasztja, hogy az uniós direktíva célja pontosan a fogyasztók védelme lett volna.
Ha valahol olyan ajánlatot lát, hogy egy termék 40-50 százalékkal kevesebbe kerül, nem árt gyanakodni, valószínűleg valamilyen csalafintaság van az ajánlat mögött. Ilyen esetekben legtöbbször az “eredeti” árral játszanak a kereskedők, hogy a vásárlók azt higgyék, egy galaktikus akcióban soha vissza nem térő ajánlatra bukkantak.
A francia kutatás során egyébként olyan megtévesztő gyakorlattal is találkoztak a fogyasztóvédők, hogy a kereskedő a leárazás mértékét a konkurenseknél talált legmagasabb árak alapján határozta meg.
Legyen résen az internet útvesztőiben
A Black Friday-időszak remek alkalomnak tűnik a csalók számára is, így az online vásárlásnál sem árt kiemelt figyelemmel lenni.
Az Egyesült Királyságban például a Barclays nevű bank külön figyelmeztetést adott ki 2023 őszén. Eszerint a csalási esetekben elvesztett pénz mennyisége mintegy 22 százalékkal nő meg a Black Friday és a Cyber Monday akciókhoz kapcsolódóan. Az áldozatok ráadásul nem alacsony összegeket buktak – átlagosan mintegy 970 fontot, vagyis 475 ezer forintot.
Az egyik leggyakoribb csalási típus a hamis szállítói üzenet, amely többnyire sms-ben érkezik. Az üzenetben egy link szerepel, amely csaló (adathalász) oldalra vezeti az áldozatot.
Szintén érdemes szigorúan megnézni a weboldalt, ahol vásárolni szeretnénk. A csaló oldalaknak ugyanis az előbbiekhez hasonló egyetlen célja van: megszerezni az áldozat személyes és pénzügyi adatait.
Ne legyenek kétségei, nem csak Ön, hanem a kiberbűnözők is régóta – jobbára egész évben – készülnek a Black Fridayre. Mint arra a NordLayer kutatása is rámutat, a dark weben a “fekete péntek” egész évben aktív és népszerű topik.
Van néhány alapszabály, amit mindenképp érdemes betartani a diszkont-ajánlatok forgatagában
- Ne kattintsunk kéretlen reklámlevelekre, ismeretlen feladótól származó ajánlatokra!
- Ha elönti az adrenalin – egy szinte ingyen kínált tévékészülék láttán -, lépjen vissza egyet, számoljon háromig, és használja a józan eszét! Ennyire hülye valószínűleg egyetlen kereskedő sem lehet…
- Csak megbízható weboldalakról vásároljon! És azt is érdemes ellenőrizni, hogy nem egy hamisított márkaoldalról szeretne-e éppen vásárolni!
- Mérlegelje a kedvezmény mértékét! Ha valamint 40-50 százalékos kedvezménnyel kínálnak, akkor ennyit spórolhat a vásárláson. Ha viszont kiderül, hogy csaló weboldalról vásárolt, akkor ezt az összeget teljes egészében bukja. Ha mégsem veszi meg a hihetetlen áron kínált tévét, akkor a teljes vételárat megspórolta.
- Legyen szkeptikus a kiugróan csábító ajánlatokkal! És közben persze ne feledkezzen el számítógépének, mobileszközeinek egyébként is kötelező biztonsági frissítéseiről, a vírusellenőrzésekről.
A leggyakoribb visszaélési, csalási formák a Black Fridayhez kapcsolódóan
- Adathalászat – jelenleg ez számít a legelterjedtebb csalási tevékenységnek.
- Hamisított weboldalak – a csalók egyre meggyőzőbben képesek lemásolni egyébként megbízható honlapokat, áruházakat.
- Ajándékkártya-csalások – a harmadik féltől származó ajándékkártyák lehetnek hamisak, de lehetnek már mások által felhasznált kártyák.
- A megrendelések hamis visszaigazolása – az ilyen “visszaigazolások” érkezhetnek emailben, sms-ben vagy telefonhívás formájában is.
- Közösségimédia-csalás – az amerikai kereskedelmi hatóság szerint a közösségi médiából érkező megkeresések 61 százalékban végződnek pénzügyi veszteségekkel.
(Kép: unsplash.com/carmapr.nl)