A “házi kémek” között számos intelligens eszköz található. Televíziók, hangszórók, légsütők és okosórák kérnek “túlzott” hozzáférést a felhasználói adatokhoz – olvasható a The Independent beszámolójában.
A brit fogyasztói szervezet számos népszerű okoseszközt tesztelt és értékelt adatvédelmi szempontok alapján.
A Which? kutatása szerint az adatgyűjtés gyakran jóval túlmutat azon a szükséges hozzáférési területen, ami a termék funkcionalitásához szükséges. Ez a fogyasztóvédők szerint arra utal, hogy a személyes adatokat egyes esetekben marketingcélokból harmadik féllel is megosztják.
“Az intelligens technológiai gyártók és a velük együttműködő cégek jelenleg képesek a fogyasztókról adatokat gyűjteni. Minden jel szerint meglehetős vakmerően teszik ezt – ráadásul gyakran kevéssé vagy egyáltalán nem átlátható módon” – jegyezte meg Harry Rose, a Which? kiadványának szerkesztője.
A fogyasztóvédelmi szervezet – az elektronikai gyártók “vakmerő és önfeledtségét” látva – szigorúbb irányelvek bevezetését követeli az adatgyűjtéssel kapcsolatban.
Az Egyesült Királyság adatvédelmi felügyelő szerve, az Információs Biztos Hivatala (ICO) várhatóan jövőre teszi közzé iránymutatását az elektronikai eszközök adatgyűjtésével kapcsolatban.
Hangfelvétel, nyomkövetés, hirdetési hálózat
A Which? három légsütőt tesztelt – mindhárom termék meg akarta ismerni a felhasználó pontos tartózkodási helyét. Emellett a sütők hozzáférést kértek a felhasználó telefonjának hangfelvételeihez, minden különösebb, meghatározott ok nélkül.
A fogyasztóvédők szerint ráadásul a Xiaomi légsütője egy olyan csatlakoztatott alkalmazást használt, amely a Facebook, a TikTokhoz kapcsolódó hirdetési hálózat és a kínai tech-cég Tencent nyomkövetőjéhez kapcsolódott.
Egy másik kínai légsütő (Aigostar) szintén személyes adatokat küldött kínai szerverekre, mondta a Which?, bár ezt egy adatvédelmi közleményben jelezték.
A tesztek során kiderült, hogy a Huawei Ultimate okosórája egy sor olyan telefonos engedélyt kért, amelyet a Which? “kockázatosnak” minősített. Ezek közé tartozott a pontos helymeghatározás, a hangfelvételek rögzítése, a tárolt fájlokhoz való hozzáférés és valamennyi telepített alkalmazás megtekintése.
A Which? érdeklődésére a Huaweinél úgy tájékoztattak, hogy jogos az igény ezekre az engedélyekre. A felhasználói adatokat pedig nem használják marketing- vagy reklámcélokra.
Hasonló problémákat azonosítottak a tesztelt okostévék kapcsán. A tanulmány szerint mindhárom gyártó, a Hisense, az LG és a Samsung is kérte az irányítószámot a beállításkor. Míg a Hisense nem csatlakozott semmilyen nyomkövetőhöz, amelyet a Which? kutatói észlelni tudtak, a Samsung és az LG tévéi igen, beleértve a Facebookot és a Google-t is.
A Which? az intelligens hangszórók tesztje során kiemelte a Bose Home Portable hangszórót, mint ami „tele van” nyomkövetőkkel. A trackerek többek között a Facebookhoz, a Google-hoz és a digitális marketinggel foglalkozó Urbanairshiphez vezetnek.
A brit fogyasztóvédők azt javasolják a felhasználóknak, saját adataik védelme érdekében ügyeljenek arra, hogy nem engedélyezik a számukra kellemetlen adatgyűjtési kéréseket. Az alkalmazások engedélykéréseit ellenőrizzék még a letöltés előtt, a telefon beállításain keresztül pedig vonják meg vagy korlátozzák az alkalmazások adataihoz való hozzáférésüket. Érdemes mindezeken túl törölni a hangalapú asszisztensekkel folytatott interakciók hangfelvételeit is.
(Kép: unsplash.com/Jakub Źerdzicki)