Az AV1 robot küllemében nincs semmi különös: fehér torzó és leegyszerűsített emberi fej. Humanoid. Százhatvan fokos forgásra képes, kamerát, mikrofont és hangosbeszélőt integráltak bele. Ha asztalra tesszük, mégis garantáltan magára vonzza a tekinteteket. A gép appal távirányítható.
Senki nem szigetelődik el
Norvég startup, a beszédes nevű No Isolation fejlesztése. Különleges céllal készült: beteg gyerekeket helyettesít az iskolában, összeköti őket az osztályteremmel, elfoglalja el a helyüket, eljátssza szemük, fülük és szájuk szerepét. Mintha ott lennének.
A tanár leteszi az iskolapadra, a felhasználó diák jelszóval bejelentkezik, és máris kapcsolatba lépett az osztállyal.
AV1 munka közben
A diákok megérinthetik a képernyőt, ujjaikat végighúzhatják rajta, hogy a robot a terem több pontját lássa. A diák a hangosbeszélő közvetítésével beszélhet osztályítársaival, tanárával. Az applikáción van egy „felteszed a kezed” funkció, ilyenkor fény villan a robot fején. A kommunikációhoz emojik is használhatók, azokat a gép szeme jeleníti meg.
Jelenleg tizenhét országban, főként az Egyesült Királyságban és Németországban nagyjából háromezer AV1 ténykedik. (Az Egyesült Királyságban és Németországban is több mint ezer.) Iskolák bérelhetik őket, havi díjuk százötven font. Ha meg akarják vásárolni, 3700 fontot kell fizetniük, plusz az évi 780 font szolgáltatáscsomag.
Tapasztalatok
Fejlesztői szerint a robot legnagyobb előnye, hogy lehetővé teszi társasági kapcsolatok fenntartását. Például egy angol tizenöt éves diák robothelyettesítőjét barátai mindenhova magukkal vittek, és a fiú úgy érethette, hogy tényleg velük tölti az időt.
Képzeljük el, mennyire fontos a robotjelenlét, ha a diák hosszú ideig hiányzik. A gép pótolhatatlanná válik ilyen esetekben. Angol felmérés szerint a 2023/24-es tanév őszi félévében a diákok tizenkilenc százalékuk folyamatosan hiányzott, 7,8 százalékuk betegség miatt.
Többen betegeskedtek, mint a Covid alatt, amikor a távtanulás vált normává. Aztán a diákok visszatértek az iskolába. Magát a robotot még a covid előtt kezdték használni, de a világjárvány utáni újraszoktatásban is hatékonyan részt vett: egyes diákok távtanulás közben hozzászoktak, hogy nincsenek ott, és később a gép segítette őket a reintegrációban, a környezet és az iskolaterem újbólii átélésében.
Egyes iskolákban még hiányzik az AV1 gördülékeny működését biztosító technikai feltételek. A gyenge wifi, 5G szintén akadályozza a problémamentes használatot.
A robot szép példa arra, hogy a mai oktatásban mennyire fontosak a csúcstechnológiák.
Képek: No Isolation