Hisz milyen kényelmes, hogy a mai világban mindenki számára könnyűszerrel elérhetőek olyan felületek, ahol többezer eladóval és vásárlóval vehetjük fel a kapcsolatot, ha használt termékeket szeretnénk eladni vagy épp vásárolni. Mindezt akár a kanapénk kényelméből is megtehetjük, az egész csak pár kattintás. Az egyik ilyen piactér ráadásul nagy valószínűséggel már telepítve is van okostelefonunkon (igen-igen, a Facebook Marketplace-ről beszélünk), így még csak külön regisztrálnunk se kell rá, ha használni szeretnénk.
Ezt a kényelmet azonban sajnos nem csak mi élvezzük: az internetes csalóknak is ugyan olyan jó lehetőség. Az internet által nyújtott anonimitás fátylából próbálnak minket becsapni különböző tisztességtelen módszerekkel, megtévesztéssel, kihasználva a jóhiszeműségünket és a hirtelen örömből származó ideiglenes meggondolatlanságunkat, amikor meglátunk egy lecsapnivaló jó üzletet.
KiberKedd alkalmából a következőkben összegyűjtöttünk nektek pár tippet, amiből felismerhetitek, ha csalóval van dolgotok. Legyetek óvatosak!
A csalás menete
- Kapcsolatfelvétel
- Jól ismert futárszolgálat hírnevének kihasználása
- Az érzelmi trigger
Mik az intő jelek?
- A vásárlás során a szállítás anyagi-, és adminisztratív terhét minden esetben udvariasan felajánlják és átvállalják. Azonban a cselekedet mögött gyanúra okot adó szándék bújhat meg. Az általuk megküldött linkkel szeretnének minket eljuttatni az adathalász oldalra, ahol adataink megadására kérnek minket.
- Amennyiben a vevő nem érdeklődik a termék részletei iránt és egyből a fizetésre, valamint a szállításra terelné a beszélgetést érdemes elkezdenünk gyanakodni.
Hogyan védekezhetünk a csalás ellen?
Olvassuk el a felhasználói véleményeket!
A Facebook Marketplace esetén van lehetőség arra, hogy az eladói/vásárlói profilról megtekintsük a korábbi véleményeket. Azonban ezek meghamisítására is van lehetőség, ezért érdemes fenntartással kezelni őket!
Eladóként mindig gondoskodjunk mi magunk a szállításról!
Mindig vállaljuk a szállítás adminisztratív terhét, hisz a futár megrendeléséhez számos olyan információra is szükség lehet, amelyet a potenciális vásárlónak nem áll a rendelkezésére.
Vegyünk igénybe tranzakciófigyelési szolgáltatást!
Igényeljük (az MNB 5/2023. (VI.23.) számú ajánlása alapján rövidesen díjmentesen biztosított) biztonsági célt szolgáló, azonnali tranzakciófigyelési (számla- és kártyafigyelési) szolgáltatást a visszaélések észlelése, későbbi visszaélések megelőzése érdekében! Egyes pénzintézeteknél kérvényezhető, hogy más is kapjon a számlatulajdonos fiókjáról kártya- vagy számlafigyelő SMS-szolgáltatást, és ha a családtagok ilyet igényelnek, gyorsan közbe tudnak lépni, ha valami gyanúsat tapasztalna.
Használjunk kétlépcsős azonosítást a nem kívánt tranzakciók elkerüléséhez!
Amennyiben átvertek vagy gyanúsat észlelünk, jelezzük a Facebooknak!
A legfontosabb: az interneten történő vásárlás és eladás mindig legyen egy előre megtervezett folyamat!
Amennyiben előre megtervezzük a folyamat lépéseit, a platform megválasztásától kezdve a szállításig kevesebb esélye lesz annak, hogy a hirtelen megjelenő, érzelmeinkre ható „kihagyhatatlan” ajánlatok által csalás áldozataivá válunk.
Összeségében kijelenthető, hogy az online piactereken terjedő csalás célja az adathalászat: az elkövetők személyes adatokhoz, illetve bankszámla-adatokhoz próbálnak hozzáférni különböző módszerekkel.
(Forrás: NKI | Kép: fastcompany/Rawpiel)