Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Az online vásárlók legnagyobb hibái – elköveted őket?

MEGOSZTÁS

Folyamatosan érkeznek a bejelentések az online piactereken történő visszaélésekről. Hiszen ez az egyik legegyszerűbben kivitelezhető átverés.

Hisz milyen kényelmes, hogy a mai világban mindenki számára könnyűszerrel elérhetőek olyan felületek, ahol többezer eladóval és vásárlóval vehetjük fel a kapcsolatot, ha használt termékeket szeretnénk eladni vagy épp vásárolni. Mindezt akár a kanapénk kényelméből is megtehetjük, az egész csak pár kattintás. Az egyik ilyen piactér ráadásul nagy valószínűséggel már telepítve is van okostelefonunkon (igen-igen, a Facebook Marketplace-ről beszélünk), így még csak külön regisztrálnunk se kell rá, ha használni szeretnénk.

Ezt a kényelmet azonban sajnos nem csak mi élvezzük: az internetes csalóknak is ugyan olyan jó lehetőség. Az internet által nyújtott anonimitás fátylából próbálnak minket becsapni különböző tisztességtelen módszerekkel, megtévesztéssel, kihasználva a jóhiszeműségünket és a hirtelen örömből származó ideiglenes meggondolatlanságunkat, amikor meglátunk egy lecsapnivaló jó üzletet.

KiberKedd alkalmából a következőkben összegyűjtöttünk nektek pár tippet, amiből felismerhetitek, ha csalóval van dolgotok. Legyetek óvatosak!

A csalás menete

Mik az intő jelek?

  • A vásárlás során a szállítás anyagi-, és adminisztratív terhét minden esetben udvariasan felajánlják és átvállalják. Azonban a cselekedet mögött gyanúra okot adó szándék bújhat meg. Az általuk megküldött linkkel szeretnének minket eljuttatni az adathalász oldalra, ahol adataink megadására kérnek minket.
  • Amennyiben a vevő nem érdeklődik a termék részletei iránt és egyből a fizetésre, valamint a szállításra terelné a beszélgetést érdemes elkezdenünk gyanakodni.

Hogyan védekezhetünk a csalás ellen?

Olvassuk el a felhasználói véleményeket!
A Facebook Marketplace esetén van lehetőség arra, hogy az eladói/vásárlói profilról megtekintsük a korábbi véleményeket. Azonban ezek meghamisítására is van lehetőség, ezért érdemes fenntartással kezelni őket!

Eladóként mindig gondoskodjunk mi magunk a szállításról!
Mindig vállaljuk a szállítás adminisztratív terhét, hisz a futár megrendeléséhez számos olyan információra is szükség lehet, amelyet a potenciális vásárlónak nem áll a rendelkezésére.

Vegyünk igénybe tranzakciófigyelési szolgáltatást!
Igényeljük (az MNB 5/2023. (VI.23.) számú ajánlása alapján rövidesen díjmentesen biztosított) biztonsági célt szolgáló, azonnali tranzakciófigyelési (számla- és kártyafigyelési) szolgáltatást a visszaélések észlelése, későbbi visszaélések megelőzése érdekében! Egyes pénzintézeteknél kérvényezhető, hogy más is kapjon a számlatulajdonos fiókjáról kártya- vagy számlafigyelő SMS-szolgáltatást, és ha a családtagok ilyet igényelnek, gyorsan közbe tudnak lépni, ha valami gyanúsat tapasztalna.

Használjunk kétlépcsős azonosítást a nem kívánt tranzakciók elkerüléséhez!

Amennyiben átvertek vagy gyanúsat észlelünk, jelezzük a Facebooknak!

A legfontosabb: az interneten történő vásárlás és eladás mindig legyen egy előre megtervezett folyamat!

Amennyiben előre megtervezzük a folyamat lépéseit, a platform megválasztásától kezdve a szállításig kevesebb esélye lesz annak, hogy a hirtelen megjelenő, érzelmeinkre ható „kihagyhatatlan” ajánlatok által csalás áldozataivá válunk.

Összeségében kijelenthető, hogy az online piactereken terjedő csalás célja az adathalászat: az elkövetők személyes adatokhoz, illetve bankszámla-adatokhoz próbálnak hozzáférni különböző módszerekkel.

 

(Forrás: NKI | Kép: fastcompany/Rawpiel)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!