Az “AI in Action 2024” című jelentésben az IBM rámutatott: a termelékenységben és a nyereségességben is tetten érhető az, ami megkülönbözteti a vezetőket és a tanulókat. A vezetők ugyanis már most élvezhetik az MI előnyeit. A vezetők kétharmada arról számolt be, hogy az MI több mint 25 százalékkal növelte bevételeiket.
Ezen felül ráadásul a vezetők több mint harmada öt kulcsfontosságú területen számít dinamikus növekedésre az MI-nek köszönhetően. Ezek a produktivitás, a kiberbiztonság, az ügyfélélmény, a marketinghatékonyság és a folyamat-racionalizálás.
“Vezetőként az értékteremtés örökös üzleti szükségszerűség. A mai innovációvezérelt piacon az MI az út az értékteremtéshez. Egy holisztikus MI-stratégia megteremti az alapokat ahhoz, hogy egy jó cég a jövőben nagyszerűvé válhasson – fogalmazott a jelentés kapcsán Mohamad Ali, az IBM Consulting alelnöke.
Az IBM összesen kétezer szervezetet kérdezett meg az MI-vel kapcsolatos tapasztalataikról.
A kutatás eredményei alapján az MI-felhasználók 85 százalékát sorolták a tanulók csoportjába. Azt pedig, hogy az MI alkalmazása milyen mértékű növekedés tesz lehetővé, jól érzékelteti, hogy a vezetők közé tartozók 25 százalékot is meghaladó mértékben tudták növelni bevételeiket.
Persze a vezetők nem csak ész nélkül követik a trendeket, hanem a lehetőségeket és a szükségleteket is figyelembe véve készítették el cselekvési tervüket az MI tudatos alkalmazására. Emellett a vezetők azt is megértették, hogy grandiózus adathalmazra alapozva lehetséges csak az MI-megoldások testreszabása. A vezetők többnyire hibrid felhőstratégiával is rendelkeznek.
Az USA és India az élen, Japán lemaradt
Az IBM tanulmányában régiók szerint is meghatározta, hogy a szervezetek milyen arányban tartoznak a vezetők, illetve a tanulók csoportjába. Eszerint Németországban az MI-t alkalmazó szervezetek 87 százaléka csupán tanulónak számít, 13 százalékuk viszont vezetőnek tekinthető. Ezzel a német a középmezőnybe tartoznak, ahogy az Egyesült Királyság is. A szigetországban 11 százalék a vezetők aránya.
Meglepő adat, hogy Japánban az MI-felhasználók mindössze hét százaléka tartozik a vezetők közé. A prímet pedig egyértelműen az Egyesült Államok, valamint India viszi, ahol a vezetők aránya 23 százalék az MI-t alkalmazó összes szervezet arányában.
A kereskedők lenyomták a bankokat
Az iparágak szerinti bontásban a kiskereskedelemben találhatók legnagyobb arányban a vezetők – az MI-t alkalmazó vállalatok 18 százaléka tartozik ebbe a csoportba. Jól teljesít emellett a banki és a gyártói szegmens is, itt a felhasználók 16-16 százaléka tartozik a vezetők közé. Meglepő módon a telekommunikációs ágazatban a felhasználók 87 százaléka még mindig csak tanulónak számít.
Az MI felhasználási módjai is eltérők az egyes ágazatokban. Pénzügyi területen főként a virtuális asszisztensek, valamint az MI-képességekkel felvértezett keresőmotorok használata jellemző. A telekommunikációs vállalatok az informatikai működés, az automatizáció terén teljesítenek jól. Emellett jellemző a cégen belüli alkalmazásokban a virtuális asszisztensek használata.
A kiskereskedelemben az MI használatának elsődleges célja az ügyfélélmény javítása.
A gyártói szegmensben főként az IT-üzemeltetés és az automatizáció terén jellemző az MI tudatos alkalmazása.