Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Az évtized perét nyerte meg egy nő a Facebookkal szemben

MEGOSZTÁS

Köztudott tény, hogy a közösségi oldalak (is) targetált, személyre szabott ajánlatokkal és hirdetésekkel bombázzák a felhasználókat. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy minden internetezőnek joga van erre nemet mondani.

Az elmúlt napokban nagyot futott az angolszász közösségi médiában a brit adatvédelmi aktivista, Tanya O’Carroll és a Meta ügye. A Dávid és Góliát csatájához hasonított per során O’Carroll feljelentette a Facebook anyavállalatát, a Metát, amiért a közösségi média oldal nem tette lehetővé, hogy saját adatainak célzott hirdetésekre való felhasználását megtiltsa és azt sem, hogy letiltsa a személyre szabott hirdetések megjelenítését.

A per során kiderült, a Facebook több mint 700 különböző marker alapján figyelte és elemezte a O’Carroll online szokásait.

A brit adatvédelmi hatóság (ICO) szombaton azt közölte, hogy a „Meta „O’Carroll személyes adatait közvetlen marketing céllal dolgozta fel”, ami ellen az Egyesült Királyság általános adatvédelmi rendelete (GDPR) értelmében „abszolút joga van tiltakozni”.

Az ICO szerint

„a Metának és a hasonló szervezeteknek is tiszteletben kell tartania az emberek döntését a saját személyes adataik felhasználásával kapcsolatban”.

Tanya O’Carroll sikeres jogi csatározása azért jelentős mérföldkő az online adatvédelem terén, mert precedenst teremt minden brit és Európai Uniós állampolgár számára. Ez a győzelem nemcsak a saját személyes jogainak érvényesítését jelenti. Hanem egyben felhívja a figyelmet arra is, hogy ha tudatosan nem rendelkezünk a saját adatainkról, akkor a Metához hasonló szervezetek azt és úgy cselekednek vele, ahogy azt a gazdasági érdek megkívánja.

A perre válaszul: jöhet a fizetős Facebook az Egyesült Királyságban

A Meta üzleti modellje nagymértékben támaszkodik a felhasználói adatok gyűjtésére és elemzésére a személyre szabott hirdetések érdekében. Az O’Carroll által sikerre vitt per eredménye viszont arra kényszerítheti a vállalatot, hogy újragondolja adatkezelési gyakorlatait, és alternatív bevételi forrásokat keressen. Ezt úgy tűnik a Meta meg is találta, mert előfizetésessé tenné a Facebook használatot.

A Meta úgy kommentálta a helyzetet, hogy a Facebook és az Instagram „a brit fogyasztók számára a személyre szabott reklámok miatt ingyenes”. Legalábbi a per kezdetéig mindenféleképp. Az már más kérdés, hogy a jövőben hány hasonló per fog indulni a Meta ellen, és emiatt végül rákényszerül-e a financiális modellváltásra.

 

(Kép: Unsplash/Dima Solomin)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!