(kiemelt fotó: EnvatoElements)
Elsőre merész lépésnek tűnik a Microsoft terve, amiről Phil Spencer beszélt egy interjúban, hiszen az Apple App Store és a Google Play megkérdőjelezhetetlen fölénnyel rendelkezik a mobilalkalmazások forgalmazásában. Azonban jövő márciusban életbe lép az Európai Unió digitális piacokra vonatkozó szabályozása (Digital Markets Act – DMA), ami arra kötelezi az Apple-t és a Google-t, hogy megnyissák mobilplatformjaikat a más vállalatok tulajdonában lévő és általuk üzemeltetett alkalmazásboltok előtt.
„Szeretnénk olyan helyzetben lenni, hogy az Xboxot és az általunk és partnereinktől származó tartalmakat minden olyan képernyőn hozzáférhetővé tegyük, amelyen valaki játszani szeretne” – nyilatkozta az Ars Technica nevű portál beszámolója szerint Phil Spencer, a Microsoft Gaming üzletágának vezetője egy interjúban, amit a héten San Franciscóban megrendezett éves Game Developers Conference előtt adott. „Ma ezt nem tudjuk megtenni a mobileszközökön, de szeretnénk egy olyan világ felé haladni, ahol ez is lehetségessé válik” – tette hozzá.
A Microsoft jelenleg azon dolgozik, hogy az Egyesült Államok, az Európai Unió és az Egyesült Királyság szabályozó hatóságai rábólintsanak az Activision Blizzard felvásárlására, ami egyelőre nem tűnik könnyű menetnek, mivel a tranzakció piaci versenyre gyakorolt hatásai miatt komoly aggályaik vannak a versenyhatóságoknak.
Hatalmas piac
Phil Spencer szerint ugyanakkor az ügylet fellendítheti a versenyt az általa „a legnagyobb játékplatformnak” nevezett okostelefonokon, ahol az Apple és a Google jelenleg lényegében egy „duopóliumot” tart fenn a játékok és más alkalmazások forgalmazása kapcsán. A Microsoft menedzsere szerint a digitális piacokról szóló törvény hatalmas lehetőség arra, hogy változtassanak ezen a helyzeten.
A DMA értelmében az EU várhatóan „kapuőrként” azonosítja majd az Apple-t és a Google-t, és kötelezi a vállalatokat arra, hogy változtassák meg azokat az előírásokat, amelyek az alkalmazások iPhone-okon és Android-eszközökön való terjesztését szabályozzák. Ugyanakkor nagyon is reális forgatókönyv az, hogy a nagy techcégek fellebbeznek majd, ha ilyen döntés születik, ami azt eredményezheti, hogy a jövő márciusi határidő helyett jóval később nyílhat majd meg a Microsoft által remélt lehetőség.
Azt Phil Spencer is elismerte a már említett interjúban, hogy nehéz megjósolni, mikor indulhat el a saját alkalmazásboltjuk a játékok forgalmazására, azonban érdemes igyekeznie a cégnek, hiszen egy újabb hatalmas piac nyílhat meg előttük. A mobil ökoszisztémát kutató Data.ai adatai szerint ugyanis tavaly 109,51 milliárd dollárt költöttek világszinten a felhasználók mobiljátékokra az App Store-ban és a Play-ben. Ez ugyan 6,3 milliárd dollárral elmarad a 2021-es értéktől de így is óriási piacról van szó.