Kiemelt kép: Envato/Elements
Az újságírástól a képalkotásig, de legalábbis újraalkotásig, rendszerek, programok és alkalmazások formájában, az emberi kiváltságnak tartott kreatív területeken is megjelent a mestersége intelligencia (MI). Félelemre azonban nincs ok, mert a technológia jelenállása miatt ezek az MI-k teljesen új művészi, alkotói minőség helyett inkább meglévő anyagokat értelmeznek át, vagy egyszerűen csak a kreatív szakmák legkönnyebben számszerűsíthető, digitális jegyekbe önthető rutinfeladatait végzik el helyettünk.
Elvileg egyre kevesebb hibával, sőt, akár hiba nélkül is. Aztán gyakran kiderül, hogy mégsem, mint ahogy az ismert techoldallal, a szakterületi hírek egyik leghíresebb szolgáltatójával, a CNET-tel is történt (https://futurism.com/the-byte/rival-slams-cnet-machine) MI által írt, főként keresőoptimalizálásra (search engine optimization, SEO) generált cikkekkel.
A mesterséges intelligencia hibái
Először az derült, ki hogy az oldal gépitanulás-algoritmusokkal készített anyagokat publikált, aztán hogy tartalmilag jócskán találhatók benne tárgyi tévedések. Legutoljára pedig az, hogy nemcsak MI írt egyes cikkeket, és tévedett, hanem még sorozatban plagizált is, valódi személyek munkáját tulajdonította el.
Webes keresés (Kép: Envato/Elements)
Szerkezeti elemeket, mondatokat „mentett át” korábban máshol – vetélytárs lapoknál, de magánál a CNET-nél is – megjelent cikkekből, emberek munkáiból. Nem idézett, mert a szerző és a forrás megjelölése nélkül tette. Egyes anyagokról például kiderült: az összes mondat máshonnan származik.
Miben hibázott a CNET?
A CNET a botok hibáira tett kritikus visszajelzésekre azzal reagált, hogy az anyagokat megjelenés előtt humán szerkesztő, azaz ember nézi át, elvégzi a tényellenőrző munkát (fact-checking), és csak utána publikálják a cikkeket.
A programot közben frissítették, igyekeznek javítani rajta, de egyelőre úgy tűnik, hogy nem sikerült, sőt, a Red Ventures által tulajdonolt és üzemeltetett oldalról a The Verge „MI-vel működtetett SEO pénzmasinaként” írt.
A CNET-en kívül, értelemszerűen más techoldalak is használnak mesterségesintelligencia-megoldásokat, csakhogy azok általában számsorokat generálnak, rutinanyagokat áramvonalasítanak, képeket keresnek, és nem teljes pénzügyi magyarázószövegeket írnak, vagy írnak át a témakörben (jelzáloghitel, kamatlábak, kamatszámítás stb.) kevés ismerettel rendelkező olvasóknak – mint tette a CNET MI-je. Ráadásul úgy, hogy a mindenható SEO-botok minél inkább megtalálják az adott anyagot, tehát a webes keresők találati listáinak legelején legyen.