A Financial Times cikke szerint a szoftverfejlesztés, mint lemaradás az elektromos járművek szegmensében a márkák profitrátájára is rányomja majd a bélyegét.
A Gartner legutóbbi, az autógyártók digitális teljesítményét összesítő rangsorában a top tízbe csupán három “klasszikus” márka került be. A Ford, a GM és a BMW mellett a feltörekvő kínai – Nio, Xpeng, BYD -, valamint amerikai márkák – a Tesla, a Rivian és a Lucid – alkotja az élbolyt.
A digitális autó digitális gondolkodást igényel
A digitális autógyártói index is megerősíti, hogy az olyan nagy múltú autógyártók, mint a Volkswagen vagy a Toyota sem képes lépést tartani a változásokkal. A fókusz ugyanis a csúcsmotorok gyártásáról a szoftverre helyeződött át, mivel végsősoron ez irányít mindent az akkumulátor-teljesítménytől a biztonsági funkciókon át az önvezető technológiáig.
Komoly átalakulásnak vagyunk tanúi. Ez nem csupán technológiai értelemben követeli meg a váltást, hanem az attitűdben is – mutatott rá Anders Bells, a Volvo vezető mérnöke és technológiai igazgatója. A Geely tulajdonában álló svéd autógyártó épp az elmúlt hetekben mutatta be új elektromos városi terepjáróját. Az EX90 fejlett szoftveres képességekkel rendelkezik, amelyeket Nvidia-chipek hajtanak.
A fejlesztés közben tapasztalt nehézségek miatt a Volvo inkább a központi számítógépes rendszerre koncentrált. Így az első körben hiányzó funkciók, mint például az Apple CarPlay-támogatás, egy későbbi frissítéssel érkezhet majd.

Nehézségek márpedig vannak
Az év elején a francia Renault kukázta az új, elektromosautó- és szoftverüzletágának tőzsdei bevezetésére vonatkozó terveit. A hivatalos indok az elektromos autók értékesítésének világszerte tapasztalható lassulása volt. A franciák az Ampere-tervet persze nem adták fel teljesen, így a Renault várhatóan 2026-ban piacra dobja első szoftveres járművét. Ezt Luca de Meo vezérigazgató „kerekes mobiltelefonként” jellemezte. A francia gyártó célja, hogy 2030-ra az autó által az életciklusa során termelt nyereség 40 százalékát a szoftverek adják – szemben a jelenlegi 10 százalékkal.
Bár az autógyártók hagyományosan a saját mérnökökre támaszkodnak a technológia- és szoftverfejlesztés terén. Mostanában már mind gyakrabban kívülről keresik a tehetségeket a startupok, valamint a nagy tech-konszerneknél, mint az Apple és a Google.
Júniusban a VW az amerikai Rivian elektromos járműgyártó start-up céggel ötmilliárd dolláros szoftver-fejlesztési megállapodást kötött. Ennek az előzménye az, hogy a német autógyártó saját szoftverfejlesztőjénél, a Cariadnál a költségvetés túllépése és kudarcok miatt késtek az új modell-bevezetések.
A Toyota szintén megszenvedett saját szoftverfejlesztő leánycégével, a Wovennel. Az üzletág vesztesége az elmúlt két évben 126 milliárd jenre (888 millió dollár) rúgott – tudta meg a brit üzleti lap. Ez a leányvállalat fejleszti a japán konszern szoftvereit az intelligens járművekhez. Tavaly jelentősen átrendeződött a fejlesztő cég vezérkara, amikor a Google korábbi vezetője, James Kuffner lemondott a Woven vezérigazgatói posztjáról, és más feladatot vállalt a konszernben.
A Toyota hivatalos tájékoztatása szerint az új szoftver jó úton halad, a tervek szerint jövőre debütálhat az Arene.
A pénz nem minden
A Gartner szerint a nagy autógyártók – annak ellenére, hogy hatalmas kutatás-fejlesztési büdzsével és rengeteg tehetséggel rendelkeznek – mindeddig nem tudták hatékonyan felhasználni erőforrásaikat a szoftverekre való átálláshoz. Részben azért, mert felsővezetői szinten hiányzott a valódi elkötelezettség.
Az autógyártóknak éppen ezért alapjaiban kell felülvizsgálniuk a szoftverekkel kapcsolatos megközelítésüket. Ha nem gondolkodnak és cselekszenek először szoftveresen, akkor rendkívül nehéz lesz ténylegesen működésre bírni a szoftvereket.
Az Accenture szerint a digitális szolgáltatások az autógyártók bevételeinek világszerte csak 3 százalékát (mintegy 300 millió dollárt) teszik ki. A tanácsadó cég előrejelzése szerint azonban ez 2040-re 3,5 milliárd dollárra nőhet, ami az autóipar által termelt bevételek közel 40 százalékát teszi ki.
(Kép: unsplash.com/Samuele Errico Picarini)