Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

A szoftverfejlesztés a motor a jövő autógyártásában

MEGOSZTÁS

A nagy globális autógyártók, mint a Toyota, a Volkswagen, vagy a General Motors jócskán lemaradtak a szoftverfejlesztések terén a Tesla és a kínai konkurensek mögött.

A Financial Times cikke szerint a szoftverfejlesztés, mint lemaradás az elektromos járművek szegmensében a márkák profitrátájára is rányomja majd a bélyegét.

A Gartner legutóbbi, az autógyártók digitális teljesítményét összesítő rangsorában a top tízbe csupán három “klasszikus” márka került be. A Ford, a GM és a BMW mellett a feltörekvő kínai – Nio, Xpeng, BYD -, valamint amerikai márkák – a Tesla, a Rivian és a Lucid – alkotja az élbolyt.

A digitális autó digitális gondolkodást igényel

A digitális autógyártói index is megerősíti, hogy az olyan nagy múltú autógyártók, mint a Volkswagen vagy a Toyota sem képes lépést tartani a változásokkal. A fókusz ugyanis a csúcsmotorok gyártásáról a szoftverre helyeződött át, mivel végsősoron ez irányít mindent az akkumulátor-teljesítménytől a biztonsági funkciókon át az önvezető technológiáig.

Komoly átalakulásnak vagyunk tanúi. Ez nem csupán technológiai értelemben követeli meg a váltást, hanem az attitűdben is – mutatott rá Anders Bells, a Volvo vezető mérnöke és technológiai igazgatója. A Geely tulajdonában álló svéd autógyártó épp az elmúlt hetekben mutatta be új elektromos városi terepjáróját. Az EX90 fejlett szoftveres képességekkel rendelkezik, amelyeket Nvidia-chipek hajtanak. 

A fejlesztés közben tapasztalt nehézségek miatt a Volvo inkább a központi számítógépes rendszerre koncentrált. Így az első körben hiányzó funkciók, mint például az Apple CarPlay-támogatás, egy későbbi frissítéssel érkezhet majd. 

A szoftverfejlesztés a motor a jövő autógyártásában
Komoly átalakulásnak vagyunk tanúi

Nehézségek márpedig vannak

Az év elején a francia Renault kukázta az új, elektromosautó- és szoftverüzletágának tőzsdei bevezetésére vonatkozó terveit. A hivatalos indok az elektromos autók értékesítésének világszerte tapasztalható lassulása volt. A franciák az Ampere-tervet persze nem adták fel teljesen, így a Renault várhatóan 2026-ban piacra dobja első szoftveres járművét. Ezt Luca de Meo vezérigazgató „kerekes mobiltelefonként” jellemezte. A francia gyártó célja, hogy 2030-ra az autó által az életciklusa során termelt nyereség 40 százalékát a szoftverek adják – szemben a jelenlegi 10 százalékkal.

Bár az autógyártók hagyományosan a saját mérnökökre támaszkodnak a technológia- és szoftverfejlesztés terén. Mostanában már mind gyakrabban kívülről keresik a tehetségeket a startupok, valamint a nagy tech-konszerneknél, mint az Apple és a Google. 

Júniusban a VW az amerikai Rivian elektromos járműgyártó start-up céggel ötmilliárd dolláros szoftver-fejlesztési megállapodást kötött. Ennek az előzménye az, hogy a német autógyártó saját szoftverfejlesztőjénél, a Cariadnál a költségvetés túllépése és kudarcok miatt késtek az új modell-bevezetések.

A Toyota szintén megszenvedett saját szoftverfejlesztő leánycégével, a Wovennel. Az üzletág vesztesége az elmúlt két évben 126 milliárd jenre (888 millió dollár) rúgott – tudta meg a brit üzleti lap. Ez a  leányvállalat fejleszti a japán konszern szoftvereit az intelligens járművekhez. Tavaly jelentősen átrendeződött a fejlesztő cég vezérkara, amikor a Google korábbi vezetője, James Kuffner lemondott a Woven vezérigazgatói posztjáról, és más feladatot vállalt a konszernben. 

A Toyota hivatalos tájékoztatása szerint az új szoftver jó úton halad, a tervek szerint jövőre debütálhat az Arene.

A pénz nem minden

A Gartner szerint a nagy autógyártók – annak ellenére, hogy hatalmas kutatás-fejlesztési büdzsével és rengeteg tehetséggel rendelkeznek – mindeddig nem tudták hatékonyan felhasználni erőforrásaikat a szoftverekre való átálláshoz. Részben azért, mert felsővezetői szinten hiányzott a valódi elkötelezettség.

Az autógyártóknak éppen ezért alapjaiban kell felülvizsgálniuk a szoftverekkel kapcsolatos megközelítésüket. Ha nem gondolkodnak és cselekszenek először szoftveresen, akkor rendkívül nehéz lesz ténylegesen működésre bírni a szoftvereket.

Az Accenture szerint a digitális szolgáltatások az autógyártók bevételeinek világszerte csak 3 százalékát (mintegy 300 millió dollárt) teszik ki. A tanácsadó cég előrejelzése szerint azonban ez 2040-re 3,5 milliárd dollárra nőhet, ami az autóipar által termelt bevételek közel 40 százalékát teszi ki.

 

(Kép: unsplash.com/Samuele Errico Picarini)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!