A Revolut a múlt héten jelentette be, hogy két európai országban startol el előfizetéses mobilszolgáltatása, az együttműködő partnereket azonban még nem fedték fel – adta hírül a Euronews.
Folytassa, Revolut!
A brit székhelyű fintech tájékoztatása szerint először az Egyesült Királyságban és Németországban indulnak el idén, majd további piacok következnek. Az ügyfelek korlátlan hívásokhoz, szöveges üzenetekhez és adatforgalomhoz férhetnek majd hozzá otthon, és fix szerződéses kötelezettség nélkül kaphatnak helyi telefonszámot.
A brit csomagok 20 GB-os roaming-keretet biztosítanak az EU és az Egyesült Államok területén, míg a német csomagok 40 GB-os uniós roamingot tartalmaznak. Az Egyesült Királyságba utazó uniós ügyfeleknek szóló ajánlatokat még nem hozták nyilvánosságra.
A Brexit óta máshogy van
A 2017-ben bevezetett “roamingolj úgy, mint otthon” uniós szabály szerint az EU-ban a fogyasztók bárhol külön költség nélkül telefonálhatnak. Az otthoninak megfelelő díjszabás vonatkozik az üzenetekre és a mobiladat-használatra is. Igaz, a méltányos használatnak is van határa.
Azt követően, hogy az Egyesült Királyság 2021-ben kilépett az EU-ból, ez a szabályozás már nem vonatkozik a britekre. Eszerint tehát a brit mobilszolgáltatók maguk határozhatják meg a roamingdíjakat.
Hadi Nasrallah, a Revolut Telco vezérigazgatója szerint a brit fogyasztók “szenvednek” a hagyományos hálózati ajánlatoktól. Gondot okoznak emellett a rejtett díjak, az átláthatóság hiánya is, mindez rendkívül romboló az ügyfélélményre.
Újraélesztett virtuális modell
Más régiókhoz képest az EU-ban már viszonylag sok mobilhálózat-üzemeltető (MNO) működik. A Euronews szerint több mint 30 cég van jelen a piacon. Összehasonlításként, az Egyesült Államokban és Kínában csupán néhány cég osztozik a piacon.
A széttagolt piac hívei azzal érvelnek, hogy a szolgáltatók sokfélesége jót tesz a versenynek, és arra kényszeríti a cégeket, hogy jobb szolgáltatást nyújtsanak. A kritikusok szerint a kisebb cégek kevesebb nyereséget termelnek, ami azt jelenti, hogy kevesebb pénz jut az infrastruktúra fejlesztésére.
A Revolut tájékoztatása szerint nem hagyományos hálózat-üzemeltetőként, hanem virtuális szolgáltatóként (MVNO) lép majd be a piacra. Ez azt jelenti, hogy hálózati kapacitást bérel már meglévő szereplőktől. Nasrallah szerint egyelőre nem fedhetik fel partnereik kilétét, de a cégvezető utalt arra, hogy van köztük több nemzetközi szereplő is.
A szolgáltatás minőségét a bérelt infrastruktúra összefüggésében érintő kérdésre a Revolutnál azt mondják, hogy ez részben a cégek közötti bizalomra épül. Igaz, a szerződéses kötelezettségeket be kell tartani a büntetések elkerülése érdekében.
Minden jegy elkelt?
Az uniós MNO-piacra belépni már szinte lehetetlen. Ennek főként spektrumgazdálkodási okai vannak.
Virtuális szolgáltatóként piacra lépni azonban nem túl nehéz: az MVNO-k a meglévő hálózatokból bérelhetnek kapacitást anélkül, hogy saját infrastruktúrát kellene építeniük.
Az Európai Bizottság nemrégiben kiadott jelentése szerint a nagyobb piaci koncentráció nem feltétlenül eredményez magasabb beruházási szintet. Az MVNO-k ugyanakkor fontos szerepet játszanak a telekommunikációs ágazatban végrehajtott befektetésekben.
Á la Revolut
A Revolut mostani bejelentése is azt tükrözi, hogy a cég diverzifikálja termékeit, ahelyett, hogy kizárólag a digitális banki tevékenységre összpontosítana.
A cég tavaly már bevezetett egy eSIM-et, a fizikai SIM digitális változatát, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára a hálózatok közötti váltást. E kártyák használata külföldön olcsóbb lehet, mint a roaming csomagok megvásárlása.
“Mi a pénzen túlmutató dolgokat is csinálunk” – mondta Antoine Le Nel, a Revolut növekedési és marketingvezetője az Euronewsnak. Le Nel szerint ez a diverzifikáció nem újdonság, hiszen a Revolutnak vannak ajánlatai a jelzáloghitelek és a szállásfoglalás piacán is.
A mobilcsomagok már az induláskor a Revolut alkalmazásba integráltan lesznek elérhetők. A felhasználók a cég hűségprogramjában gyűjtött pontokkal is tudnak majd fizetni.
A Revolut közölte, a várólistára tett ügyfelek érhetik el elsőként a mobilcsomagokat, amelyek bevezető díja havi 12,50 euró lesz.
(Kép: unsplash.com/appshunter.io)