Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

A franciák szerint szexista a Facebook álláshirdetési algoritmusa

A címben szereplő megállapításra jutott a francia esélyegyenlőségi hatóság. Egy civil szervezet vizsgálta a tech-óriások emberi jogokra gyakorolt hatását.

A francia esélyegyenlőségi ombudsman, vagyis a Défenseur des Droits megállapítása szerint a Facebook álláshirdetéseket célzó algoritmusa nemi alapon diszkriminál. 

A szerelők férfiak, az óvodapedagógusok nők?

Egy vizsgálat kimutatta, hogy a szerelői álláshirdetések elsősorban férfiakat, míg az óvodapedagógusi hirdetések főként nőket céloztak meg – írta a The Guardian.

A hatóság szerint a Facebook hirdetési rendszere eltérően kezeli a felhasználókat nemük alapján. Márpedig ez közvetett nemi megkülönböztetésnek minősül. 

A szabályozó szerv arra szólította fel a Facebookot és anyavállalatát, a Metát, hogy tegyen intézkedéseket a hirdetések diszkrimináció-mentességének biztosítására.

Ezen túlmenően három hónapon belül a közösségi platformnak be kell számolnia arról, milyen lépéseket tett a helyzet orvoslására.

Válogatás nemi alapon

A hivatalos indoklás szerint “az álláshirdetések terjesztésére bevezetett rendszer a Facebook-platform felhasználóit nemük alapján különbözteti meg”. Ezzel pedig a Facebook nemekhez kapcsolódó közvetett diszkriminációt valósít meg.

A határozat egy Global Witness nevű civil szervezet vizsgálatát követte, amely a technológiai óriások emberi jogokra gyakorolt hatását tanulmányozza. 

A csoport több országban – köztük Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Írországban és Dél-Afrikában – helyezett el kísérleti álláshirdetéseket a Facebookon.

Az eredmények szerint Franciaországban tízből kilenc ember, aki szerelői álláshirdetést látott, férfi volt. Míg ugyanez az arány nő volt az óvodapedagógusi hirdetések esetében. 

Nőjogi szervezetek is akcióban

A pszichológusi állásoknál a hirdetéseket megtekintők 80 százaléka nő, míg a pilótáknál 70 százalékban férfiak kapták a hirdetéseket.

A Global Witness mellett két francia nőjogi szervezet – a Nők Alapítványa (La Fondation des Femmes) és a Női Mérnökök Szövetsége (Femmes Ingénieurs) – is panaszt tett az ügyben.

A jogvédő szervezetek közös nyilatkozatukban kijelentették: ez az első olyan európai eset, amikor egy szabályozó szerv kimondta a megkülönböztetést. 

A közösségi médiaplatform algoritmusának szabályozása terén ez jelentős előrelépésnek számít. A cél ugyanis nem más, mint a platformok elszámoltathatósága.

Mindenkit felelősségre vonnak

Josephine Shefet, a panaszosokat képviselő ügyvéd szerint a mostani döntés erős üzenet valamennyi digitális platformnak.

Az ügyvéd szerint felelősségre fogják őket vonni az ilyesfajta elfogultságért. “Ez a jogi alapelv fontos precedenst teremt a jövőbeli ügyek számára” – jelentette ki Shefet.

A Meta mindazonáltal elutasította a döntést. A cég szóvivője szerint nem értenek egyet a határozattal, és megvizsgálják a lehetséges jogi lépéseket.

A Meta már 2022-ben is kénytelen volt módosítani a Facebook algoritmusait. Akko az amerikai igazságügyi minisztérium (DoJ) azzal vádolta meg a céget, hogy a lakáshirdetési rendszere faji, vallási és nemi alapon diszkriminálta a felhasználókat.

(Kép: Unsplash/ThisIsEngineering)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!