A francia esélyegyenlőségi ombudsman, vagyis a Défenseur des Droits megállapítása szerint a Facebook álláshirdetéseket célzó algoritmusa nemi alapon diszkriminál.
A szerelők férfiak, az óvodapedagógusok nők?
Egy vizsgálat kimutatta, hogy a szerelői álláshirdetések elsősorban férfiakat, míg az óvodapedagógusi hirdetések főként nőket céloztak meg – írta a The Guardian.
A hatóság szerint a Facebook hirdetési rendszere eltérően kezeli a felhasználókat nemük alapján. Márpedig ez közvetett nemi megkülönböztetésnek minősül.
A szabályozó szerv arra szólította fel a Facebookot és anyavállalatát, a Metát, hogy tegyen intézkedéseket a hirdetések diszkrimináció-mentességének biztosítására.
Ezen túlmenően három hónapon belül a közösségi platformnak be kell számolnia arról, milyen lépéseket tett a helyzet orvoslására.
Válogatás nemi alapon
A hivatalos indoklás szerint “az álláshirdetések terjesztésére bevezetett rendszer a Facebook-platform felhasználóit nemük alapján különbözteti meg”. Ezzel pedig a Facebook nemekhez kapcsolódó közvetett diszkriminációt valósít meg.
A határozat egy Global Witness nevű civil szervezet vizsgálatát követte, amely a technológiai óriások emberi jogokra gyakorolt hatását tanulmányozza.
A csoport több országban – köztük Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Írországban és Dél-Afrikában – helyezett el kísérleti álláshirdetéseket a Facebookon.
Az eredmények szerint Franciaországban tízből kilenc ember, aki szerelői álláshirdetést látott, férfi volt. Míg ugyanez az arány nő volt az óvodapedagógusi hirdetések esetében.
Nőjogi szervezetek is akcióban
A pszichológusi állásoknál a hirdetéseket megtekintők 80 százaléka nő, míg a pilótáknál 70 százalékban férfiak kapták a hirdetéseket.
A Global Witness mellett két francia nőjogi szervezet – a Nők Alapítványa (La Fondation des Femmes) és a Női Mérnökök Szövetsége (Femmes Ingénieurs) – is panaszt tett az ügyben.
A jogvédő szervezetek közös nyilatkozatukban kijelentették: ez az első olyan európai eset, amikor egy szabályozó szerv kimondta a megkülönböztetést.
A közösségi médiaplatform algoritmusának szabályozása terén ez jelentős előrelépésnek számít. A cél ugyanis nem más, mint a platformok elszámoltathatósága.
Mindenkit felelősségre vonnak
Josephine Shefet, a panaszosokat képviselő ügyvéd szerint a mostani döntés erős üzenet valamennyi digitális platformnak.
Az ügyvéd szerint felelősségre fogják őket vonni az ilyesfajta elfogultságért. “Ez a jogi alapelv fontos precedenst teremt a jövőbeli ügyek számára” – jelentette ki Shefet.
A Meta mindazonáltal elutasította a döntést. A cég szóvivője szerint nem értenek egyet a határozattal, és megvizsgálják a lehetséges jogi lépéseket.
A Meta már 2022-ben is kénytelen volt módosítani a Facebook algoritmusait. Akko az amerikai igazságügyi minisztérium (DoJ) azzal vádolta meg a céget, hogy a lakáshirdetési rendszere faji, vallási és nemi alapon diszkriminálta a felhasználókat.
(Kép: Unsplash/ThisIsEngineering)