Virtuális karakterek régóta jelen vannak a világhálón. Bemondóktól popsztárokig, az utóbbi évtizedekben mindenféle digitális teremtménnyel szembesülhettünk. Eleinte főként amerikai és japán oldalakon, most már mindenhol, de leginkább a kínai kibertérben láthatjuk ezeket a különleges teremtményeket.
Egyesek „virtuális embereknek” hívják őket, és tényleg hasonlítanak ránk. A zömüket eleve rólunk mintázták, és a mai technológia eljutott arra a szintre, hogy egyre hitelesebbnek tűnnek. Ráadásul nem fáradnak el, a hétből hét napon, huszonnégyből huszonnégy órán át alkalmazhatók.
Kivitelezésük a számítógépes animáció, hangtechnológiák és a gépi tanulás tökéletes kombinációja. Ha kell dalra faladnak, interakciókat folytatnak élő streamen. Az ügyfélszolgálattól a szórakoztatóiparig, a kínai mindennapok egyre több területén jelennek meg, cégek komoly összegeket hajlandók kiadni értük.
Döbbenetes növekedés
Startupok mellett, az ország meghatározó technológiai vállalatai szinte egytől egyig érintettek a virtuálisember-üzletben. Helyi fősodorrá 2012-ben váltak, amikor Luo Tianyi virtuális énekesnőt már többmillió rajongó követte, aztán 2022-ben a pekingi téli olimpia megnyitóján is fellépett. A Bilibili videó- és játék streamelő app mögötti cég futtatja, de úgynevezett „virtuális kapcsok”, speciális technológiákat használó személyek digitális avatárjainak fejlesztésével is foglalkoznak, 2019 óta 230 ezernél több kezdett el a platformjukról sugározni, 2022-ben pedig 2021-hez képest kétszáz százalékkal nőtt a sugárzási idő.
A közösségi és üzenetküldő alkalmazásokról ismert Tencent MI Digitális Emberek számítási felhője beszélgető botokat (chatbotokat) szolgáltat a pénzügyi és a turisztikai szektornak. Az ügyfélszolgálati munkát automatizálják.
A Baidu ezirányú munkái 2022-ben megduplázódtak, virtuális emberei évi 2800 és 14300 amerikai dollár közötti összegért bérelhetők. 14300-ért (azaz százezer jüanért) már teljes háromdimenziós, míg az alacsonyabb árakért kétdimenziós digitális személyek szerezhetők be. Ezek mind 2022 végi árak – az előző évhez képest az előállításukhoz szükséges technológiák nemcsak fejlődtek, hanem az előállítási költségek is brutálisan, kb. nyolcvan százalékkal estek. A Baidu vezetősége elmondta, hogy a pénzügyi és a turisztikai szektor mellett az állami média a legfontosabb ügyfélkörük.
A virtuális influenszereké a jövő?
2025-ig további ötven százalékos iparági növekedésre és csak Pekingben közel nyolcmilliárd dolláros üzletre számítanak. A kormány tavaly jelentette be, hogy a szórakoztatóiparba, a gyártásba és más területekbe még több virtuális valóságot integrálnak, részletes tervet is dolgoztak ki hozzá. A VR és az AR (kiterjesztett valóság) projektekkel és a virtuális emberekkel egyértelműen a gazdaság digitalizálását akarják felgyorsítani.
A hirdetők negyvenöt százaléka tervezi, hogy idén szponzorál vagy a cég valamelyik rendezvényére meghív virtuális influenszert. Sokan jobban bíznak bennük, mint a húsvér emberekben: nincsenek botrányok körülöttük, nem kell félni miattuk, stb. A lakosság 36 százaléka látott már virtuális influenszert, tehát ők is tudják, hogyan generálnak tartalmakat.