Aki vett már részt hosszú üzleti konferenciákon, pontosan tudja, hogy azok mennyire fárasztók. Komoly szellemi megterhelést jelent a folyamatos odafigyelés, az értő hallgatás és a konstruktív hozzászólás. Tudósok már vizsgálták, hogy mindez az online térben akár megterhelőbb is lehet, mivel a nonverbális jeleket az ember csak szűrten tudja tapasztalja meg ilyenkor. Másrészről viszont a résztvevők általában otthonukból vagy más, egyébként pihentető helyről jelentkeznek be, így mivel megspórolják az utazás idejét és nehézségeit, összességében mégis pihentebbek lehetnek a megbeszélés alatt.
Új információt ad a mozgó háttér
Most egy új szingapúri kutatás azt mérte, hogy a videós hátterek növelhetik a mentális, de akár a fizikai fáradtságot is. A Zoom-hívások során választható videós vagy a mozgó hátterek negatívan befolyásolhatják, hogy a résztvevők mennyire érzik magukat fáradtnak.
Heng Zhang, a szingapúri Nanyang Technológiai Egyetem kutatója szerint videohátterek folyamatosan új információkat szolgáltatnak, ezáltal zavarják a felhasználók odafigyelését. A kognitív erőforrásokat ugyanis nemcsak az effektív szükséges feladatmegoldásra kell fordítaniuk, hanem a látott háttér feldolgozására is.
Az éles képháttér sem ideális, mivel az is új információ. Ott nem a változás versenyez az ember figyelméért, hanem az agy a részleteket szeretné megismerni. Szintén problémásak az elmosódott hátterek, amelyek ugyan nem adnak új információkat, de a nézők néha megpillanthatják a valós környezet részleteit, és erre kezdenek várni, hogy agyuk elemezhesse azt. Optimálisak ezért a nyugtató, természeti témájú képek – főleg irodai környezetben.
A vicces és a természeti háttér a legjobb
A kutatásban több mint hatszáz, 22 és 76 év közötti munkavállaló vett részt, akik hetente körülbelül három napot dolgoznak otthonról. Nyilatkozniuk kellett, hogy használnak-e virtuális hátteret, ha igen, akkor az statikus vagy elmodósott képet, esetleg videohátteret. Az általános, vizuális, szociális, motivációs és érzelmi fáradtság mérésére ötfokú skálát használtak Zhangék.
Az eredmények szerint az állóképeket használók közül a természet témájúak voltak a legnépszerűbbek, ezt követték a belső terek és a munkahelyi fotók. Az résztvevők kisebb része választotta az absztrakt képeket.
Érdekes, hogy akik humoros képeket használtak, kevésbé számoltak be fáradságról. Ők a kutatók szerint kevésbé törődnek a munkahelyi arculatukkal, így az ebből adódó stresszhiány hozzájárul a konferencián való nyugodtabb részvételhez is.