A világ legnagyobb iparirobot gyártójaként az Amazon nagy fába vágta a fejszéjét: szeretné, ha dolgozóik szeretnék a robotmunkatársakat. Ez különösen azután kihívás, hogy nemrég bejelentették a Louisianában épülő új Amazon-raktár „következő generációs” létesítmény lesz, amelyben tízszeresére a nő a használt robotok száma. A cég szerint a robotokonak köszönhetően már most 25 százalékkal csökkentek a csomagok célba juttatásának költségei.
Robot szemmel
Ennek nagy része a Proteusnak köszönhető. Az egyszerű, robotporszívónál alig nagyobb zöld gép fő feladata a csomagokkal teli kocsik felszedése és adott helyre szállítása. Főként autonómitása miatt figyelemreméltó fejlesztés, a cég telephelyei körül dolgozik, de nem kell ketrecben tartani, mint sok társát. Ez lehetővé teszi, hogy önállóan, biztonságosan dolgozzon az emberek közelében – például nagyon komoly akadályfelismerés segíti a mozgását.
A Proteus és szélesebb körű bevezetése jelentős áttörést hoz az Amazon számára, a humanizálás célja, hogy a robot ne akadályozza az emberi munkatársakat. Julie Mitchell, az Amazon Robotics igazgatója úgy nyilatkozott, hogy szerethetővé szeretnék tenni a Proteust. Ezért kapott arcot és mozgó szemet, illetve hanghatásokat, amelyek a robot haladás közben hoz létre. Mindez antropomorffá teszi a Proteust.
Monotonitásban dolgozzanak a robotok
Az Amazon régóta dolgozik, hogy a monoton, potenciálisan veszélyes munkaköröket kiszervezze és robotok lássák el azokat. Az automatizálás ugyanakkor nem az emberek helyettesítésére, hanem segítésükre szolgál. Ehhez együttműködési készségre van szükség mindkét részről. Míg a robotok programozhatók, az emberek esetében sokkal nagyobb a félelem, hogy a gépi kollégák elveszik a munkájukat. A kritikusok szerint ráadásul, ha meg is tartják az emberi munkavállalókat és csak melléjük kerülnek robotok, azok gyors haladása komoly stresszfaktor az emberi munkaerő számára.
A jelenlegi Amazon robotok pontosan a kritikusok által említett okok miatt nem szerethetőek. Meghatározott helyszínen dolgoznak, hihetetlen erővel és sebességgel rendelkeznek, ám hiába hatékonyak, gépszerűségük miatt kevesen dolgoznak velük szívesen. A Proteus fejlesztésének célja volt, hogy az embereket ne rémítsék meg a robotok. Számos visszajelzést vettek figyelembe a fejlesztők, sőt az Amazon megbízta az MIT Industrial Performance Centerét, hogy vizsgálja meg az alkalmazottak kapcsolatát Proteus robotokkal. A meglepő válasz szerint a dolgozók optimistán fogadták az automatizálást, különösen azok, akik ismétlődő feladatokat végeztek.