Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

SAP-vel pörgetik a hazai szemetet

MEGOSZTÁS

2023 júliusától teljesen átalakul a magyarországi hulladékgazdálkodási rendszer. A MOL illetékes leányvállalata az SAP rendszerét választotta a komplex szervezési, irányítási és elszámolási feladatok informatikai támogatására.

Nemcsak a lakossági kommunális szemét, hanem a szétválogatható és újrahasznosítható hulladékok, valamint a vállalati ügyfelek melléktermékeinek elszállítására és kezelésére is kiterjed az a koncesszió, amelyet tavaly nyert el a MOL Nyrt.

A koncesszió újragondolásának eredeti társadalmi küldetésével egybeesik a hulladékgazdálkodási rendszer digitalizációs támogatásának célja: minél kevesebb szemét kerüljön passzív lerakókba, illetve a lehető legtöbb anyag jusson el újrafeldolgozásba és újraértékesítésbe, ezáltal kerüljünk közelebb a körforgásos gazdaság megvalósulásához.

Az informatikai háttér meghatározó része az egész folyamatnak: jelen van a szállítások diszpécseri szolgáltatásától, a gyűjtőtartályokon át egészen a gépi szétválogatást végző berendezések programozásáig. Míg korábban széttöredezett, alacsonyabb színvonalú IT-rendszerek álltak csak a hulladékszállítást és feldolgozást végző vállalatok rendelkezésére, mostantól a MOL kezelésében ez is meg fog változni. „Az informatika már nem egy olyan háttérrendszer, amire kényszerből kell áldozni, hanem kifejezetten az értékteremtés eszköze. Ezzel a hozzáállással építettük fel a vonatkozó informatikai stratégiát, és ehhez választottuk az SAP-t beszállító partnernek” – meséli Veres Jenő, a MOL Csoport körforgásos gazdasági területért felelős szenior IT-szakértője.

A felhasználók, azaz a lakosság és a cégek is azt fogják tapasztalni, hogy a korábbi, több mint két tucat regionális szolgáltató helyett integrált, országosan egységes rendszer lép majd életbe, amely a nagyfokú automatizáltságnak és a korszerű informatikai támogatásnak köszönhetően kevert hulladékot is képes lesz szétválogatni és újrafeldolgozni. Sokkal rugalmasabb is lesz, hiszen akár a díjak, akár pedig a szolgáltatások tekintetében egy korszerűbb, a fenntarthatóságot szem előtt tartó rendszerrel fognak megismerkedni az ügyfelek. Az új megoldás jelentőségét jól jellemzik a várható volumenek irányadó számai: országosan megközelítőleg 5,5 millió ügyfél évi körülbelül 16-18 millió számláját kell kezelni.

„Egy ilyen volumenű közüzemi fejlesztés nekünk is megbecsült és értékes referencia. Nem csak a bevont erőforrások és az alkalmazott technológiák és eljárások tekintetében, hanem a társadalmi hasznossága okán is” – vélekedik Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.

Az SAP-megoldás bevezetése során a Onespire Zrt. felelt a komplex projekt teljes körű és sikeres leszállításáért. A magyar tulajdonú cég több mint tízéves tapasztalattal rendelkezik jelentős méretű, hazai és külföldi piacvezető nagyvállalatok számára végzett közüzemi és egyéb ipari célú SAP-rendszerek bevezetése terén.

A MOL több különböző területen használ már évtizedek óta SAP-szoftvereket, így volt elképzelésük a feleknek, hogy mit várhatnak el egymástól, hiszen a digitalizáció támogatásában az SAP megoldásai korábban is hatékonyabbá tették a nagyvállalat működését, amely az iparág más szereplőire is pozitív hatással volt. Ugyanakkor újdonság, hogy ebben a projektben a RISE with SAP termék és szolgáltatás csomag keretein belül kezelték a fejlesztést, amelynek előnyei leginkább a felhő alapon történő működésben, továbbá a skálázhatóság és a rugalmasság terén mutatkoznak meg.

A mind földrajzi, mind funkcionális értelemben több lépésben kiépítendő IT-struktúrához ideális ez a megoldás. „Ennek köszönhetően a projekt során azt tapasztaltuk, hogy a felmerülő ügyféligényekre hatékonyan és teljeskörűen tudtunk reagálni, ami számunkra az egyik legfontosabb hozzáadott érték”, nyilatkozta Papp Bertalan, a Onespire Zrt. partnere. Ezt a RISE with SAP csomag az éles használat során is messzemenően elősegíti.

Az új rendszer bevezetése során plusz kihívásként merült fel, hogy számos ponton az állami szabályozás még tisztázatlan volt, – többek között a hulladéktörvény is időközben állt csak össze –, így olyan megoldást kellett kiépíteni, amelyet a végleges elvárásokhoz lehetett igazítani. A projekt kezdetétől a 2023. júliusi éles indulásig 21 hónap telik el, azonban néhány ponton a mai napig fennáll a változtatás lehetősége.

Ennek a kezeléséhez is ideális volt az implementáció során alkalmazott MVP megközelítés. Az MVP – azaz a minimum viable product – módszertan lényege, hogy az egyes mérföldkövek elérésénél az üzleti igényeket még éppen kielégítő célokat tűznek ki a fejlesztők, amelynek során prioritást élvez az, hogy ami elkészült, az megbízhatóan működjön alapszinten. Ez lehetővé teszi a következő mérföldkő irányába a kitűzött határidőn belüli továbblépés lehetőségét, egyúttal persze teret adva azzal párhuzamosan a további fejlesztéseknek és az elért eredmények megerősítésének. A júliusi indulást követően még hónapokon át folyik majd további rendszerelemeken a munka, így idővel a háttér megoldásokon túl az egyedi létesítmények üzemeltetése és a feldolgozott végtermékek értékesítése is teljeskörűen SAP- alapokra kerül.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek