Minden közlekedő még jóval jogosítványa megszerzése előtt megtanulja, hogy láthatósági mellényt kell vennie vagy legalább fényvisszaverő csíkokat raknia biciklijére, ruhájára, táskájára. A jól bevált módszer azonban az emberi látást veszi alapul, a modern autótechnológia másképp működik.
Vakfoltot okoz a fényvisszaverés
Az automatikus vészfékező (AEB) rendszerek minden új autóban megtalálhatók, ezek automatikusan fékeznek, ha az ütközés lehetőségét észlelik, és a vezető nem reagál elég gyorsan. Az amerikai Insurance Institute for Highway Safety új tanulmánya szerint azonban a rendszerek vakfoltok lehetnek a láthatósági mellények és s fényvisszaverő csíkozás.
A kutatók három márka autóival kísérleteztek, amelyek 40 kilométeres sebességgel haladtak. A Honda CR-V és a Mazda CX-5 minden alkalommal elütötte a töréstesztekhez használt bábukat, ha azok fényvisszaverő csíkot viseltek.
A Hondának akkor sem lassított, amikor láthatósági kabátot húztak a babára. A Subaru Forester jobban teljesített: minden teszten lassított, kivéve amikor nagyon gyenge fényviszonyok között viselt a bábu fényvisszaverő csíkokat.
Új technológia kell
Szakértők szerint az eredmények arra utalnak, hogy egyes autógyártóknak módosítaniuk kell a gyalogosok védelmére kialakított automatikus vészfékező rendszereiket. A probléma ugyanis, hogy nemcsak járókelők, biciklisták viselnek láthatósági mellényt, hanem ez alapruházat úttesten dolgozók biztonsága érdekében is. A mostani eredmények viszont azt mutatják, hogy éppen az ilyen balesetveszélyes helyeken válik lehetetlenné a balesetelhárító technológia helyes működése.
Normál esetben a járművezetők számára a fényvisszaverő csíkok elhelyezése és mozgása a nadrágokon és a karokon lehetővé teszi, hogy gyorsan felismerjék a mozgást, és így azonosítsák, hogy előttük ember van. Az AEB rendszerek érzékelői azonban ugyanettől összezavarodnak.
A Mazda közleménye szerint a közúti biztonság rendkívül fontos a cég számára, és mérnökeik folyamatosan dolgoznak a cég ütközés-elhárító rendszereinek fejlesztésén. Ezek már használják az amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet legújabb eredményeit, és a Mazda szerint különös tekintettel vannak a gyalogosok éjszakai láthatóságának forgatókönyveire. A Honda és a Subaru nem reagált a tanulmányra.