A Mobile Premier League népszerű játékplatform nemrég közzétett jelentése szerint a kiberbűnözők a fiatal játékosokat veszik célba. Sajnos a gyerekek még nincsenek tisztában az internet veszélyeivel. A gyermeki ártatlanságot a szerencsejáték-csalók kiválóan ki tudják használni. Ezkomoly kockázatot jelent a gyermekek biztonságára, magánéletére és pénzügyi biztonságára nézve.
Alex Ambrose, az Informatikai és Innovációs Alapítvány szerint a gyerekek különösen sérülékenyek, mert a felnőttekhez képest kevésbé tudnak különbséget tenni a valóság és a képzelet között. Tehát összekeverhetik a kitalált élményeket a valódiakkal. A hasonló zavar a gyermek kognitív és érzelmi fejlődésének normális része, azonban kérdéses, hogy a videojátékok hogyan fokozzák ezt a zavart.
A csalók célja lehet a szülők adatainak megszerzése, de akár kifejezetten a gyerek személyes kihasználása is, például szexuális bűncselekményekhez.
Hétmillió támadás – aktív kiberbűnözők
Az év elején a Kaspersky arról számolt be, hogy 2022-ben több mint hétmillió, népszerű gyermekjátékokkal kapcsolatos támadást észleltek, ami 57 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az áldozatok alapján a célpontok között szerepeltek a kisgyerekeknek szánt a legnépszerűbb játékok is (Poppy Playtime és Toca Life World), amelyek háromtól nyolcéves korig ajánlottak.
A Kaspersky véleménye szerint még nagyobb aggodalomra ad okot, hogy előfordul, inkább a játékplatformokon kommunikálnak idegenekkel, mint a közösségi médiában. Egyes játékokban a moderálatlan hang- és szöveges csevegés az élmény jelentős részét képezi, ez pedig könnyedén kihasználható.
A bűnözök többnyire a social engineering eszközét használják, a virtuális bizalomépítés után megszerezhetik személyes adataikat azzal, hogy ráveszik őket töltsenek le egy Minecraft vagy Fortnite modellnek álcázott adathalász algoritmust. A pszichológiai trükkökkel abban is megakadályozzák őket, hogy túl sok kérdést tegyenek fel. Ezek a trükkök hatékonyabbak a gyermekeknél, mivel pszichológiailag kevésbé fejlettek, mint a felnőttek.
A mesterséges intelligencia térnyerésével könnyebbé vált a hamis profilok, információmodulok létrehozása. Így könnyen előfordulhat, hogy egy bűnöző gyerekprofil segítségével kommunikál, és ezeket a mesterséges intelligenciával generált entitásokat, képeket és hangokat egyre nehezebb felismerni.
Roblox a bűnözők kedvence
A Kaspersky adatai szerint a kiberbűnözők által létrehozott adathalász oldalak leginkább a Roblox, Minecraft, Fortnite és Apex Legends játékokat célozták meg. 2022-ben több mint 878 ezer adathalász oldal készült ehhez a négy játékhoz, amelyek közül 823 ezer csak a Robloxot célozta meg.
A videojáték-ipar már próbál védekezni a szerencsejátékokhoz hasonló mechanizmusok ellen, például a kiskorúak esetén alapértelmezés szerint a költési limitek 0 dollárban vannak meghatározva. Vannak óránkénti és napi limitek egyéb vásárlási összefüggésekben. Az AR/VR élményekkel dolgozó játékok estén (amelyek a leginkább magával ragadó élményeket kínálják), azonban elvárás, hogy fogadási alkalmazásokat támogassanak velük. A gyerekek így szerencsejáték-szerű helyzeteket tapasztalhatnak.
Alex Ambrose szerint ezért a fejlesztőknek egyensúlyt kell teremteniük a játék lenyűgöző hatása és a gyerekek érdekei között. A szülőknek pedig komoly feladataik vannak gyerekeik védelmében. Fel kell állítaniuk a határokat és használniuk kell a szülői felügyelet eszközöket, amellyel például korlátozzák az alkalmazáson belüli vásárlásokat. Meg kell tanítani a gyerekeknek a biztonságos online használatot, például az adathalász kísérletek felismerését. Követni kell a gyerek játéktevékenységeket. A nyílt kommunikáció követésével beszélgetni kell a játékélményekről. A nyílt kommunikáció azt is elősegíti, hogy ha valami gyanúsat tapasztal a gyerek, azonnal szóljon szülőknek.