A washingtoni székhelyű Center for Digital Democracy (CDD) napokban 48 oldalas jelentést tett közzé, amely szerint az okostévé- és a streamingipar kiterjedt információgyűjtést alkalmaz mind az egyének, mind a családok esetében. A magánélet védelme ebben az esetben gyakorlatilag nem létezik, mivel kiterjedt kereskedelmi megfigyelőrendszer működik számos adatgyűjtési, megfigyelési és célzási gyakorlattal.
Reklámozáshoz kell a célozhatóság
Szakértők úgy vélik, hogy nincs új a nap alatt, a probléma az internetes világ velejárója, csak eddig az okostévé- és a streamingipar kevésbé figyelt az adatgyűjtésre. Most viszont adatbrókerekkel és monitoring cégekkel dolgoznak együtt, mivel egyre több streamigszolgáltató drágítja csomagjait és bevezeti a reklámokat kínáló csomagokat.
A jelentés szerint a vezető streaminghálózatok és az okostévéket gyártó cégek Amerika számos jelentős adatbrókerével szövetkezve, kiterjedt digitális dossziékat készítenek a nézőkről az egyén személyazonossági információi, nézési preferenciái alapján, amelyeket online és offline vásárlási mintákhoz kötnek.
Az új okostévék már mind rendelkeznek automatikus tartalomfelismeréssel és egyéb megfigyelő szoftverekkel, amely rendkívül részletes képet adnak az aktuális nézőről. A hirdetések jobb célzása az ok.
Felmérések mutatják, hogy a hirdetésalapú streamelő nézők mindössze 29 százaléka érzi úgy, hogy a látott hirdetések releváns tartalmakat, terméket és szolgáltatásokat kínálnak. Kutatók azt is kimutatták, hogy a jobban célzott reklámok nyomán az emberek hajlandók elfogadni az adatkezelést.
A cégek érdeke, nem a felhasználóé
Jogvédők ugyanakkor figyelmeztetnek, hogy a helyzet nem ennyire egyszerű. Egyrészt az ember otthonának magányában és békéjében tévézik, így az itteni megfigyelés komoly etikai aggályokat vet fel. Jeffrey Chester, a CDD ügyvezető igazgatója szerint a helyzet „adatvédelmi rémálommá vált”.
Az Electronic Frontier Foundation arra hívja fel a figyelmet, hogy amikor „az emberek saját otthonukban tévéznek, értelemszerűen várhatják el, hogy senki ne figyelje meg őket, most viszont a mikor tévét vásárolnak, az a gyártó érdekeit szolgálja, nem az emberekét”.
Számos amerikai szervezet ezért kormányzati fellépést sürget. Amerika az adatvédelem és a személyes információk kérdésében azonban jóval hátrébb tart, mint Európa, ahol nagyon komolyan szabályozzák a céges információgyűjtést. A kérdés, hogy mivel a legtöbb szolgáltató amerikai, hogyan fogak alkalmazkodni az európai direktívákhoz.