Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Közelít a 600 milliárd dollárhoz a kormányok IT-költése

MEGOSZTÁS

Ha a tavalyihoz képest jóval lassabb ütemben is, de idén is bővültek a kormányzati infokommunikációs kiadások a Gartner elemzése szerint. A piackutató várakozásai szerint 2023 komolyabb erősödést hoz ezen a területen és a világ kormányai már közel 600 milliárd dollárt költenek majd IT-ra.

A 2022-es év számos kihívás elé állította a világot és ez természetesen kihatott arra is, hogy mire fordították a kormányok a rendelkezésükre álló forrásokat. A gyorsuló infláció, az energiaválság és a nyomában látványosan emelkedő rezsiköltségek miatt a szociális kiadások jelentősége felértékelődött, előtérbe kerültek a rövidebb távú, az aktuális problémákat kezelő programok, így értelemszerűen a hosszabb távon megtérülő beruházásokra kevesebb figyelem jutott.

Ennek ellenére idén is bővült a világ kormányai által informatikai eszközökre, alkalmazásokra és szolgáltatásokra fordított összeg. A Gartner december közepén megjelent elemzése szerint a 2022-es kormányzati IT-költés 551,46 milliárd dollár körül alakulhat, ami az előző évhez képest 3 százalékos bővülést jelent. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy 2021-es éves összevetésben még 8,9 százalékos növekedést hozott ebben a szegmensben, igaz akkor a COVID-járvány kirobbanása miatt szintén komoly kihívásokkal terhelt 2020-as év után sikerült felmutatni ezt a látványos fejlődést.

IT-szolgáltatásokra költik a legtöbbet

A piackutató cég elemzése kitért arra is, hogy az infokommunikáción belül az egyes részterületekre mennyit szántak tavaly és idén a világ kormányai. A legnagyobb szeletet az IT-tortából az informatikai szolgáltatások hasították ki 2022-ben majdnem 194 milliárd dollárt költöttek ezekre a kormányzatok, ami éves összevetésben 4,5 százalékos bővülést jelentett.

A második legnagyobb szegmens a szoftvereké volt, 162,8 milliárd dollárral, ráadásul ez a terület tudta felmutatni a legnagyobb mértékű, 9,3 százalékos növekedést 2021-hez képest. Érdekesség, hogy a második leggyorsabban fejlődő szegmenst az adatközponti rendszerek jelentették, 8,4 százalékos bővülést mértek az ezekre fordított összegben, ugyanakkor erre a területre jut a legkevesebb is, idén alig több mint 25 milliárd dollár.

Komoly visszaesést lehetett megfigyelni az eszközök kapcsán, ez a szegmens idén 2021-hez viszonyítva 7,3 százalékos mínuszban van, és a távközlési szolgáltatások esetében sem sokkal jobb a helyzet, azoknál 5,5 százalékos csökkenést prognosztizálnak a Gartner szakemberei.

Lecserélik a régi rendszereket

A piackutató megvizsgálta azt is, hogy mi várható 2023-ban a kormányzati IT-kiadások kapcsán. Az előrejelzés szerint jövőre 6,8 százalékos bővülés jöhet, ennek eredményeként pedig a kormányzati szektor teljes IT-költése már megközelíti a 600 milliárd dollárt, 588,99 milliárd dollár lesz.

Az informatikai szolgáltatások viszik el jövőre is a legtöbb pénzt, ezekre várhatóan 209 milliárd dollárt költenek majd a kormányok világszerte, ami éves összevetésben majdnem 8 százalékos bővülésnek felel meg. Ahogyan idén, jövőre is a szoftverek területén várható a legnagyobb fejlődés, 12,5 százalékos, melynek eredményeként 183 milliárd dolláros lesz ez a szegmens. A Gartner prognózisa alapján 2023-ban egyedül az eszközök esetében csökkennek majd a kormányzati költések, igaz abban a szegmensben is mindössze 0,4 százalék körüli visszaesés várható.

“A kormányzatok folytatják a régi IT-rendszerek korszerűsítését és azokat a beruházásokat, amelyek javítják a digitális szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Ez azért is fontos számukra, mert a választópolgárok egyre inkább elvárják a magánszektor online ügyfélkezelése során megszokott minőséget és élményt az állammal folytatott interakciók során is. Az erre a teljesebb ügyfél- és alkalmazotti élményre való törekvés teszi lehetővé a rendszerek átalakítását, ami 2023-ban is az IT-kiadások fő mozgatórugói között marad” – mutatott rá Daniel Snyder, a Gartner elemzési igazgatója.
Az állampolgári élmény és elkötelezettség javítása mellett egy átfogó felhasználói élmény-stratégia segít a kormányoknak a közszférában dolgozók digitális készségeinek és a digitális írástudásának fejlesztésében is azáltal, hogy modern eszközöket és megközelítéseket biztosít a kormányzati munka terheinek csökkentésére.

Az olyan kezdeményezések, mint a szolgáltatások felhőbe történő átvitele, az alkalmazások korszerűsítése és a hálózati biztonság megerősítése, a kormányzatok elsődleges innovációs prioritásai közé tartoznak a lakossági elégedettség javítása érdekében. A Gartner elemzése szerint a kormányzati szektorban dolgozó informatikai vezetők prioritásként kezelik majd az adatok jobb felhasználását és a digitalizációt a szervezetekben.

A Gartner 2023-as „CIO and Technology Executive Survey” felmérése szerint a digitális átalakulás, az adatok hatékony kihasználása és felhasználása, valamint a technológiai modernizáció a kormányzati IT-vezetők három legfontosabb prioritása.

“E prioritások megvalósítása a közös, az egész szervezetre kiterjedő digitális jövőkép kialakításától és e jövőkép vállalati szintű stratégiákba való integrálásától függ. A felsorolt prioritásokhoz igazodva növekedni fognak a beruházások a kiberbiztonság, az alkalmazásmodernizáció, a felhőplatformok, az integrációs technológiák, például a mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML), valamint az üzleti/adatelemző eszközök terén” – mondta el Apeksha Kaushik, a Gartner vezető elemzője.

Ugyanakkor a kormányzati szektor informatikai vezetőinek olyan kihívásokkal kell majd megküzdeniük, mint az érdekelt felek eltérő elvárásai, és ennek megfelelő cselekvési terveket kell kidolgozniuk.

 

Kormányzati IT-költések

Forrás: Gartner

(milliárd dollár)

 

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!