Az autó hiába volt tizenöt kilométerre, a hackerek kinyithatták a Tesla Model S ajtaját, a csomagtartót mozgás közben és ráléptek a fékre is. A Tencent kínai cég biztonsági bemutatója látványos volt, de nyolc évvel ezelőtt az újságírók sem lepődtek meg, hogy a technológián van még mit javítani. A probléma, hogy a technológia kifinomultabbá válásával a kritikus funkciókat vezérlő számítógépes rendszerek is sérülékenyebbé váltak. Olyannyira, hogy ma az autók feltörése a kiberbiztonsági konferenciák rendszeres mutatványa.
A kereskedelmi háború újabb lépése
A Biden kormányzat nemrég figyelmeztetést adott ki, az elektromos és az önvezető járművekben terjedő kínai alkatrészek terjedése miatt. Az Egyesült Államok kereskedelmi minisztériuma bejelentette, hogy betiltják a járművek csatlakoztatásával és az automatizált vezetéssel kapcsolatos kínai alkatrészeket, mivel azok véleményük szerint „rosszindulatú hozzáférést” adnak Kína számára, hogy „távirányítóval manipulálják az autókat”.
A közlemény szerint Amerika tart attól, hogy rosszhiszeműen használná fel a kamerák, mikrofonok, GPS nyomkövető és egyéb technológiák adta információkat, amelyek így nemzetbiztonsági kockázatot is jelentenek, amellett, hogy veszélyesek az állampolgárokra.
A döntés kritikusai szerint az amerikai döntés csak egy újabb lépés a kínai-amerikai kereskedelmi háborúban. Kína tény, hogy abszolút növekvő számokat mutat különösen az elektromos autózás terén, Európában például már 39 százalékos piaci részesedéssel bírnak a kínai cégek. Az Egyesült Királyságban eladott elektromos járművek közül több mint minden ötödik Kínában készül. Amerikában egyelőre jobban tartja magát az olajlobbi, ezért a klasszikus amerikai autók helyét még nem szorította ki Kína, de ott is növekednek az eladások.
Kína a mobilinternet modulokkal vezet
Kína befolyása azonban nemcsak a kínai autómárkáknál érhető tetten, ugyanis kínai vállalatok uralják bizonyos alkatrészek gyártását. Az olyan cégek, mint a Quectel, a Fibocom és a Sunsea, nem közismert nevek, hanem a mobilinternet modulok legnagyobb eladói. Ezeken használják széles körben az autók internethez való csatlakozásra és a GPS helyadatok gyűjtésére és továbbítására. A tervezett korlátozások egy része csak 2029-ben lép életbe, elvileg ennyi idő alatt a német gyártók is találnak alternatív beszállítókat.
A kínai külügyminisztérium diszkriminatívnak nevezte a lépést. Soha nem bizonyították ugyanis, hogy Peking a járműellátási láncokat használná kémkedésre. Ugyanakkor hírek szóltak tavaly egy brit autóról, amelyben elvileg találtak kínai nyomkövetőt. A Huawei-t, a TikTokot és a Hikvisiont is betiltották vagy korlátozták már, mivel a cégeknek elvileg kérésre adatokat kell szolgáltatniuk a kínai hatóságoknak.
Európai szakértők nem tartják valószínűnek, hogy Kína valóban átvenné többezer autó irányítását, ugyanakkor a kémkedés lehetősége fennáll. Viszont nem szabad csak Kínára koncentrálni. Az unióban egyelőre nincs az amerikaihoz hasonló szabályozás.