A brit Competition and Markets Authority (CMA) versenyhatóság arra a megállapításra jutott, hogy az Apple és a Google is korlátozza a mobilokon a böngészőversenyt a saját érdekeiket előtérbe helyezve.
A CMA szerint az Apple saját operációs rendszere – az iOS – a fejlesztési „korlátoknak” köszönhetően lehetetlenné teszi, hogy a versenytársak, például a Mozilla vagy a Firefox saját innovatív böngészőfejlesztéseket valósítsanak meg. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a legjobb felhasználói élményhez szükséges hátteret, csak a Safari kapja meg teljes egészében.
A CMA példaként említi, hogy az Apple négy évvel ezelőtt biztosította a Safari számára a teljes képernyős videólejátszás lehetőségét, míg más böngészőknek csak jóval később adta meg ugyanezt a lehetőséget. Ezzel pedig egyértelműen előnybe hozta saját böngészőjét a versenytársakkal szemben.
Az Apple operációs rendszere nem zárja ki a versenytársakat, viszont számtalan akadályt gördít az útjukba. A versenytársaknak az Apple saját böngészőmotorját, a WebKit-et kell használniuk, hogy kompatibilisek legyenek az iPhone-okkal. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem tudnak olyan funkciókat kínálni, amelyek megkülönböztetnék őket a Safari-tól. Ezzel pedig erőteljesen korlátozódik a piaci verseny.
A helyzet azonban az Androidos mobilok esetében sem jobb, ahol hasonló megoldás zajlik a Google égisze alá tartozó Chrome böngészővel.
A brit versenyhatóság azért állt bele a böngészőpárbajba, mert idén januártól új hatáskörökkel bír a digitális piacok versenyének szabályozásában. Ennek okán a versenyhatóság most azon dolgozik, hogy a nagy tech cégek dominanciája ne hátráltassa a fejlődést és ne vegye el a választási lehetőségeket a felhasználóktól, akik így az értékes innovációkról is lecsúsznak. Az egyenlő esélyek biztosítása alapvető fontosságú a jövőbeli innovációk és a szabad verseny számára.
(Kép: Unsplash/TheRegisti)