Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Humanoid robotok lesznek a jövő raktárosai

MEGOSZTÁS

A lisszaboni Web Summit színpadán mutatkozott Digit, az első humanoid robot, amely a robots-as-a-service modellben végezhet logisztikai feladatokat. A fejlesztők ugyanakkor elismerik, az emberi munkaerő gyorsabb.

A Web Summit híres róla, hogy szeret színpadra állítani robotokat. Sophia, a robot például lelkesen érvelt amellett, hogy a robotok valóban elveszik az emberek munkáját, de az valójában „jó lesz”. Az idén az Agility Robotics fejlesztése, a Digit vitte a prímet.

A humaoid robotot a raktárak logisztikai problémáinak megoldására fejlesztették, hogy tehermentesítse a dolgozókat, ne kelljen olyan sokat és nehezet emelniük. Kutatások igazolják ugyanis, hogy a raktári dolgozók dobozokat és más nehéz tárgyakat egyik helyről a másikra pakolva térd- és a hátsérüléseket szenvednek, mivel hosszú ideig, folyamatosan végzik a feladatokat.

Az Agility Robotics ezt a problémát szeretné megoldani. Peggy Johnson, a cég vezérigazgatója szerint az elmúlt tíz évben folyamatosan dolgoztak a robot tökéletetésén, és az egyik legnagyobb kihívás volt emberibbé tenni a robotokat.

175 centi, 72 kiló, 17 kamera

A végeredmény a világ első humanoid robot a robots-as-a-service koncepcióban működő megoldása, amely bármely raktár számára elérhető. A Digit két lábon jár (hogy ezzel is igazodjon emberi munkatársaihoz), 175 centiméter magas és 72 kilogrammot nyom. 17 kamerával tájékozódik, tud előre és lefelé is nézni Teste már korábban elkészült, az agyi készségeit viszont a generatív mesterséges intelligenciával most sikerült fejleszteni. Nagy nyelvi modellel kommunikál, így a kezelők könnyen interakcióba léphetnek a robottal.

Képes kezelni a logisztikai cégek által adott különféle feladatokat, akár napszak szerint is. Ezt a hároméves tesztelés is bizonyította. Az összegyűjtött adatokkal pedig a Digit mesterséges intelligencia modelljét tanították tovább a fejlesztők.

Johnson szerint a Digit a „piszkos munka” elvégzésére alkalmas. Jelenleg az Egyesült Államokban körülbelül egymillió állás van logisztikai területen, de senki nem jelentkezik rájuk, mert a munkavállalók tisztában vannak az egészségügyi, fizikális következményekkel.

A robotok így jelentős segítséget hozhatnak, igaz ugyanakkor, hogy a Digit jelenlegi formájában csak negyedannyira gyors, mint az emberi raktárosok. Ebbe nemcsak a munkavégzés hossza, hanem a töltési idő (illetve az emiatt kiesett idő) is beletartozik. Az Digit automatikusan öltőállomást keres, ha érzi, hogy lemerül.

Lassú kezek

A robot kezei cserélhetők az éppen elvégezni kívánt munkának megfelelően. A Web Summit színpadán éppen ruhákat kellett hajtogatnia. Bár meglehetősen lassú reakcióidővel, de valóban felismerte a kívánt darabokat, majd elhelyezte a kirakott kosárba. A parancsokat iPaden keresztül kapta, mivel a közönség soraiból hangzó hangos véleménynyilvánítások megzavarhatták volna a Digit viselkedését.

Johnson szerint fontos megjegyezni, hogy a Digit autonóm, nem távolról vezérelt, tehát speciális vállalati munkafolyamatokra tanítható be. A fejlesztés folyamán állandóan váltogatták a különféle AI-modelleket, a a ChatGPT-t, a Google Deepmind-ot, illetve a cég sajátják, és megfigyelték, hogy a különböző modellek a robot eltérő viselkedését okozhatják.

Céges szinten tehát szükség van a robotok finomhangolására, hogy hatékonyabban működjön együtt az emberekkel.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!