Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége idei jelentése szerint 2024-ben a legnagyobb visszaesést tapasztaljuk 2022 júliusa óta az elektromos autózás piacán. Német-, Spanyol-, Olasz- és Franciaországban is csökkentek az eladások. A kulcsfontosságú régiókban a JATO Dynamics autóipari elemzőcég szerint egyértelműen látszik, hogy az európaiak a dieselüzem helyett a benzint választják alternatívaként az elektromos meghajtás helyett. Amerikában szintén szűkült a piac, az olaj- és gázlobbi még mindig erős.
Az elektromos autózás kapcsán az egyik legfontosabb ellenérv, hogy a jelenlegi technológia nem alkalmas a hosszú távú autózásra, a töltés ideje pedig nem versenyképes a benzin- és dieselüzemmel. A Boulderi Egyetem kutatóinak most nyilvánosságra hozott áttörése segíthet olyan újfajta akkumulátorokat létrehozni, amelyek eloszlatják az említett kétségeket.
60 százalékkal nagyobb hatótáv
Az egyetem munkatársai nagyteljesítményű röntgenkészülékkel vizsgálták, hogy az újratölthető lítium-ion akkumulátorok miért veszítenek az idő múlásával kapacitásukból. A kutatók rájöttek, hogy az akkumulátor elektrolitjából származó hidrogénmolekulák megakadályozzák, hogy a lítium-ionok a katódra kerüljenek, tehát az elektronikus eszközök táplálására képes áram nem jön létre. A kapacitáscsökkenés kezelhető, ha a katódot speciális anyaggal vonjuk be, így jelentősen javul az akkumulátor teljesítménye. Összességében akár 60 százalékkal is növekedhet az elektromos autók hatótávja.
Michael Toney, a Boulder Egyetem vegyi és biológiai mérnöki tanszékének professzora szerint a következő lépés, hogy a felfedezésről tájékoztassák az illetéseket, hogyan állíthatnak elő jobb teljesítményű akkumulátorokat. Tehát a gyakorlati alkalmazás még időbe telik.
Hitelkártyastag telefon jönnek?
Hasonló a helyzet a coloradóiak bejelentését két nappal megelőző svédországi Chalmers Műszaki Egyetem felfedezésével is. A tudósok olyan rendkívül erős és könnyű szénszálas kompozitból készült akkumulátort fejlesztettek, amely elég energiát állít elő akár egy elektromos repülőképhez is. Az elektromos repülés esetén alapvető kérdés az akkumulátor súlya és a teljesítmény. Az új fejlesztés rendkívül stabil, olyan merev, mint az alumínium és több funkciója van egyszerre. Sokféle kialakítása oldható meg, így felére csökkenthető vele a laptopok súlya. Az okostelefonok akár hitelkártyavastagságúak is lehetnek, felszállhatnak és hosszabb ideig közlekedhetnek az elektromos repülőgépek, illetve akár 70 százalékkal nőhet az elektromos autók hatótávja.