A Cybercab névre hallgató robottaxi két szárnyszerű ajtóval, pedálok és kormánykerék nélkül készül, mivel Musk szerint a teljesen önvezető járművek biztonságosabbak az ember által üzemeltetteknél. A másik ok üzleti jellegű: az emberek könnyen bérbe adhatják így autójukat, tehát pénzkereseti lehetőség is lesz a Cybercab – véli Musk.
Ilyen olcsón, ennyi időn belül?
A gyártás „valamivel 2027 előtt” kezdődik, ám Musk ennél pontosabb előrejelzéssel nem szolgált. Szakértők még ezt az időpontot is kétségesnek tartják, emlékeztetve, hogy nem ez lenne az első eset amikor a Tesla késik projektjei megvalósításával.
Maga a Cybercab is csúszott már, mivel eredetileg augusztusban kellett volna megjelennie. Musk nyáron az X-en jelezte, hogy tervezési változtatások történtek, amelyeket ő személyesen fontosnak tartott.
Az ígéret 30000 dolláros árról szól, ami Paul Miller, a Forrester kutatója szerint külső támogatás vagy folyamatos veszteségek nélkül nem tűnik megvalósíthatónak. Miller az egész évtizedben nem látja, hogy ilyen alacsony áron lehetne előállítani egy mesterséges intelligenciával működő robottaxit.
Mások a biztonsági kockázatokra hívják fel a figyelmet. A Cybercab ugyanis a radarnál olcsóbb kamerákkal és Lidar szenzorral működik, miközben a versenytársak igyekeznek radart is használni. A mesterséges intelligenciát meg kell tanítani vezetni, amelyhez szükségesek a több millió járművéből gyűjtött nyers adatok. Így hasznos lesz, hogy Musk szerint Model 3-ban és Model Y-ben jövőre „teljesen autonóm, felügyelet nélküli” technológia lesz elérhető Texasban és Kaliforniában, amint a hatóságok jóváhagyják, ám ez korántsem garantált.
A Tesla egy másik prototípust is bemutatott: a Robovan egyszerre akár húsz utast is szállíthat. A jármű láttan az elemzők úgy vélekedtek, hogy Elon Musk ideális jövőt festett a közlekedés számára, hiszen egyszerre láttatja szabadidőnk meglétét az utazás alatt és a biztonság növelését, ám a gyakorlati megvalósulással kapcsolatban nagyon sok a kérdés.
A versenytársak is fejlesztenek
Különösen igaz ez, ha a Tesla versenytársait tekintjük. Bár bőven hallani híreket, hogy vannak biztonsági aggályok a robottaxikat illetően (a GM leányvállalata, a Cruise által üzemeltetett autókat például felfüggesztették San Franciscoban, miután az egyik elütött egy gyalogost), a piac mégis egyértelműen növekszik. A Waymo október elején jelentette be, hogy a Hyundai Ioniq 5-öt a megfelelő tesztelés után hozzáadja robottaxi flottájához. Az Uber is több autonóm járművel bővítene szállítási és telekocsi lehetőségeinek kibővítse érdekében. A kínai technológiai vállalat, a Baidu pedig az országon kívül terjeszkedne robottaxi részlegével, az Apollo Go-val, miután a járművek több kínai városban is működnek.