A belső logisztika, avagy intralogisztika ma reneszánszát éli, az automatizálás az üzemeken belüli folyamatokban ma már megkerülhetetlen, ez köszönhető az Ipar 4.0 izmos jelenlétének is, de a gazdasági válság is a hatékonyság növelésére és a költségek csökkentésére készteti a vállalatokat. A logisztikában ma autonóm mobil robotokat (ARM) szokás használni és ezeket már flottában árulják a feladataiktól függően. Összetett és interoperábilis alkalmazásokat használnak a háttérben, vagyis más robotokkal, irányító és vezérlő informatikai rendszerekkel való fejlett együttműködésre képesek, sőt a legtöbb alkalmas az önkarbantartásra és MI-funkciókkal is felvértezhető.
Az Ipar 4.0 mindent fenekestül felforgatott
Az anyagmozgatás automatizálásának szükségességét nemcsak a pandémia hozta előre (a kényszerű digitalizációs transzformáció következtében), de a ma már szinte állandósult munkaerőhiány, valamint a mostani gazdasági válság következményeként is meg kellett lépni a cégeknek, de a rugalmas termelési működési metódusok és az új szolgáltatások is igénylik már a váltás.
A robotizáció úgy tűnik alkalmas válasz lehet ezekre, hiszen egy „gépember” 24 órában képes dolgozni, meg tud birkózni a változó és mostoha munkakörülményekkel is könnyedén. De ami a legfontosabb, hogy a gyártók olyan munkakörökbe is át tudják csoportosítani őket, ahol már kizárólag az értékláncuk növelésére összpontosíthatnak (miközben emberi erőforrással ezt nem tudnák kivitelezni, csak többlet költségek bevállalásával).
A raktárak metamorfózisa
Ma már egy raktár sokkal több, mint egy hatalmas csarnok tele áruval. Nem egy statikus és csak tárolásra használt tér, hanem egy intralogisztikai központ, ahol folyamatos a termékek és anyagok ki- és beáramlása. A gépesítés már régóta elkezdődött, a targoncáktól az emelőkocsikig már mindent bevetettek az analóg és hagyományos raktárak folyamatainak kiváltására. Mivel egy raktárban sok intralogisztikai részfolyamat ismétlődő munkafázisokból tevődik össze, így ezek a monoton és az emberek számára fárasztó folyamatok kitűnően automatizálhatóak. Mivel az Ipar 4.0 egyik legnagyobb nóvuma és alapja a digitalizáció lenne, az automatizált raktárak váltak a „mozgalom” és új trend úttörőivé. Egy automatizált raktár ismérvei a robotizált önvezető targoncák vagyis vezető nélküli szállítójárművek (AVG), melyek intelligens szoftverekkel vezérelve oldják meg a szállítás intralogosztikai feladatait.
Őket segítik ki a szabadon mozgó és kis méretű, de nagy teherbírású robotok vagy AMR-ek, melyek szabadon navigál(hat)nak egy-egy területen, kerülve az akadályokat és megoldják a raktárdinamikát is. Az automatizálás viszont csak a megfelelő folyamatok szabványosításával valósítható meg tökéletesen. Egy-egy új raktár építése során már a kezdetektől figyelembe kell venni a raktár-automatizálás szempontjait is és a használt raktár-kezelőrendszerhez (WMS) kell eleve integrálni és implementálni a tervezéskor már azokat.