„A felhő technológiai diszruptorból üzleti diszruptorrá emelkedett” – mondta Sid Nag, a Gartner alelnök-elemzője. „Az IaaS hajtja a szoftver, mint szolgáltatás (SaaS) és a platform, mint szolgáltatás (PaaS) növekedését, mivel a vásárlók egyre több alkalmazást szeretnének a felhőbe helyezni és a meglévőket modernizálni.”
„Az IaaS növekedése 2022-ben a vártnál erősebb volt, annak ellenére, hogy a negyedik negyedévben némileg lanyhult, mivel a vevők arra összpontosítottak, hogy a korábban lekötött kapacitásaikat a lehető legjobban kihasználják” – tette hozzá Nag. „Ez várhatóan 2023 közepéig folytatódik, és a piac érettségének természetes következménye. Gyorsulásra számítunk 2024-ben, mivel a jövőben még bőven van hely további növekedésre”
- 2022-ben az öt legnagyobb IaaS-szolgáltató a piac több mint 80 százalékát teszi ki. Az Amazon 48,1 milliárd dolláros bevétellel és 40 százalékos piaci részesedéssel továbbra is az IaaS világpiac vezetője.
- A második helyen a Microsoft következik 21,5 százalékos részesedéssel, amely 2022-ben több mint 25 milliárd dolláros IaaS nyilvános felhő bevételt ér el. A Microsoft szoftver-első stratégiája továbbra is támogatta IaaS növekedését, mivel az ügyfelek több felhőkapacitást igényeltek az automatizálás, a fejlett analitika és a digitális munkahelyi képességek támogatásához.
- Az Alibaba Group 7,7 százalékos piaci részesedéssel ismét a 3. helyen állt, bár szerény, 2,4 százalékos éves növekedéssel. Miközben az Alibaba továbbra is az IaaS-piac vezetője Kínában, a globális piacokon való terjeszkedés korlátozott lehetőségei lassították a növekedést, ami miatt nemrégiben úgy döntött, hogy az Alibaba Cloud üzletágát különálló egységgé választja ki.
- Az öt legnagyobb IaaS-szolgáltató közül a Google-nél volt a legnagyobb a növekedés, amely 2022-ben 41 százalékkal nőtt, és így több mint 9 milliárd dolláros bevételt ért el. A Google megnövekedett befektetései a szuverén felhőbe és a kibővített értékesítési és marketing partnerprogramok segítettek kiszélesíteni az ügyfélkörét és további IaaS-bevételeket generálni.
- A Huawei 4,4 százalékos piaci részesedéssel és 2022-re 5,2 milliárd dolláros bevétellel zárta az öt legnagyobb IaaS-szolgáltatót. A 2020-as, a felhőre való fokozott összpontosításra való átállás óta a Huawei folyamatosan növeli IaaS-bevételeit Kínában és a feltörekvő piacokon.
Várhatóan a generatív AI tovább fogja mozdítani a felhőpiacot, különösen ahogy a hiperskalázók a meglévő, demokratizált generatív AI-megoldásokon túli lehetőségeket keresik. Nag elmondta, hogy ahogy a vállalatok integrálják a generatív AI-t technológiai portfóliójukba, a felhő-hiperskalázók számára új piacok és lehetőségek fognak megjelenni a szuverenitással, etikával, adatvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatban.”