Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Digitális epilepsziás rohamot kaphatnak az önvezető autók

MEGOSZTÁS

Az autógyártók szerint az egyre kifinomultabb automatizált vezetési rendszerei elvileg egyre biztonságosabb közlekedést tesznek lehetővé. Egy új kutatás szerint azonban a mentők, tűzoltók és rendőrség szirénája elvakítja az automatikát.

A negevi Ben-Gurion Egyetem és a Fujitsu japán technológiai cég kutatói megdöbbentő tanulmányt publikáltak. Állításuk szerint az önvezető autók éppen a legveszélyesebb pillanatokban válhatnak a legmegbízhatatlanabbá. Számos történet kering a sajtóban, hogy a Google vagy a Tesla önvezető autói milyen kihívásokkal találkoztak, és okoztak akár balesetet is.

A tanulmány szerint a mesterséges intelligenciát gyakorlatilag elvakíthatják a sürgősségi járművek villogó fényei, így nem tudja teljes biztonsággal érzékelni a környezetben lévő tárgyakat. A vészjelző lámpák felvillanásával egyidőben ingadozik a hatékonyság a különböző úttárgyak képeinek felismerésében.

Tehát a vészvillogók nyomán az automatizált vezetési rendszerek kevésbé biztosak abban, hogy az előttük lévő autó alakú valami valójában egy autó. A tudósok „digitális epilepsziás rohamnak” nevezték a jelenséget. A hatás különösen sötétben igaz.

Bár az eredmények riasztóak, a publikáció számos figyelmeztetést tartalmaz. A kutatók ugyanis nem tudták tesztelni elméleteiket semmilyen konkrét vezetési rendszeren, tehát a Tesla Autopilotján sem. Ehelyett az Amazontól vásárolt műszerkamerákba ágyazott automatizált vezetési rendszerrel végezték el a teszteket. Ezek a termékek tartalmaznak néhány ütközésérzékelő funkciót, de a kutatásban kamerákként funkcionáltak.

Tesla kontra mentő

A kutatók elismerik, nem biztos, hogy a gyártók használják ezeket az eszközöket, és lehetséges, hogy tudnak a problémáról, és már a védekezést is kidolgozták. Ugyanakkor tény, hogy az Autopilotot használó Teslák 2018 és 2021 között 16 álló sürgősségi járművel ütköztek össze

Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hatósága hároméves vizsgálata a Tesla sürgősségi járművel történt ütközéseivel kapcsolatban az Autopilot szoftver visszahívásához vezetett. A hivatal arra jutott, hogy a rendszer nem biztosította kellőképpen a járművezetők figyelmét, hogy ellenőrizzék a járműveiket a rendszer működése közben.

Más autógyártók vezetéstámogató (például a General Motors Super Cruise és a Ford BlueCruise) megkövetelik, hogy a vezetők figyeljenek a volán mögött. Az Autopilot azonban teljesen egyedül kormányzott, gyorsított, fékezett vagy váltott sávot.

Kell a radar és a lidar

A hatóság azonban a kutatásra reagálva elismerte, hogy a vészvillogó fények szerepet játszhatnak a balesetekben. Szakértők ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a kutatás kizárólag a képalapú tárgydetektálással foglalkozik. Sok autógyártó más érzékelőket is használ, így a radart és a lidart is, hogy pontosabb legyen az észlelés.

Earlence Fernandes, a San Diego-i Kaliforniai Egyetem adjunktusa szerint a kutatás helyesnek tűnik. Ahogy ugyanis az embert átmenetileg elvakíthatják a vészvillogók, úgy a fejlett vezetőtámogató rendszerben működő kamera is átmenetileg megvakulhat. Ezért fontos, hogy az autók összetett technológiát alkalmazzanak.

Bryan Reimer, az MIT munkatársa pedig arra mutat rá, hogy az AI-alapú vezetési rendszerek korlátaival kapcsolatban egyre több és jelentősebb kérdés merül fel. Azonban egyes autógyártók gyorsabban teszik elérhetővé a technológiát, mint ahogyan tesztelni tudnák.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!