A negevi Ben-Gurion Egyetem és a Fujitsu japán technológiai cég kutatói megdöbbentő tanulmányt publikáltak. Állításuk szerint az önvezető autók éppen a legveszélyesebb pillanatokban válhatnak a legmegbízhatatlanabbá. Számos történet kering a sajtóban, hogy a Google vagy a Tesla önvezető autói milyen kihívásokkal találkoztak, és okoztak akár balesetet is.
A tanulmány szerint a mesterséges intelligenciát gyakorlatilag elvakíthatják a sürgősségi járművek villogó fényei, így nem tudja teljes biztonsággal érzékelni a környezetben lévő tárgyakat. A vészjelző lámpák felvillanásával egyidőben ingadozik a hatékonyság a különböző úttárgyak képeinek felismerésében.
Tehát a vészvillogók nyomán az automatizált vezetési rendszerek kevésbé biztosak abban, hogy az előttük lévő autó alakú valami valójában egy autó. A tudósok „digitális epilepsziás rohamnak” nevezték a jelenséget. A hatás különösen sötétben igaz.
Bár az eredmények riasztóak, a publikáció számos figyelmeztetést tartalmaz. A kutatók ugyanis nem tudták tesztelni elméleteiket semmilyen konkrét vezetési rendszeren, tehát a Tesla Autopilotján sem. Ehelyett az Amazontól vásárolt műszerkamerákba ágyazott automatizált vezetési rendszerrel végezték el a teszteket. Ezek a termékek tartalmaznak néhány ütközésérzékelő funkciót, de a kutatásban kamerákként funkcionáltak.
Tesla kontra mentő
A kutatók elismerik, nem biztos, hogy a gyártók használják ezeket az eszközöket, és lehetséges, hogy tudnak a problémáról, és már a védekezést is kidolgozták. Ugyanakkor tény, hogy az Autopilotot használó Teslák 2018 és 2021 között 16 álló sürgősségi járművel ütköztek össze
Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hatósága hároméves vizsgálata a Tesla sürgősségi járművel történt ütközéseivel kapcsolatban az Autopilot szoftver visszahívásához vezetett. A hivatal arra jutott, hogy a rendszer nem biztosította kellőképpen a járművezetők figyelmét, hogy ellenőrizzék a járműveiket a rendszer működése közben.
Más autógyártók vezetéstámogató (például a General Motors Super Cruise és a Ford BlueCruise) megkövetelik, hogy a vezetők figyeljenek a volán mögött. Az Autopilot azonban teljesen egyedül kormányzott, gyorsított, fékezett vagy váltott sávot.
Kell a radar és a lidar
A hatóság azonban a kutatásra reagálva elismerte, hogy a vészvillogó fények szerepet játszhatnak a balesetekben. Szakértők ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a kutatás kizárólag a képalapú tárgydetektálással foglalkozik. Sok autógyártó más érzékelőket is használ, így a radart és a lidart is, hogy pontosabb legyen az észlelés.
Earlence Fernandes, a San Diego-i Kaliforniai Egyetem adjunktusa szerint a kutatás helyesnek tűnik. Ahogy ugyanis az embert átmenetileg elvakíthatják a vészvillogók, úgy a fejlett vezetőtámogató rendszerben működő kamera is átmenetileg megvakulhat. Ezért fontos, hogy az autók összetett technológiát alkalmazzanak.
Bryan Reimer, az MIT munkatársa pedig arra mutat rá, hogy az AI-alapú vezetési rendszerek korlátaival kapcsolatban egyre több és jelentősebb kérdés merül fel. Azonban egyes autógyártók gyorsabban teszik elérhetővé a technológiát, mint ahogyan tesztelni tudnák.